• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5132 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن

گزارش‌هاي ضد و نقيض درباره مرگ استاد دانشگاه كاشان

سكته يا خودكشي؟

گروه اجتماعي| با گذشت حدود يك هفته از خبر خودكشي استاد بازنشسته دانشگاه كاشان و در حالي كه كانون صنفي اساتيد دانشگاه بوعلي، علت اين اقدام دردناك را «مشكلات صنفي و معيشتي» عنوان كرد، دانشگاه كاشان با صدور بيانيه‌اي، فوت به علت خودكشي استاد تمام اين دانشگاه را تكذيب و ادعا كرد كه آن مرحوم، دچار سكته مغزي شده بوده و خودكشي ايشان كذب است. 

از افشا تا تكذيب 
روزهاي پاياني دي، خبري در شبكه‌هاي اجتماعي درباره خودكشي يك استاد تمام رشته شيمي دانشگاه كاشان در محل آزمايشگاه اين دانشگاه و در مقابل چشم دانشجويان منتشر شد. به استناد اين اخبار، مرحوم جواد صفري كه استاد تمام اين دانشگاه و از اساتيد بازنشسته بوده، در اعتراض به دريافت نكردن پاداش بازنشستگي و طولاني شدن تعويق مطالبات شغلي ايشان، در محل آزمايشگاه دانشگاه و در مقابل چشم دانشجويان، با خوردن قرص به زندگي خود پايان داده است. روز جمعه و پس از اين حادثه تلخ و تاسف‌آور، محمود صادقي، نماينده سابق مجلس در صفحه توييتر خود، درباره درگذشت استاد «جواد صفري» بر اثر خودكشي به دليل فشار مالي، اطلاع‌رساني كرد در حالي كه روز 29 دي هم، عباس كتابي؛ سرپرست اين دانشگاه با صدور پيام تسليتي نوشته بود: «خبر درگذشت استاد بازنشسته دانشكده شيمي دانشگاه كاشان؛ جناب آقاي دكتر جواد صفري موجب تالم و تاثر فراوان شد. آن مرحوم در دوره خدمت در دانشگاه كاشان دانشجويان زيادي را دلسوزانه و عالمانه تربيت كرد. از درگاه ايزدمنان براي ايشان غفران و رحمت واسعه الهي و براي بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسالت دارم.» 
به دنبال اطلاع‌رساني گسترده درباره علت و نحوه فوت اين استاد پيشكسوت در شبكه‌هاي اجتماعي، كانون صنفي اساتيد دانشگاه بوعلي سيناي همدان، در بيانيه‌اي با امضاي غلامحسين مجذوبي؛ از اساتيد صاحب‌نام گروه مهندسي مكانيك اين دانشگاه، ضمن تاكيد بر اينكه علت خودكشي استاد «جواد صفري»، اعتراض به پرداخت نشدن پاداش بازنشستگي ايشان پس از بازنشستگي بوده، نوشت: «مدت‌هاست دست‌هايي با همدستي صداوسيما تلاش در بدنام كردن اساتيد دانشگاه دارند و در حالي كه تا همين چند ماه پيش حقوق يك استاديار پايه يك، بين شش تا هفت ميليون تومان بود، در برنامه‌هايي حساب شده اساتيد را حقوق‌بگيراني نجومي نشان دادند در حالي كه بيشترين حقوق اساتيد بازنشسته از حقوق بسياري از كارمندان سازمان و نهادها كمتر است. بايد ديد كه چه بر سر آموزش عالي كشور آمده كه برخي اساتيد را اين‌گونه به ستوه آورده و كارد به استخوان آنها رسيده است. شايد خودكشي يك استاد تمام بازنشسته زنگ خطري باشد براي مسوولان نظام تا آنها را متوجه اوضاع خطير آموزش عالي و تضييقاتي كه پي در پي براي دانشگاه ايجاد مي‌كنند مانند تلاش براي لغو احكام تمام وقت ويژه، سقف‌دار كردن حقوق و پاداش بازنشستگي، سختگيري‌هاي بي‌مورد در جذب و ... كرده باشد.كانون صنفي اساتيد دانشگاه بوعلي همدان مراتب تاسف عميق خود را از اين حادثه دلخراش اعلام و به خانواده آن مرحوم تسليت عرض مي‌كند.»
 در حالي كه مسوولان دانشگاه كاشان، طي روزهاي گذشته صرفا به انتشار يك پيام تسليت براي اين استاد پيشكسوت بسنده كرده بودند، 4 روز بعد از اين حادثه تلخ، در واكنش به بيانيه كانون اساتيد دانشگاه ابوعلي سيناي همدان اعلام كردند كه طرح «خودكشي» كاملا كذب و درگذشت استاد «جواد صفري» صددرصد بي‌ارتباط با مسائل مالي و صنفي بوده است. 
خبرگزاري ايلنا و باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از حسين نعيمي، معاون آموزشي دانشكده شيمي دانشگاه كاشان نوشتند كه «مرحوم دكتر جواد صفري شخصيتي علمي برجسته، دلسوز، باسواد و با اخلاق بود؛ او چند سالي دچار بيماري‌هاي مختلف شده بود و ديگر توان تدريس نداشت، بنابراين در سال ۹۸ درخواست بازنشستگي پيش از موعد كرد.دكتر هفته‌اي يك تا دو بار براي امور پايان‌نامه‌هاي دانشجويانش به دانشگاه مراجعه مي‌كرد، ولي دو هفته قبل از فوتش به دليل سكته مغزي در بيمارستان بستري شد، پس از آن، روز چهارشنبه ۲۹ دي براي رسيدگي به پايان‌نامه يكي از دانشجويان به دانشگاه آمد، اما در آزمايشگاه، حالش بد شده است. اين استاد بازنشسته به دليل كسالت شديد با اورژانس به بيمارستان منتقل شد كه احياء جواب نداد و ظرف ۴۵ دقيقه از دنيا رفته است.»
به استناد اين گزارش‌ها، معاون آموزشي اين دانشكده كه اذعان مي‌دارد دوستي ديرينه با استاد مرحوم داشته، اعلام كرده كه دكتر صفري در روز فوت‌شان هيچ مراجعه‌اي به امور مالي دانشگاه نداشته و هيچ مشكل و مطالبه مالي هم در مدت اخير نداشت. تنها درخواستش در دو سال گذشته مطالبه پاداش بازنشستگي بود كه بخش اعظمي از آن پرداخت شده بود.
علاوه بر اين، شوراي دانشكده شيمي دانشگاه كاشان هم با صدور بيانيه‌اي، هرگونه مطالبه اين استاد درگذشته از دانشگاه را تكذيب كرد و در بيانيه‌اي نوشت: «طي چند روز اخير برخي بداخلاقي‌ها و سوءاستفاده‌هاي رسانه‌اي توسط افراد و گروه‌هاي مغرض در فضاي مجازي صورت پذيرفته است كه اين امر به هيچ‌وجه مورد تاييد نبوده و آن را لطمه به حيثيت و منزلت علمي جامعه دانشگاهي و شخصيت عالمانه مرحوم جناب آقاي دكتر صفري مي‌دانيم.با عنايت به شناخت كافي از شخصيت علمي و اخلاقي ايشان و گفت‌وگو‌هايي كه اخيرا با ايشان داشتيم مرتبط كردن فوت ايشان با مسائل صنفي و مالي خلاف واقع و باعث دلخوري و نارضايتي اعضاي هيات علمي دانشكده شيمي دانشگاه كاشان شده است؛ لذا از همه دوستان استدعا و انتظار دارد كه حرمت اين استاد برجسته و دلسوز و خانواده داغدار ايشان را نگه داشته و مرهمي به قلب داغدار ايشان باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون