• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5130 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن

جشنواره موسیقی جوان برگزیدگانش را شناخت

وعده حسین علیزاده برای حمایت از نوابغ موسیقی

حسین علیزاده در اختتامیه جشنواره موسیقی جوان درباره حمایت از شرکت‌کنندگان این رویداد بیان کرد: تصمیم‌هایی برای استعدادهای خاص شرکت‌کننده جشنواره موسیقی جوان مبنی بر برگزاری آموزش‌های فوق‌العاده برای آنها به گونه‌ای که کارشان ادامه پیدا کند، درنظر گرفته شده است. این هنرمند در تکمیل گفته‌هایش تاکید کرد: «تا زمانی که توان داریم عشق ما به جشنواره جوان و بچه‌های جوان ادامه خواهد داشت؛ زیرا نفس‌مان و امیدمان به آنها بستگی دارد و زمانی که آنها حضور داشته باشند، سرحال باشند، بنوازند، بخوانند و بسازند ما هم زنده خواهیم بود.» به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه ۳۰ دی‌ماه به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم حسین علیزاده، مشاور عالی جشنواره موسیقی جوان، آهنگساز و موسیقیدان در سخنانی گفت: موسیقی یعنی خود عشق. واقعا جای تشکر دارد از خانواده‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی از فرزندان خود پشتیبانی می‌کنند تا هنر موسیقی را فرا گیرند. شاید اگر به گذشته جشنواره بازگردیم، همیشه می‌گفتیم که امیدواریم از این رویداد استقبال شود و فرزندانی به وجود بیایند که این موسیقی را نگه داشته و پیش ببرند. خوشبختانه دوره پانزدهم خیلی سرافراز و با افتخار برگزار شد و نوید اتفاقات خوبی را داد. علیزاده با تاکید بر تداوم جشنواره موسیقی جوان افزود: مشکل هر چیزی در کشور ما این است که تداوم ندارد؛ به خصوص کارهای فرهنگی و هنری که دیدگاه‌های مختلف به آن، باعث می‌شود این تداوم به طور اتفاقی یا عمدی از جایی قطع شود. او بیان کرد: نکته محسوس پانزده دوره از برگزاری جشنواره تداوم است؛ تداومی که عشقی به وجود آورده و کسانی که جزو هیات داوران و استادان این هنر هستند، به محض فرا رسیدن موعد جشنواره، مشتاق حضور در آن هستند. این جشنواره بین خود ما نیز دوستی‌های خیلی عمیقی به وجود آورده است؛ زیرا تنها جایی بوده که درباره هنر موسیقی صحبت کرده و صمیمانه و حقیقی افکار خود را رد و بدل کرده‌ایم. داور جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه گفت: ثمره این جشنواره مدیون همه شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره است و کار ساده‌ای نبوده که تا به امروز ادامه داشته باشد. خوشبختانه زمانی که به این تداوم نگاه می‌کنیم حتی با اینکه شرایط اجتماعی به گونه‌ای نیست که از نزدیک یکدیگر را ببینیم ولی میوه این دوره از جشنواره خیلی لذت‌بخش و خوشمزه بود. بارها در این جلسات اشک ریختیم، بارها شاد شدیم و بارها و بارها انرژی کسب کردیم. واقعا برای ما که دست‌اندرکار موسیقی هستیم و قرار است این هنر را به وجود بیاوریم انرژی مضاعف شد و خوشحال شدیم که این زحمات ثمر پیدا کرده است.
این آهنگساز گفت: امسال جشنواره در رشته‌های مختلف نوازندگی و خلاقیت بسیار درخشان بود. جشنواره موسیقی جوان نسبت به دوره‌های اول نگاهش را تا حدودی تغییر داده و بازنگری کرده است. این رویداد در بخش خلاقیت و آهنگسازی به ذهنیت شرکت‌کنندگان می‌پردازد. زمانی که قطعات را می‌دیدیم، حیران بودیم و نمی‌دانستیم کدام را انتخاب کنیم. کارهای ارسالی اصلا ترجیح‌دادنی نبود و فقط براساس سنت رتبه‌های اول، دوم و سوم را طبق نظر جمعی انتخاب کردیم. ولی جا دارد بگوییم همه آنهایی که شرکت کردند برنده هستند؛ چون احساسات ما را برانگیختند و حس بسیار بسیار خوبی داشتیم. نتیجه این است اگر عده‌ای یک هدف واحد را با عشق و ایمان دنبال کنند، حتما ثمر می‌دهد.
این هنرمند با بیان اینکه همه ارگان‌ها وظیفه‌شان حمایت است، گفت: تمامی ارگان‌ها در خدمت مردم هستند نه مردم در خدمت ارگان‌ها. به همین خاطر ارگان‌ها باید کار کنند تا مردم، آن کارها و فکرهای خوبی که دارند را پیش ببرند. امیدوارم این روند در آینده به همین شکل ادامه پیدا کند. اگر هم نشد باز هم امیدوارم به هر شکلی که شده حتی اگر دولت هم نخواهد پشتیبانی کند بخش خصوصی این مساله را دنبال می‌کند و افتخار ایران اتفاق افتاده است. ما جوان‌هایی در سن‌های بسیار پایین داریم که واقعا نابغه هستند و آینده بسیار درخشانی دارند.
حمیدرضا اردلان داور و مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی نیز در این مراسم گفت: بخش موسیقی نواحی جشنواره به بلوغی رسیده که می‌توان گفت حداقل این بحث در مورد بخش نواحی می‌تواند طرح مساله باشد که به یک رسانه تبدیل شده و عمل می‌کند. خیلی از فستیوال‌ها به خودی خود نمی‌توانند رسانه باشند، مگر اینکه محتوایی باشد که بتواند با آن دوره تماس پیدا کند. درباره پدیده‌های آیینی یا مواردی چون بخش نواحی در این جشنواره علاوه بر پیوندی که بايد با دوره خودش ایجاد کند باید حامل میراث گذشته هم باشد. این امر ایده‌های نوین در بطن این اصالت‌ها را نفی نمی‌کند و به همین جهت رسانه است. بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادها این ویژگی رسانه‌ای را پیدا نمی‌کنند زیرا به خودی خود یک ابزار رسانه‌ای مانند روزنامه، رسانه‌های اجتماعی و... هستند که اگر محتوا در درون‌شان عمل نکند و تاثیر تاریخی نگذارد یک ابزار رسانه‌ای باقی می‌مانند. بحث رسانه بودن جشنواره به طور کلی و بخش نواحی امر بسیار مهمی است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون