• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5127 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي

ويژه

بالاترين نرخ سود سپرده‌هاي بانك مسكن ۱۸ درصد است

مهدي احمدي، رييس اداره كل روابط عمومي بانك مسكن در پاسخ به سوالي درباره نرخ سود سپرده‌هاي اين بانك اعلام كرد: نرخ سود پرداختي به سپرده‌هاي مدت‌دار در بانك مسكن برابر مصوبات شوراي پول و اعتبار بوده و اين بانك به عنوان يك بانك دولتي- تخصصي همواره خود را مقيد به رعايت ضوابط و مقررات ابلاغي از سوي نهاد ناظر بر بازار پول مي‌داند. وي با بيان اينكه اين مساله در طراحي محصولات بانك نيز رعايت شده، گفت: بالاترين نرخ سود پرداختي به سپرده‌ها در اين بانك طبق ضابطه اعلام شده از سوي بانك مركزي معادل 18 درصد براي سپرده‌هاي بلندمدت 2 ساله است و ساير سپرده‌ها نيز از نرخ‌هاي كمتري برخوردار هستند.

همراه اول تنها اپراتور با دو فصل رشد پياپي
براساس آخرين گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، همراه اول تنها اپراتوري است كه در سال ۱۴۰۰ رشد پياپي داشته است و ايرانسل نيز توانسته است مانع ريزش مشتركانش شود اما رايتل در پاييز امسال ريزشي شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، جديدترين گزارش شاخص‌هاي آماري بخش ICT را منتشر كرده است كه مربوط به فصل پاييز است و با نگاهي بر آمار عددي مي‌توان به‌ وضوح به وضعيت و جايگاه شركت‌هاي ارتباطي فعال در كشور پي برد. مهم‌ترين بخش اين فصلنامه آماري كه معاونت راهبردي و توسعه بازار رگولاتوري وزارت ارتباطات تهيه كرده است، مربوط به «تلفن همراه» است. در اين بخش مشتركان فعال اپراتورهاي «همراه اول»، «ايرانسل» و «رايتل» به‌صورت شفاف اعلام شده‌اند، به اين ترتيب مشتركان فعال همراه اول حدود 72.8 ميليون، مشتركان ايرانسل حدود 58 ميليون و مشتركان رايتل حدود 5 ميليون هستند. همراه اول توانسته است به عنوان نخستين اپراتور تلفن همراه ايران، بيش از 100 ميليون سيم‌كارت و ايرانسل نيز بيش از 90 ميليون سيم‌كارت واگذار كند. يكي از شاخص‌هاي مهم زيرمجموعه اين بخش، «سهم بازار» است كه به «نسبت ميزان فروش يك برند در يك محصول به فروش كلي آن محصول در بازه‌هاي زماني فصلي يا سالانه» اطلاق مي‌شود. بنابراين با مقايسه سهم بازار فصول دوم و سوم 1400، متوجه مي‌شويم كه تنها «همراه اول» توانسته است رشد مداوم در سهم بازار داشته باشد. اپراتور اول تلفن همراه با رشد 0.029درصدي در پاييز به ‌نسبت تابستان، توانسته است سهم بازار 53.569درصدي را به ثبت رساند.


اينترنت موبايل در ايران ارزان است؟
هزينه اينترنت موبايل در ايران هميشه يكي از چالش‌برانگيزترين مسائل بوده است و بسياري معتقدند كه اينترنت موبايل در ايران گران است اما در مقابل هم برخي ديگر از ذينفعان با مستنداتي ثابت مي‌كنند كه اينترنت موبايل در ايران يكي از ارزان‌ترين اينترنت‌ها در جهان است. حالا به نظر شما اينترنت موبايل در ايران گران است يا ارزان؟ ايران در مقايسه با ساير كشورها چه وضعيتي دارد؟ فاصله ارزان‌ترين و گران‌ترين اينترنت موبايل در بين كشورهاي دنيا چقدر است؟ به گزارش نبض بورس، بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه در بين 229 كشور، هند داراي ارزان‌ترين اينترنت موبايل در دنياست! هزينه يك گيگ اينترنت موبايل در هند حدود 0.09 دلار است. در مقابل هزينه يك گيگ اينترنت موبايل در جزيره سنت هلن كه يك جزيره در جنوب اقيانوس اطلس و يكي از سرزمين‌هاي ماوراء بحار بريتانيا است حدود 52.5 دلار است كه رقم بسيار قابل توجهي است. اين كشور يا جزيره كوچك داراي اقتصاد ضعيفي است. فاصله ارزان‌ترين و گران‌ترين هزينه اينترنت موبايل در دنيا 52.41 دلار است كه رقم قابل توجهي است. همان‌گونه كه عنوان شد اينترنت موبايل در هند ارزان‌ترين اينترنت در بين كشورهاي دنياست. بعد از هند هزينه هر گيگ اينترنت موبايل در اسراييل 0.11 دلار استو رژيم اشغالگر قدس در جايگاه دوم به لحاظ ارزان‌ترين اينترنت قرار دارد. ايران در اين رده‌بندي در جايگاه سوم دنيا قرار گرفته است. ميانگين هزينه هر گيگ اينترنت موبايل در ايران 0.12 دلار است و به همين دليل ايران بعد از هند و اسراييل، ارزان‌ترين اينترنت موبايل دنيا را داراست. قرقيزستان، ايتاليا، اوكراين، قزاقستان، سومالي، سريلانكا و روسيه در رده‌هاي بعدي قرار دارند. در مجموع مي‌توان ايران را يكي از ارزان‌ترين كشورها به لحاظ هزينه هر گيگ اينترنت تلفن همراه دانست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه 8 كشور آسيايي در بين 20 كشور ارزان اينترنت موبايل در جهان هستند كه اين كشورها به ترتيب عبارتند از: هند، اسراييل، ايران، قرقيزستان، ويتنام، چين، اندونزي و پاكستان. ارزان‌ترين كشور اروپايي به لحاظ اينترنت موبايل ايتاليا است. هزينه هر گيگ اينترنت موبايل در اين كشور تنها 0.43 دلار است. بعد از ايتاليا، اوكراين و روسيه قرار دارند. پنج كشور از ده كشور گران‌قيمت براي خريد ديتاي تلفن همراه در آفريقا هستند. كشورهاي جزيره‌اي در اقيانوسيه و كاراييب نيز جزو گران‌ترين كشورهاي جهان هستند. همان‌گونه‌كه مشاهده كرديد ايران سومين كشوري است كه ارزان‌ترين اينترنت موبايل در دنيا را عرضه مي‌كند. حالا پرسش اين است كه با اين اينترنت ارزان اپراتورهاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي چه مي‌كنند؟ قطعا اپراتورها هزينه‌هاي دلاري دارند كه اين اينترنت ارزان موبايل نمي‌تواند هزينه‌هاي آنها را جبران كند و بايد به نوعي فكري به حال وضعيت اپراتورها كرد. هر چند شرايط تورمي در كشور بسيار نامناسب است و هزينه‌ها به مصرف‌كنندگان فشار وارد مي‌كند اما قطعا اين فشار بر اپراتورها بيشتر است و آنها مجبورند كه اين خدمات را با هزينه زياد و درآمد كم در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهند. گفتني است كه اين قيمت و عدم پوشش هزينه‌ها مي‌تواند بر صورت‌هاي مالي شركت‌هاي حاضر در بورس از جمله همراه اول تاثيرگذار باشد. افزايش قيمت مي‌تواند درآمدهاي همراه اول را افزايش دهد و در نتيجه سود تقسيمي بين سهامداران بيشتر شود. به هر حال به نظر مي‌رسد كه بايد در اين زمينه نهادهاي مربوطه راهكارهايي را جهت جبران يا پوشش هزينه‌هاي اپراتورها ارايه دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون