• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5117 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي

«تئاتر فجر» و معضلي به نام «برنامه‌ريزي»

چهلمين جشنواره تئاتر فجر نيز همچون دوره‌هاي گذشته اين جشنواره نه در تقويم زمان برگزاري جشنواره و نه در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان، از يك زمانبندي و برنامه‌ريزي منظم برخوردار نيست. مهر در همين رابطه مي‌نويسد: موضوع زمانبندي در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر موضوعي متغير بوده و گاه‌شمار برگزاري دوره‌هاي مختلف جشنواره ثابت نبوده است. هنوز كه هنوز است بر خلاف جشنواره فيلم فجر، جشنواره تئاتر فجر از زمان مشخصي براي برگزاري برخوردار نيست و در اكثر دوره‌ها در تقويم زماني متفاوتي برگزار شده است. عجيب است كه جشنواره فيلم فجر با توجه به تمامي مناسبت‌هاي موجود در تقويم رسمي كشور مي‌تواند از ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر سال برگزار شود ولي جشنواره تئاتر فجر بايد تقويم زماني متغيري براي برگزاري داشته باشد.

تقويم بلاتكليف يك رويداد!
براي مشخص‌تر شدن اين تغييرات زماني در برگزاري جشنواره تئاتر فجر مي‌توان نگاهي به زمان برگزاري اين جشنواره طي بيش از يك دهه گذشته انداخت. بيست و هفتمين جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۷ و بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۸ از ۲ تا ۱۱ بهمن برگزار شد. اما بيست و نهمين جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۹ از ۱۷ تا ۲۶ بهمن برگزار شد. سي‌امين جشنواره تئاتر فجر هم سال ۹۰ از ۵ تا ۲۲ بهمن برگزار شد اما دور سي و يكم باز هم با تغيير زمان در برگزاري همراه بود و ۲ تا ۱۱ بهمن زمان برگزاري دوره سي و يكم جشنواره تئاتر فجر بود. سي و دومين جشنواره تئاتر فجر از ۲۴ دي تا ۱۲ بهمن در سال ۹۲ برگزار شد و زمان برگزاري سي و سومين جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۳ از ۱ تا ۱۲ بهمن بوده است. در سال ۹۴ نيز زمان برگزاري سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر از ۱ تا ۱۲ بهمن بوده اما سي و پنجمين جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۵ از ۱۰ دي تا ۱۲ بهمن برگزار شد. سي و ششمين جشنواره تئاتر فجر نيز از ۲۸ دي تا ۹ بهمن سال ۹۶ برگزار شد و زمان برگزاري سي و هفتمين جشنواره تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند سال ۹۷ بود. در سال ۹۸ سي و هشتمين جشنواره تئاتر فجر از ۱۰ تا ۲۱ بهمن برگزار شد و زمان برگزاري سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر نيز در سال كرونايي ۹۹ از ۱۱ تا ۲۰ بهمن بود. قرار است چهلمين جشنواره تئاتر فجر نيز در راستاي نداشتن تقويمي مشخص در برگزاري از ۱۴ تا ۲۶ بهمن برگزار شود. البته نبايد اين واقعيت مهم را ناديده گرفت كه در هيچ يك از مراحل برگزاري ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر حداقل طي بيش از يك دهه گذشته، از انتخاب و معرفي دبير، تدوين و انتشار فراخوان و گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان هيچ‌گاه شاهد وجود يك زمانبندي درست و دقيق حتي در يك دوره جشنواره هم نبوده‌ايم. چهلمين جشنواره تئاتر فجر نيز از ادوار گذشته خود در تغيير تقويم برگزاري و همچنين تغيير در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان تبعيت كرده است.

۲۵ آذر گذشت، آثار راه‌يافته معرفي نشد!
طبق فراخوان منتشر شده چهلمين جشنواره تئاتر فجر، زمان اعلام اسامي آثار راه‌يافته به اين دوره از جشنواره در بخش نمايش‌هاي صحنه‌اي، چه رقابتي، چه غير رقابتي و چه آثار استاني، ۲۵ آذر اعلام شده است. در بخش تئاتر خياباني هم فراخوان جشنواره تاريخ ۲۵ آذر را براي اعلام اسامي آثار راه‌يافته به چهلمين جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته است. در بخش ديگرگونه‌هاي اجرايي جشنواره چهلم كه داراي چند مرحله بازبيني است، ۱۵ آذر به عنوان تاريخ اعلام آثار راه‌يافته به جشنواره اعلام شده است. اين در حالي است كه روز ۱۰ آذر و طي خبري كه از سوي روابط عمومي اداره‌كل هنرهاي نمايشي در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت، هيات انتخاب بخش ديگرگونه‌هاي اجرايي چهلمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر متشكل از امير راد، سعيد بهنام و محمد سايباني، پس از بررسي ۴۰ اثر متقاضي حضور در اين بخش، در مرحله اول ۲۶ اثر و در مرحله دوم پس از گفت‌وگو با صاحبان آثار درباره توليد و ارايه، ۱۲ اثر را براي حضور در مرحله نهايي بازبيني انتخاب و معرفي كردند. طي اين خبر اعلام شد كارگردان‌هاي آثار معرفي شده ضروري است تا تاريخ ۹ دي اثر كامل خود را به منظور حضور در مرحله نهايي انتخاب، به دبيرخانه جشنواره ارايه كنند. واقعيت اين است كه مديريت تئاتر ايران در اكثر سال‌هاي سپري شده از داشتن برنامه و برنامه‌ريزي خالي بوده و جشنواره تئاتر فجر نيز خارج از شرايط اين روند مديريت تئاتري نيست.


عطاالله اميدوار درگذشت

عطاالله اميدوار هنرمند مطرح كشورمان شامگاه دوشنبه (۱۳ دي ماه) در حالي كه مدتي با بيماري مبارزه مي‌كرد،‌دار فاني را وداع گفت. محمدامين اميدوار فرزند اين هنرمند عرصه‌هاي معماري، عكاسي، موسيقي و نقاشي در حالي كه از درگذشت پدر حال مساعدي نداشت، در گفت‌وگويي با ايسنا اين خبر را تاييد و خاطرنشان كرد: پدرم پس از گذراندن دوره‌ بيماري، متاسفانه در بيمارستان جان خود را از دست دادند. او با نامشخص خواندن زمان تشييع پيكر عطاالله اميدوار، از تلاش‌ها براي خاكسپاري اين هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) خبر داد. پسر عطاالله اميدوار در جمله‌اي كوتاه درباره پدر چنين گفت: پدرم دوست هميشگي‌ام بود. يك دوست واقعي كه در تمام مدت زندگي تكيه‌گاه و همراه من بود.
عطاالله اميدوار در سال ۱۳۲۵ در شهر بافت استان كرمان متولد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون