• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5116 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۴ دي

نامه‌هايي از پراگ

كتاب «ملكه آلبا» در قالب مجموعه آثار «نامه‌هايي از پراگ» به قلم پرويز دوايي از سوي انتشارات جهان كتاب منتشر شد.
پرويز دوايي متولد سال ۱۳۱۴ در تهران، فارغ‌التحصيل دانشكده ادبيات دانشگاه تهران در رشته زبان انگليسي است. مطالب او در مجلات مختلفي از جمله «سپيد و سياه»، «فردوسي»، «رودكي»، «روشنفكر و سينما» و «نگين» منتشر شده‌اند.
البته دوايي سال‌ها در خارج از كشور زندگي كرده است. سال ۱۳۵۳ آخرين مقاله‌ او در دوران زندگي در ايران در مجله «سپيد و سياه» با عنوان «خداحافظ رفقا» به چاپ رسيد؛ بعد از اين زمان، او به چكسلواكي رفت و ساكن پراگ شد. «نامه‌هايي از پراگ» حاصل مقالات و جستارهايي است كه از آن زمان به بعد دوايي نوشته است.
«ملكه آلبا» در واقع ششمين‌ كتاب مجموعه «نامه‌هايي از پراگ» است كه از سال‌ها پيش در قالب سرمقاله‌هاي مجله «جهان كتاب» چاپ مي‌شدند. اين نامه‌ها پيش‌تر در قالب پنج‌ كتاب با عناوين «درخت ارغوان»، «به خاطر باران»، «روزي تو خواهي آمد»، «خيابان شكرچيان» و «از وقتي كه تو رفتي...» راهي كتابفروشي‌ها شده‌اند.
غربت، هنر، فرهنگ و تاريخ ايران و اروپا، نوستالژي‌هاي شهر تهران، ادبيات، هنر به ويژه فيلم و سينما، طبيعت، معجزه فصل‌ها و رنگ‌ها، تهران دهه‌هاي ۲۰، ۳۰ و ۴۰، خيابان‌ها، گردشگاه‌ها و پاتوق‌هاي فرهنگي، يادهاي كودكي و دبستان، معلم‌ها و همكلاسي‌ها، سرگرمي‌هاي كودكانه، دلبستگي‌ها و شادي‌هاي جواني و... از جمله موضوعاتي هستند كه دوايي در كتاب‌هاي مجموعه «نامه‌هايي از پراگ» به آنها پرداخته است.
در اين كتاب نامه‌هايي با عناوين «باغ آلبالو»، «عصر بي‌گناهي»، «ملكه آلبا»، «سلام، ياسمين»، «كوي بنفشه»، «دلارا»، «دنياي پر اميد»، «ماريا»، «سفر سيزده» و «من، احمد» منتشر شده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون