• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5121 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ دي

اقتصاد بين‌الملل

بحران قزاقستان  قيمت نفت را بالا برد
قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني تحت‌تاثير اختلالات عرضه در قزاقستان و ليبي كه نگراني‌هاي ناشي از افزايش سريع موارد ابتلا به اميكرون در سطح جهان را جبران كرد، افزايش يافت. بهاي معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزايش، به ۸۱ دلار و ۹۱ سنت در هر بشكه رسيد. شاخص‌هاي قيمت نفت هفته گذشته پنج درصد صعود كرد كه تحت‌تاثير ناآرامي‌ها در قزاقستان و كاهش توليد ميدان نفتي تنگيز و همچنين تعميرات خط لوله در ليبي بود كه باعث كاهش توليد اين كشور از ۱.۳ ميليون بشكه در روز به ۷۲۹ هزار بشكه در روز شد. شركت شورون روز يكشنبه اعلام كرد پس از اعتراضاتي كه باعث كاهش توليد ميدان نفتي تنگيز شد، شركت تنگيزشِوراويل قزاقستان در حال افزايش تدريجي توليد نفت و رساندن آن به نرخ معمول است. تحليلگران شركت «آر بي‌سي كپيتال» در يادداشتي نوشتند: اختلالات عرضه فزاينده در ليبي و توليدكنندگان ديگر توجهات را دوباره به مساله موجود بودن عرضه معطوف كرد. اگر روسيه به اوكراين حمله كند، ممكن است صادرات نفت روسيه به اروپا مختل شده و قيمت‌هاي نفت به سطح بالاتري صعود كند.


كره جنوبي بزرگ‌ترين واردكننده نفت امريكا
گفته مي‌شود طي سال گذشته 4 شركت نفتي كره از جمله هيونداي اويل‌بنك مجموعا 112.3 ميليون بشكه نفت از امريكا وارد كرده‌اند كه نسبت به سال 2020، 10 درصد افزايش يافته است. با اين حساب كره در سال 2021 بزرگ‌ترين واردكننده نفت امريكا در بازار آسيا بود. كره نخستين‌بار در سال 2015 از امريكا نفت وارد كرده و مجموع نفت وارداتي سئول از امريكا در آن سال تنها 2.44 ميليون بشكه بود كه حالا و پس از 6 سال 50 برابر شده است و به 515 ميليون بشكه در سال 2021 رسيده و واردات نفت كره از كشورهاي خاورميانه طي 5 سال گذشته تقريبا نصف شده است. گفته مي‌شود يكي از عوامل پايين بودن قيمت نفت امريكا نسبت به نفت كشورهاي خاورميانه است و از سوي ديگر شركت‌هاي كره‌اي مي‌خواهند با رفتن به سمت امريكا به منابع تامين نفت خود تنوع ببخشند. از سوي ديگر دولت كره براي واردات نفت از كشورهاي غير از منطقه خاورميانه مشوق مالياتي هم گذاشته‌ است.


نفت كانادا  رقيب جديد بازار نفت آسيا
توليدكنندگان نفت در كانادا حالا توانسته‌اند راه جديدي را براي رسيدن به سواحل جنوب شرقي امريكا بيابند و حالا شاهد افزايش صادرات نفت كانادا به آسيا هستيم. تا پيش از اين كانادايي‌ها فقط مي‌توانستند نفت خود را از طريق خط لوله كي‌استون به ايالت داكوتا منتقل كنند اما حالا با استفاده از خط لوله كاپلاين مسير رسيدن نفت كانادا به سواحل جنوب شرقي امريكا در خليج مكزيك باز شده و آنها مي‌توانند با استفاده از ترمينال‌هاي صادراتي در سواحل اين منطقه از امريكا، نفت خود را به بازارهاي جهاني صادر كنند. گفته مي‌شود صادرات نفت كانادا به آسيا هم‌اكنون به بالاترين ميزان در تاريخ نفتي اين كشور رسيده و هند يكي از مشتريان پروپاقرص نفت شني كانادا محسوب مي‌شود. پس از هند هم چين و كره در صف خريد نفت كانادا قرار دارند. اين مساله پيشرفت خوبي را براي شركت‌هاي نفتي كانادايي فراهم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون