• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5131 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن

خبر

تحريم‌هاي امريكا عليه افراد و نهادهاي مرتبط با حزب‌الله لبنان
وزارت خزانه‌داري امريكا از اعمال تحريم‌هايي عليه «شبكه تامين مالي حزب‌الله لبنان» خبر داد. به گزارش ايسناو به نقل از الجزيره، دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا از اضافه شدن ۳ فرد لبناني و ۱۰ شركت كه آنها را بخشي از «شبكه بين‌المللي تامين مالي حزب‌الله» لبنان توصيف كرد، خبر داد. وزارت خزانه‌داري امريكا اين افراد و نهادها را به تلاش براي دور زدن تحريم‌هاي اعمال شده عليه حزب‌الله كه واشنگتن آن را «تروريستي» مي‌داند، متهم مي‌كند. براساس بيانيه اين وزارتخانه، تحريم‌ها شامل «عادل دياب»، «عدنان عياد» و «جهاد عدنان عياد» است و همچنين برخي نهادهاي مورد هدف تحريم‌ها در زامبيا و آلمان مستقر هستند. سه‌شنبه گذشته ۱۸ ژانويه، واشنگتن سه تاجر لبناني به نام‌هاي «عادل دياب، علي محمد داون و جهاد سالم علامه» و همچنين يك شركت گردشگري وابسته به آنها كه مستقر در لبنان است به اتهام ارتباط با حزب‌الله تحريم كرد و مدعي شد كه فعاليت آنها تسهيل مبادلات مالي براي اين گروه و سوءاستفاده از منابع مالي در شرايطي است كه لبنان با بحران مواجه است. برايان نلسون، معاون وزير خزانه‌داري در امور «تروريسم» و اطلاعات مالي، تاكيد كرد كه وزارت او متعهد به ممانعت از فعاليت‌هاي «غيرقانوني» حزب‌الله و تلاش براي دور زدن تحريم‌ها از طريق شبكه‌هاي تجاري است.


گفت‌وگوي وزيران خارجه آلمان و چين
وزير امور خارجه چين در اولين نشست اينترنتي خود با همتاي آلماني جديدش تاكيد كرد، دو كشور بايد روابط ميان چين و اروپا را رهبري كنند. به گزارش نشريه ساوت چاينا مورنينگ‌پست، چين در همين راستا در جريان اين نشست از آلمان خواست از «ديپلماسي بلندگويي» اجتناب كند، در حالي كه وزير خارجه آلمان هم متقابلا به برجسته ساختن آنچه «اختلافات اساسي» در زمينه حقوق بشر خواند، پرداخت؛ نشانه‌اي احتمالي از اينكه برلين در دوره دولت فعلي‌اش ممكن است منتقدتر از دولت آنگلا مركل، صدراعظم قبلي آلمان نشان دهد. در يك بيانيه منتشر شده از سوي وزارت خارجه چين تصريح شد، دو كشور بر سر تقويت گفت‌وگوهاي رده بالاي خود در حوزه‌هاي مالي، ديپلماتيك و امنيتي توافق كردند. در اين بيانيه پكن با تاكيد بر مخالفتش با اينكه كشورهاي ديگر انتقادات‌شان را علني كنند، تصريح كرد: ما برمبناي احترام دوجانبه بايد به اجراي يك گفت‌وگوي برابر در مورد مسائلي نظير حقوق بشر و دموكراسي، تقويت تفاهم دوجانبه و عدم ورود به ديپلماسي بلندگو بپردازيم. با اين حال براساس اين گزارش، آنالنا بربوك، وزير خارجه آلمان «اختلافات اساسي» با چين در حوزه حقوق بشر را برجسته ساخته و سيگنال تغيير موضع آلمان در زمان دولت جديد فعلي را فرستاد. در بيانيه‌اي صادر شده از سوي دفتر بربوك بعد از برگزاري نشست مذكور آمده است؛ در حالي كه همكاري نزديك با چين در بسياري از حوزه‌ها همچون مقابله با تغييرات آب و هوايي و سياست‌هاي محيط‌زيستي اهميت دارد، احترام به حقوق بين‌الملل و نظم بين‌المللي قانون محور نيز مورد‌نياز است. در ادامه اين بيانيه عنوان شد: بنا براين مذاكرات همچنين به مسائلي كه در آنها اختلاف‌نظرهاي اساسي وجود دارد از جمله در ارتباط با حقوق بشر، پرداخت. بربوك متعهد شد به اينكه در تعامل با پكن تركيبي از «گفت‌وگو و سرسختي» را در پيش بگيرد. وانگ يي، وزير خارجه چين به بربوك اظهار كرد تجارت بين دو كشور به‌رغم تاثير همه‌گيري كوويد-19 افزايش يافته و همچنين بر دورنماي همكاري در حوزه‌هايي همچون فناوري كشاورزي، ارتباطات و بخش ديجيتال تاكيد كرد. وانگ يي خاطرنشان كرد: ما از شركت‌هاي آلماني كه به دنبال گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي خود در چين هستند، استقبال كرده و اميدواريم طرف آلماني اصل انصاف و بي‌طرفي را رعايت كرده، مداخله خارجي را رد كرده و يك محيط تجاري خوب را براي شركت‌هاي چيني به منظور سرمايه‌گذاري و فعاليت در آلمان ارايه دهد. از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري رويترز، بربوك در مصاحبه‌اي با يك نشريه آلماني با قطع كردن دسترسي بانك‌هاي روسيه به نظام پرداخت مالي جهاني «سوييفت» مخالفت كرد. او در اين مصاحبه كه با نشريه زود دويچه زايتونگ آلمان انجام داد، تاكيد كرد: قطع كردن تمامي تراكنش‌هاي پرداختي شايد به مثابه بزرگ‌ترين چوب‌دستي باشد اما لزوما تيزترين شمشير نيست.


ابراز نگراني سازمان ملل  نسبت به رخدادهاي تونس
دبيركل سازمان ملل نسبت به تحولات تونس و اقدامات رييس‌جمهور اين كشور درخصوص بركناري نخست‌وزير و سلب اختيارات پارلمان ابراز نگراني كرد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در جريان كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد: با نگراني تحولات تونس را دنبال مي‌كنم و انقلاب دموكراتيك تونس چيزي بود كه اميد را در سراسر جهان برانگيخت و ما خواهان حفظ تمامي ارزش‌هاي دموكراتيك هستيم. گوترش در ادامه افزود: اميدواريم كه اين اتفاق رخ دهد. ما ترس‌ها و نگراني‌ها را مي‌بينيم و اميدواريم كه اين ترس و نگراني از طريق احياي كامل يك چارچوب دموكراتيك نهادي برطرف شود. پليس تونس براي متفرق كردن معترضان از شلنگ‌ها و ماشين‌هاي آب‌پاش، گاز اشك‌آور و باتوم استفاده كرد. همچنين در جريان تظاهرات روز جمعه براي محكوم كردن تصميمات اخير قيس سعيد، رييس‌جمهوري اين كشور به صورت خشونت‌بار ده‌ها تن بازداشت شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون