• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5132 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن

خبر

آغاز گفت‌وگوها با طالبان در اسلو

دولت نروژ اعلام كرد هياتي از گروه طالبان كه وارد اسلو، پايتخت اين كشور شده‌اند، روز يكشنبه ۲۳ ژانويه گفت‌وگوهاي خود با نمايندگاني از جامعه مدني افغانستان را آغاز كردند. به گزارش يورونيوز، اين نخستين سفر رسمي مقامات طالبان به اروپا پس از روي كار آمدن دوباره آنها در افغانستان است و هزينه پرواز آنها با هواپيما را نيز دولت نروژ پرداخت كرده است. يكي از محورهاي اصلي گفت‌وگو با طالبان در اسلو، وضعيت حقوق بشر در افغانستان اعلام شده است. اعضاي هيات طالبان به رياست اميرخان متقي وزير امور خارجه، قرار است نخستين روز از سفر سه روزه خود در اين كشور اروپايي را به گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران و كنشگران حقوق زنان اختصاص داده و در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه با برخي ديپلمات‌هاي غربي از جمله از كشورهاي امريكا، فرانسه، بريتانيا، آلمان و ايتاليا ديدار كنند. امريكا گفته است كه «تشكيل يك نظام سياسي كه نماينده همگان باشد، حل بحران‌هاي انساني و اقتصادي، نگراني‌هاي امنيتي و مبارزه با تروريسم و حقوق بشر به ‌ويژه درباره آموزش دختران و زنان» در افغانستان از جمله مسائلي خواهد بود كه در ديدار با نمايندگان گروه اسلامگراي طالبان مطرح خواهد شد. هنوز هيچ كشوري در جهان گروه طالبان را كه بالفعل قدرت را در كابل در دست دارد، به رسميت نشناخته است و وزير امور خارجه نروژ هم تاكيد كرده است كه اين گفت‌وگوها به معني «مشروعيت دادن» يا «به رسميت شناختن» طالبان نيست.


انفجار در هرات افغانستان ۷ كشته برجاي گذاشت

شهر هرات در غرب افغانستان شامگاه شنبه شاهد انفجار شديد در يك خودروي مسافربري در منطقه شيعه‌نشين اين شهر بود كه در جريان آن ۷ نفر كشته و ۹ تن ديگر زخمي شدند. به گزارش ايرنا، يك شاهد عيني در محله حاجي‌عباس هرات كه از مناطق شيعه‌نشين است به ايرنا گفت، انفجار در يك خودروي «فلانكوچ» رخ داد كه راننده اين خودرو زخمي است و ديگر سرنشينان آن كشته شده‌اند. وي كه از گفتن نامش خودداري كرد، افزود؛ انفجار بسيار شديد بود، به ‌طوري كه در اطراف محل انفجار نيز خسارات جاني و مالي برجاي گذاشته است. رسانه‌هاي محلي افغانستان نيز گزارش دادند، انفجار سنگين بوده و تلفات زيادي  در پي داشته است. شخص يا گروهي تاكنون مسووليت اين انفجار را برعهده نگرفته است، اما در اين اواخر گروه تكفيري داعش انفجار و عمل انتحاري در مساجد و مناطق مختلف افغانستان را بر‌عهده گرفته است.


هيچ‌ آتش‌بسي با اسراييل در كار نيست 

موسي ابومرزوق عضو دفتر سياسي جنبش حماس تاكيد كرد كه اگر رژيم اسراييل [براي فرار از اجراي تعهدات خود] روي زمان حساب باز كرده است، ما هيچ‌گونه تاخيري را نخواهيم پذيرفت.
او گفت كه حماس، بازسازي غزه و شكست محاصره غزه را عملي خواهد كرد و اسراييل بايد مراقب سناريوهاي احتمالي در قبال تاخير در بازسازي باشد. خبرگزاري سما به نقل از ابومرزوق گزارش داد: حماس نمي‌پذيرد كه مساله اسرا به هيچ مساله ديگري گره زده شود، بلكه اين جنبش در راستاي تفكيك بحران‌هاي نوار غزه و كاهش مشكلات مردم فلسطين تلاش مي‌كند.
وي با بيان اينكه تشكيلات خودگردان فلسطين در پي كنار گذاشتن حماس است و در پي هيچ توافقي نيست، گفت: «ملت فلسطين در وضعيت مقاومت مستمر در برابر پروژه صهيونيسم قرار دارند.» اين مسوول حماس با بيان اينكه هيچ‌ آتش‌بسي بدون دريافت امتياز وجود ندارد، خاطرنشان كرد: هر‌گونه آتش‌بس با صهيونيست‌ها موقتي خواهد بود. ابومرزوق با تاكيد بر اينكه حماس براي گفت‌وگوهاي داخلي فلسطين، شرط تعيين نمي‌كند، ابراز اميدواري كرد كه مسوولان جنبش فتح نيز براي پايان يافتن اختلافات، تصميمي اتخاذ كنند. وي ضمن قدرداني از تلاش الجزاير براي پيشبرد مساله فلسطين و پايان دادن به اختلافات داخلي، درباره مبادله اسرا تصريح كرد: حماس تلاش دارد كه براساس شروط خود، اين تبادل را انجام دهد. ابومرزوق در پايان خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستي نمي‌تواند براي پيشبرد اين تبادل، تصميمي اتخاذ كند، ولي «ما به ملت و اسراي قهرمان خود قول مي‌دهيم كه اسراييل مجبور خواهد شد اين معامله را امضا كند.»


آغاز عمليات بزرگ الحشد الشعبي در شرق عراق 

با گذشت سه روز از يورش تروريست‌هاي داعش به مقر ارتش عراق در منطقه «حاوي العظيم» در استان ديالي، فرماندهي الحشد الشعبي در اين استان روز يكشنبه از آغاز عمليات گسترده براي پاكسازي منطقه و سركوب تروريست‌ها خبر داد. به نوشته وبگاه المعلومه، «طالب الموسوي» فرمانده عمليات الحشد الشعبي در استان ديالي گفت كه اين ات از چندين محور براي پاكسازي منطقه و جست‌وجوي دقيق آغاز شده است. در اين عمليات ضمن گسيل گسترده سلاح و تجهيزات به منطقه عملياتي، تيپ سوم، چهارم و بيستم و تيپ «نداء ديالي»، نيروهاي ويژه الحشد الشعبي در استان، يگان توپخانه و يگان تخريب شركت دارند. الموسوي تاكيد كرد كه در اين عمليات مخفيگاه‌ها و راه‌هاي فرار تروريست‌هاي داعش در بخش شرقي و غربي و منطقه «خط النعمان» تا مصب رود دجله در جنوب ديالي به ‌طور كامل تحت محاصره قرار خواهد گرفت و علي‌رغم برودت شديد هوا و عوارض جغرافيايي و حركت كند در جنگل‌ و زمين‌هاي پرآب، عمليات ادامه خواهد يافت.او تاكيد كرد كه حملات گاه و بيگاه تروريست‌هاي داعش عليه نيروهاي نظامي و امنيتي، صرفا موجب افزايش عزم و اراده الحشد الشعبي و ديگر نيروها براي مبارزه با داعش و سركوب آنها در هر نقطه‌اي شده است.در اين عمليات همچنين تيپ ۵۲ الحشد الشعبي در استان كركوك و شرق دجله و گردان روخانه‌اي در محور شمال شركت دارند. از سوي ديگر يك منبع امنيتي به المعلومه گفت كه تجهيزات وسيعي به منطقه «حاوي العظيم» در شمال استان ديالي ارسال شده است و اين منطقه از ۷۲ ساعت پيش در آماده‌باش كامل به‌سر مي‌برد. عناصر سازمان تروريستي داعش سحرگاه روز جمعه با دوربين ‌دار و اسلحه‌هاي نيمه‌سنگين به صورت غافلگيرانه به يكي از مقرهاي ارتش عراق ميان روستاهاي «الطالعه»، «وام» و «الكرمي» در منطقه «حاوي العظيم» حمله كردند كه اين اقدام باعث شهادت 11 سرباز عراقي ازجمله يك افسر با رتبه ستوان يكم شد. شامگاه جمعه نيز واحدي از تيپ ۲۴ الحشد الشعبي حمله بقاياي گروهك تروريستي داعش را در نزديكي‌هاي منطقه المقداديه در شمال شرق استان ديالي ناكام گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون