• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5127 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي

دنبال محدود كردن كار احزاب هستند

   آقاي امام باتوجه به گمانه‌زني‌هاي اخير در مورد قوانين جديدي كه براي احزاب وصف شده، احزاب چگونه بايد خود را با قوانين بعضا دست و پا گير كميسيون ماده ۱۰ وفق بدهند كه از حذف خود جلوگيري كنند؟
اشكالاتي بنيادي به قانون احزاب ما وارد است. اين قانون تناسبي با جمهوريت ندارد. بايد براي قانون احزاب فكري اساسي كرد. اين قانون بر گرفته از قانون تجارت است در حالي كه فعاليت احزاب هم به لحاظ شكلي و هم محتوايي متفاوت است، آيين‌نامه كميسيون ماده ۱۰ نيز تعارضاتي با همين قانون دارد با اين تفاسير گمانه‌زني‌هاي غيررسمي نيز وجود دارد كه به احزاب اعلام نشده است.
   آيا احزاب شناسنامه‌دار و رسمي مي‌شناسيد كه طبق قوانين جديد احتمال حذف آنها وجود داشته باشد؟ 
احزاب براساس فرمت‌هاي جديد به اركان خود شكل داده‌اند و كنگره برگزار كرده‌اند و فعاليت داشتند ما در حدود ۲۵۰ حزب داريم كه در حدود صد حزب در فرمت جديد و در قانون جديد خود را تطبيق ندادند و نتوانستند قواعد و آيين‌نامه‌هاي مربوطه را اجرا كنند، طبيعي است كه فعاليت اين احزاب ادامه پيدا نكند. در مدت قانون جديد دو نوبت پروانه‌ها تغيير پيدا كرده است، البته روح حاكم بر كميسيون ماده 10 تغيير چنداني نكرده و بخش اعظم كه نظارت‌هاي نهاد‌هاي امنيتي و نظامي و قضايي است تغييري نكرده است. نمايندگان دولت نيز در دو تيم قبلي و فعلي از نظر نگاه فرق چنداني با هم نداشتند. 
   نهايتا فكر مي‌كنيد هدف از اين دست اقدامات وزارت كشور چيست؟
حرف‌هاي جديدي شروع شده و به دنبال محدود كردن كار احزاب هستند ولي هيچ ابلاغ قانوني در اين زمينه وجود ندارد و چيز مشخصي براي اعلام نظر يا قضاوت ما وجود ندارد و اخبار منتشر شده غيررسمي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون