• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5120 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي

تئاتر

در فراق مردي كه هميشه لبخند به لب داشت
ايرج راد بازيگر و كارگردان تئاتر با ابراز تاسف از درگذشت حميد لبخنده درباره تجربه همكاري‌اش در ۲ سريال «در پناه تو» و «در قلب من» با وي خاطراتي را تعريف كرد. بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تجربه همكاري با زنده‌ياد حميد لبخنده كه روز گذشته ‌دار فاني را وداع گفت، عنوان كرد: من خبر درگذشت حميد لبخنده را همين چند دقيقه قبل شنيدم و بسيار بسيار از درگذشت وي متاسفم. حميد لبخنده از هنرمندان عزيزي بود كه سال‌هاي سال بدون هرگونه حاشيه تلاش كرد با آرامش كامل زندگي و كار هنري خود را ادامه دهد. حميد لبخنده سال‌ها با استاد سمندريان كار مي‌كرد و از هنرمندان بسيار تواناي تئاتر بود و در اين زمينه فعاليت‌هاي زيادي داشت. من در ۲ سريال «در پناه تو» و «در قلب من» با حميد لبخنده همكاري داشتم كه هر ۲ مجموعه از كارهاي موفق تلويزيون در زمان خودشان بود. حميد لبخنده چه از نظر اخلاقي و چه رفتاري، انساني نمونه و هنرمندي توانا و ارزشمند بود. حضور در هر ۲ سريال و همكاري با لبخنده براي من بسيار پرخاطره است. آرامش و رفاقتي كه در گروه وجود داشت مثال‌زدني بود. حميد همانند نامش كه لبخنده بود هميشه لبخند به لب داشت و با متانت و انسانيت با همه عواملش برخورد مي‌كرد.
اين كارگردان تئاتر يادآور شد: حميد لبخنده از جمله هنرمنداني بود كه نظم و انضباط برايش حايز اهميت بود كه اين ويژگي‌ها از تربيت تئاتري‌اش نشات مي‌گرفت. تمام برنامه‌ريزي‌ها و انتخاب‌هاي لبخنده در سر كار از لباس و لوكيشن گرفته تا ارتباط با بازيگران و عوامل همگي حساب شده بود كه من در طول دوران كاري‌ام بسيار كم فردي را با چنين خصوصياتي ديدم. هيچ‌گاه پرداخت‌هايي كه قرار بود به بازيگران و عوامل بپرداز‌د به تعويق كه نمي‌افتاد هيچ، هميشه يك هفته زودتر از موعد مقرر دستمزد بچه‌ها را در پاكت مي‌گذاشت و با احترام به تك‌تك عوامل پرداخت مي‌كرد. در دو تجربه همكاري كه با لبخنده داشتم هيچ‌گونه برخورد و درگيري در پشت صحنه نداشتيم و همه‌چيز در آرامش انجام مي‌شد. حميد لبخنده يك انسان واقعي بود و هميشه سعي كرد خدمتگزار تئاتر باشد و بعد از فوت حميد سمندريان نيز مديريت آموزشگاه سمندريان را برعهده گرفت.
بازيگر نمايش «مرده‌هاي بي‌‌كفن و دفن» در پايان صحبت‌هايش عنوان كرد: لبخنده هنرمندي والا بود كه بدون هيچ حاشيه‌اي فعاليت مي‌كرد و من بسيار از فوت وي متاسف هستم. هميشه اين سوال برايم مطرح بود كه چرا كارگردان به اين موفقي و با اين همه توانمندي و شناخت و دانش ديگر كار نكرد. روحش شاد و يادش گرامي.



يك تصميم بد در تماشاخانه ايرانشهر
مجيد رجبي معمار، رييس تماشاخانه ايرانشهر با توجه به شرايط خاص و بحران مالي موجود در اين مجموعه تئاتري از تغيير رويه‌هاي مالي در اين تماشاخانه خبر داد. به گزارش «اعتماد»و به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل تماشاخانه ايرانشهر، مجيد رجبي معمار، رييس تماشاخانه ايرانشهر در گفت‌وگو با روابط عمومي اين مجموعه تئاتري با اشاره به بحران شديد مالي كه گريبانگير اين مجموعه هنري شده است، گفت: ما نزديك به ۲ سال گذشته در تمامي بازه‌هاي زماني كه ستاد ملي مبارزه با كرونا اجازه مي‌داد تلاش كرديم چراغ تئاتر را به هر نحوي كه شده روشن نگه‌ داريم. از يك‌سو نصف شدن ظرفيت مخاطبان، تعطيلات مكرر و به صورت ناگهاني و طولاني‌مدت، تعهد در قبال اجراها و نمايش‌هاي از پيش تعيين‌شده، رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي و عدم‌ حمايت‌هاي مالي از طرف اداره‌ كل هنرهاي نمايشي و از سوي ديگر تست‌هاي مكرر كرونا و كنترل سلامت بهداشتي همكاران، اهتمام بر تب سنجي مخاطبان به‌ منظور فراهم كردن محيطي امن براي مراجعه‌كنندگان و گروه‌هاي نمايشي ما را با هزينه‌هاي سنگيني مواجه ساخت و شرايط را روزبه‌روز سخت‌تر كرد و اين در حالي بود كه راحت‌ترين و عقلاني‌ترين كار ممكن تعطيل كردن فعاليت‌هاي تماشاخانه تا رسيدن به وضع پايدار و مناسب بود كاري كه بسياري از سالن‌هاي تئاتري كردند اما ما هدف‌مان روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر بود اما اكنون و با گذشت ماه‌ها بدون يك ريال كمك مالي و همچنين افزايش سرسام‌آور هزينه‌هاي جاري مجموعه همچون حقوق و دستمزد؛ ادامه اين روند را براي‌مان به‌شدت سخت و مجموعه را با بحران شديد مالي روبه‌رو كرده است. رجبي معمار همچنين در خصوص روند افزايشي دستمزدها و هزينه‌هاي جاري و انشعابات دولتي و هزينه‌هاي سنگين برق در تماشاخانه ايرانشهر نيز گفت: سال ۹۵ و با توجه به حمايت‌هايي كه در آن سال صورت گرفت اين امكان براي‌مان به وجود آمد تا ۲۰ درصد حق‌السهم تماشاخانه را در راستاي حمايت از توليد و اجراي گروه‌هاي نمايشي حذف كنيم اما اكنون و با توجه به شرايط خاصي كه پيش ‌آمده و براي تامين هزينه‌ها و تلاش براي گذر از بحران مالي ناچار هستيم به‌‌رغم ميل باطني تغييراتي را در رويه‌هاي جاري انجام دهيم، ما پيش‌تر مبلغ ناچيزي تحت عنوان كف فروش دريافت مي‌كرديم و اكنون با توجه به شرايط پيش‌آمده ناچار هستيم مبلغ كف فروش را به ۲ ميليون تومان براي هربار اجرا افزايش دهيم. جالب توجه است كه اداره‌ كل هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد در سال گذشته براي سالن‌هاي نمايشي زيرمجموعه خود مانند تئاتر شهر و بنياد رودكي بودجه‌هاي كمكي اختصاص داده است اما هيچ‌گاه كمكي به تماشاخانه ايرانشهر صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون