• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5127 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

سازمان ملل متحد بايد نشان دهد تابع تحريم‌هاي امريكا نيست

روز دوشنبه، سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به «اعتماد» گفت: از سازمان ملل انتظار مي‌رود به عنوان يكي از نهادهاي اصلي نظام بين‌الملل نشان دهد از نظام تحميلي ايالات متحده پيروي نمي‌كند و تابع تحريم‌هاي امريكا نيست.»
«اعتماد» روز گذشته در نشست خبري از سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد «باتوجه به مشكلاتي كه در روند پرداخت حق عضويت ايران در سازمان ملل وجود داشت آيا تغييري در اين حوزه حاصل شده است؟» سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال اظهار كرد: «دبيرخانه سازمان ملل متحد و دبيركل به خوبي مي‌دانند كه جمهوري اسلامي به عنوان يكي از اعضاي اصلي تمام پرداخت‌هاي خود را انجام داده است.» به گفته او، «آنچه مانع اين پرداخت‌هاست تحريم‌هاي ظالمانه، غيرقانوني و فراسرزميني ايالات متحده است.» خطيب‌زاده توضيح داد: «منابع لازم براي پرداخت حق عضويت به سازمان ملل اعلام شده و اين دومين سال است كه اين مشكلات براي ايران پديد مي‌‌آيد. ما از تمامي مجاري براي انتقال امن اين حق عضويت استفاده مي‌كنيم اما از سازمان ملل انتظار مي‌رود به عنوان يكي از نهادهاي اصلي نظام بين‌الملل نشان دهد از نظام تحميلي ايالات متحده پيروي نمي‌كند و تابع تحريم‌هاي امريكا نيست.»
ايران آماده بازگشايي سفارت در رياض است
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه يكي از نمايندگان مجلس از بازگشايي سفارتخانه‌هاي ايران و عربستان خبر داده است، روند مذاكرات چگونه است، گفت: «من خواهش مي‌كنم جزييات را از خود ايشان بپرسيد. آنچه در‌خصوص روابط ايران و عربستان مي‌توانم بگويم اين است كه در حال حاضر تمركز ما بر آغاز فعاليت ايران نزد سازمان همكاري اسلامي است و ديپلمات‌هاي ما ويزا گرفته‌اند. همان‌طور كه رييس‌جمهور اعلام كردند، ايران آمادگي براي بازگشايي سفارت خود در رياض را دارد.»

اختلافات مهمي در وين باقي مانده است
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه روند مذاكرات وين در چه مرحله‌اي قرار دارد و همچنين تصميمات كارگروه اقدامات اجرايي گفت: اختلافات مهمي در وين باقي‌مانده و مهم‌ترين اختلاف سرعت نامناسب طرف‌هاي مقابل به ويژه امريكاست. در موضوعات فني پيشرفت‌هاي قابل‌توجهي حاصل شده ولي در بحث رفع تحريم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصميمات سياسي شده كه در طرف مقابل معطل مانده است. درباره جلسات كارگروه‌ها بنا بر نيازي كه به وجود مي‌آيد، جلسات برگزار مي‌شود و در هر چهار متن نياز به جلسات و گفت‌وگوهايي داشتيم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سوال كه واكنش ايران به اظهارات وزير امور خارجه امريكا كه محدوديت زماني را براي مذاكرات وين اعلام كرده است، چيست، گفت: من به وزير امور خارجه امريكا پيشنهاد مي‌كنم همه توان و تلاش خود را به كار بگيرند كه همين پلن A به سرانجام برسد، چراكه پلن B براي هيچ كشوري جذاب نيست و البته همه كشورها براي خود پلن جايگزين دارند. رييس‌جمهور فعلي امريكا مي‌داند اگر امروز برجام زنده است به خاطر ايران و نه امريكاست كه از برجام خارج شد و همه تلاشش را براي نابودي اين توافق به كار گرفت. اگر دولت امريكا دچار فراموشي شده اما جامعه جهاني اين اقدامات را به خاطر دارد.
خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه با توجه به روند كند مذاكرات وين آيا هنوز تصميمي براي مذاكره مستقيم ايران و امريكا اتخاذ نشده است، گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران تا همين امروز اين است كه ايالات متحده بايد به صورت عملي نشان دهد كه از اقدامات گذشته بازگشته است و مادامي كه اين اتفاق نيفتد اين كشور جايي در ميز برجام ندارد و اين اعتماد را امريكا بايد با اصلاح رفتارش كسب كند. ما تا امروز موارد مدنظرمان را از طريق آقاي انريكه مورا به صورت مكتوب به تيم امريكايي اعلام مي‌كنيم و تا امروز از همين طريق پيشرفت‌هايي را كسب كرده‌ايم.
سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا در سفر عمان و قطر درخصوص ترتيبات منطقه‌اي تصميمي صورت گرفته است، گفت: حسن همسايگي و همسايه‌گرايي به عنوان دستور كار دولت بوده است و در حوزه خليج‌فارس رايزني‌هايي انجام شده است و همه اين اقدامات در راستاي ايجاد ترتيبات فراگير در اين منطقه به صورت چندجانبه است. البته اگر اين ترتيبات فراگير در حوزه خليج‌فارس به عنوان قدم اول و هدف‌گذاري هشت كشور حوزه خليج‌فارس است و اينكه بتواند به شامات و مناطق پيراموني گسترش يابد برادران در برخي كشورها پيشنهاداتي داشتند و ما از هر‌گونه ترتيبات درون‌زا و توسط كشورهاي منطقه حمايت كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون