• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5126 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي

آغاز كارزار ترامپ در حمايت از كانديداهاي جمهوري‌خواه انتخابات 2022 كنگره

آتش زير خاكستري كه خاموش نمي‌شود

محمدحسين لطف‌الهي

پيام كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده در آريزونا واضح بود؛ او همچنان معتقد است كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 از جو بايدن شكست نخورده و همچنان تلاش مي‌كند تا با حمايت از جمهوري‌خواهان براي كسب اكثريت كنگره در سال جاري، مسير خود را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2024 هموار كند.

براي دونالد ترامپ كه با صبر ميانه خوبي ندارد، بيش از 10 روز انتظار براي پاسخ دادن به حملات جو بايدن، رييس‌جمهور كنوني ايالات متحده كار آساني به حساب نمي‌آيد اما او تصميم گرفت نشست خبري خود درخصوص حوادث ششم ژانويه را لغو كند و روز شنبه 15 ژانويه پاسخ بايدن را در جمع هواداران پرشورش در آريزونا بدهد. الن گادفري، خبرنگاري كه براي پوشش اين كارزار انتخاباتي به شهر فلورانس در ايالت آريزونا رفته بود، در توصيف گردهمايي هواداران ترامپ مي‌نويسد: «شنبه شب، در اعماق صحراي آريزونا هزاران نفر از مردم در حمايت از دونالد ترامپ شعار مي‌دادند. آنها تنها براي اينكه بتوانند براي مدت كوتاهي رييس‌جمهور شكست خورده سابق را ببينند، ساعت‌ها منتظر مانده بودند و زماني كه سرانجام بلندگوها حضور ترامپ روي صحنه را اعلام كردند، چنان از اعماق وجود فرياد مي‌كشيدند كه كسي باور نمي‌كرد ترامپ همان كسي است كه با اختلاف زياد در انتخابات شكست خورد.» ترامپ روز شنبه خطاب به هوادارانش گفت: «من تاكنون دو بار براي شركت در انتخابات اقدام كرده‌ام و هر دو بار پيروز شده‌ام.» 
اين اولين حضور دونالد ترامپ در يك گردهمايي عمومي از ماه جولاي بود. تحليلگران اما اين حضور را صرفا يك گردهمايي انتخاباتي ساده نمي‌دانند بلكه معتقدند رييس‌جمهور پيشين شنبه شب نشان داد كه تصميم دارد كارزارش را در حمايت از جمهوري‌خواهان براي پيروزي در انتخابات ميان دوره‌اي كنگره از همين ابتداي سال 2022 آغاز كند و در رسيدن به هدف خود بسيار جدي است.
نشريه آتلانتيك نوشته است كه انتخاب آريزنا براي آغاز اين كارزار بي‌دليل نبوده است: «در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020، ترامپ در اين ايالت تنها با حدود 10 هزار راي اختلاف به بايدن باخت و از اين اختلاف اندك سوءاستفاده كرد تا بگويد توطئه چپ‌ها و تقلب در انتخابات باعث شده تا او به عنوان فرد شكست خورده معرفي شود.» به نوشته اين نشريه امريكايي، در حالي كه هيچ شواهد و مستنداتي براي وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 از سوي ترامپ و هوادارانش ارايه نشده، رييس‌جمهور پيشين اميدوار است با تكيه بر هواداران متعصب خود شروعي توفاني براي انتخابات ميان دوره‌اي كنگره در سال 2022 داشته باشد.
ترامپ با تاختن به عملكرد جو بايدن و تمسخر اظهارات او، به گاف‌هاي رييس‌جمهور كنوني دموكرات طعنه زد و سپس به وضعيت بد اقتصادي، تورم، خالي بودن فروشگاه‌ها از كالاها و شمار بالاي ابتلا به ويروس كرونا در امريكا اشاره كرد.
رييس‌جمهور سابق امريكا سپس به وضعيت كنوني امريكا در جهان پرداخت و گفت: «بايدن به طرز شديدي كشور ما را در صحنه جهاني حقير كرده است. پوتين نه تنها تهد يد به حمله به اوكراين كرده است نمي‌دانم شما اخبار را خوانده‌ايد، او (پوتين) اكنون تهديد كرده كه به كوبا و ونزوئلا هم برود، اين به معناي فقدان احترام گذاشتن به امريكاست. ما قبلا هرگز اين مشكل را نداشتيم، درست است؟» رييس‌جمهور سابق امريكا در ادامه اين سخنراني بار ديگر به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ كه با شكست او از جو بايدن پايان يافت، اشاره كرد. دونالد ترامپ گفت: «اين انتخابات، جعلي بود، به تعداد بالاي حاضران در نشست (تجمع حاميان ترامپ در فلورانس ايالت آريزونا) نگاه كنيد، اين تعداد نشان‌دهنده يك رييس‌جمهور بازنده نيست اما رسانه‌هاي فاسد امريكا اينها را گزارش نمي‌دهند. ما در انتخابات (رياست‌جمهوري ۲۰۲۰) برنده شديم.» چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا كه در دوره رياست‌جمهوري خود بارها درباره ويروس كرونا و منشا آن به چين اتهام‌زني كرده بود، در جمع حاميانش در ايالت آريزونا بار ديگر اتهام‌هاي خود را تكرار كرد و كرونا را «ويروس چيني» خواند.
او در اين سخنراني بارها به جو بايدن و دولت او به دليل سياست‌هاي داخلي اين دولت تاخت و به حاميانش گفت: «آنها (دولت بايدن) دارند آزادي و شرافت شما را از شما مي‌گيرند... كشور ما در اين مدت به اين كوتاهي دارد به سمت جهنم مي‌رود، ما بايد كنترل كشورمان را احيا كنيم و قوي باشيم.» به گفته دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق امريكا، «دموكرات‌هاي تندرو قصد دارند كشور ما را به يك كشور كمونيستي تبديل كنند... امروز حزب دموكرات تحت تسلط جناح فاشيست‌هاي چپگرا قرار دارد.» وي در ادامه به كميته تحقيقات مجلس نمايندگان امريكا درباره حمله ششم ژانويه ۲۰۲۱ هوادارانش به كنگره اشاره كرد و به‌شدت به اعضاي آن كه اكثريت آنها دموكرات هستند و چند عضو جمهوري‌خواه مخالف ترامپ هم در آن حضور دارند، تاخت.

افول محبوبيت بايدن
افزايش خطر بازگشت دوباره ترامپ به صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي و تشديد دو قطبي خطرناك موجود در جامعه امريكا، در حالي اتفاق افتاده است كه جو بايدن، پس از پايان اولين سال رياست‌جمهوري، خود را در موقعيتي يافته كه پيش‌تر كمتر رييس‌جمهوري گرفتار آن شده بود. براساس نظرسنجي دانشگاه كوئينيپياك، محبوبيت و رضايت از جو بايدن رييس‌جمهور دموكرات و ۷۹ ساله امريكا در اين كشور به ۳۳درصد كاهش يافته است. حمايت يك‌سوم امريكايي‌ها از بايدن در اين نظرسنجي در شرايطي انجام شده كه رييس‌جمهور اين كشور در نظرسنجي ماه نوامبر ۲۰۲۱ (دو ماه قبل) وضعيت كمي بهتري داشت و محبوبيت او ۳۶درصد بود. گزارش وب‌سايت هيل نشان مي‌دهد، بايدن با مجموعه‌اي از مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كند كه افزايش قيمت‌ها، همه‌گيري مداوم ويروس كرونا و اختلافات درون حزبي دموكرات‌ها بر سر طرح موسوم به (Build Back Better) از جمله اين مشكلات است. اين طرح يك بسته هفت تريليون دلاري كمكي براي مقابله با مشكلات ويروس كرونا، بازسازي اقتصادي و زيرساخت‌هاي امريكاست اما اين طرح با مخالفت برخي قانونگذاران ارشد دموكرات از قبيل سناتور «جو مانچين» مواجه شده است. در نظرسنجي جديد، ۵۷درصد از امريكايي‌هاي وابسته به احزاب مستقل درباره عملكرد جو بايدن ابراز نارضايتي كردند و ۲۵درصد گفتند كه عملكرد او را تاييد مي‌كنند. ميزان محبوبيت جو بايدن در ميان راي‌دهندگان دموكرات هم روند نزولي پيدا كرده و از ۸۷درصد در نظرسنجي ماه نوامبر به ۷۵درصد در نظرسنجي جديد رسيده است.
نكته اميدواركننده براي جو بايدن و حزب دموكرات باتوجه به در پيش بودن انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا، دو دستگي شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي درباره احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه است. از شركت‌كنندگان در نظرسنجي سوال شد كه آنها دوست دارند شاهد پيروزي چه حزبي در انتخابات ميان دوره‌اي ۲۰۲۲ كنگره امريكا باشند. پاسخ ۴۳درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي دانشگاه كوئينيپياك اعلام كردند كه آنها دوست دارند حزب جمهوري‌خواه اكثر كرسي‌هاي مجلس نمايندگان امريكا را دراختيار بگيرد و ۴۲درصد گفتند خواهان تسلط حزب دموكرات بر اين مجلس هستند. 45درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفتند كه دوست دارند حزب جمهوري‌خواه اكثريت كرسي‌هاي مجلس سناي امريكا را دراختيار داشته باشند و ۴۱درصد هم گفتند كه تسلط دموكرات‌ها بر سنا را خواهان هستند.

«رييس‌جمهور بايدن، كارتر نيست»
بسياري از منتقدان بايدن، وضعيت فعلي جو بايدن را با جيمي كارتر، رييس‌جمهوري برخاسته از حزب دموكرات مقايسه مي‌كنند كه پس از پايان دور اول رياست‌جمهوري‌اش از رونالد ريگان شكست خورد و به رييس‌جمهوري يك دوره‌اي تبديل شد. جيم جردن، عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان چندي پيش گفته بود «جو بايدن نمونه مدرن جيمي كارتر است»، ليندسي گراهام، سناتور مطرح جمهوري‌خواه بايدن را «بدتر از كارتر» خوانده بود و بدنه جمهوري‌خواهان دقيقا از روش‌هايي براي توهين به بايدن و تمسخر او استفاده مي‌كنند كه پيش‌تر براي توهين به جيمي كارتر استفاده مي‌كردند. واشنگتن پست در مقاله‌اي پيرامون همين موضوع نوشته است هرچند شباهت‌هاي بسياري ميان كارتر و بايدن وجود دارد و مشكلات مشابهي بر سر راه هر دو رييس‌جمهور است اما شرايط امروز به اندازه‌اي پيچيده‌تر است كه بايدن آرزو مي‌كند كاش جاي كارتر قرار داشت. به نوشته اين روزنامه، افول محبوبيت كارتر از نيمه دوم رياست‌جمهوري او آغاز شد اما بايدن در كمتر از 6 ماه با اين واقعيت روبه‌رو شد كه چندان در ميان جامعه محبوب نيست. اين مقاله يكي از دلايل اين عدم محبوبيت را گراني‌ها و مساله تورم عنوان كرده و نتيجه گرفته است كه بايدن هنوز فرصت دارد با رفع اين مشكل و سر و سامان دادن به سياست خارجي ايالات متحده، شرايط را براي پيروزي خود يا كانديدايي از حزب دموكرات در سال 2024 فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون