• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5134 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ بهمن

نگاهي به موفقيت‌هاي فدراسيون هندبال به بهانه جهاني شدن تيم ملي مردان

خدا را شكر وزارت ورزش موفق نشد!

سامان سعادت

احتمالا مي‌توان فدراسيون هندبال را يكي از موفق‌ترين فدراسيون‌هاي ورزشي ايران در چند سال اخير معرفي كرد؛ فدراسيوني كه در يك سال گذشته دو موفقيت تاريخي را جشن گرفته است. 

سال ۱۳۹۷ عليرضا پاكدل توانست به رياست فدراسيون هندبال برسد. پيش از انتخابات بسياري از پيشكسوتان اين رشته از تلاش وزارت ورزش براي مهندسي انتخابات و فرستادن گزينه نزديك به وزارت به فدراسيون خبر دادند. حسن پروانه پيشكسوت هندبال در اين رابطه گفته بود: «وزارت ورزش مي‌خواهد احمد گواري را كه در آستانه بازنشستگي است، راهي اين فدراسيون كند. ميترا نوري و همچنين عليرضا رحيمي هم از گواري حمايت مي‌كنند. او انتخاب خوبي نيست.»
دو روز بعد عليرضا پاكدل يكي از هندبالي‌هاي قديمي ايران كه هم سابقه بازي و هم سابقه كار اجرايي در اين رشته را دارد در انتخابات همراه با گزينه وزارت ورزش يعني احمد گواري با ۷ راي به دور دوم رسيدند. در دور دوم پاكدل با كسب اكثريت آرا برنده انتخابات شد. 
يك سال بعد با آمدن كرونا همه برنامه‌هاي ورزش ايران به هم ريخت. هندبال هم از اين قاعده مستثني نبود. هندبال جدا از بقيه رشته‌ها يك ضربه ديگر هم با شيوع كرونا خورد: از دست رفتن ميزباني جام ملت‌هاي آسيا كه قرار بود بهمن ۱۴۰۰ در ايران برگزار شود. 
با تمام اين تفاسير هندبال به روند خوب خود ادامه داد و اوايل امسال با آمدن مانوئل فرناندز اسپانيايي به عنوان سرمربي تيم ملي هندبال مردان، يك نقطه عطف در اين رشته رقم خورد. فرناندز با سابقه قهرماني جهان همراه با تيم ملي اسپانيا به تهران آمد تا بتواند از پتانسيل هندبال ايران حداكثر استفاده را ببرد.  در كنار تيم مردان، تيم زنان هم آماده شد تا در رقابت‌هاي قهرماني آسيا و انتخابي جام جهاني شركت كند. تدارك خوب آن تيم باعث شد دختران ايراني براي نخستين‌بار در تاريخ ورزش ايران در يك رشته تيمي توپي بتوانند جواز حضور در جام جهاني را به دست آورند. تيم زنان ايران در جام جهاني هم بازي‌هاي قابل قبولي به نمايش گذاشت و دو بار بازيكنان ايران عنوان بهترين بازيكن زمين را در تقابل با رقباي قدرتمند به دست آوردند. 
اوج موفقيت فدراسيون هندبال عصر روز دوشنبه رقم خورد. جايي كه تيم ملي مردان در آسيا در دومين بازي از مرحله دوم مسابقات در عربستان، ميزباني كه به جاي ايران معرفي شده بود، مقابل كويت قرار گرفت. تيم ايران در حالي مقابل كويت به ميدان رفت كه چهار بازي قبلي از جمله بازي مقابل عربستان را با برد پشت سر گذاشته بود. ملي‌پوشان كشورمان در صورت برد مقابل كويت، يكي از بهترين‌ تيم‌هاي آسيا، راهي جام جهاني مي‌شدند. 
ايران در يك بازي نفس‌گير كه تا فاصله ۳ ثانيه مانده به پايان مساوي دنبال مي‌شد با ضربه تماشايي سجاد استكي موفق به برتري ۲۷ بر ۲۶ شد. با اين برد تيم ايران جواز حضور در نيمه نهايي آسيا را به دست آورد و به اين ترتيب همان‌طوركه فرناندز قبل از شروع مسابقات گفته بود شاگردانش جهاني شدند. تيم ايران آخرين بار در سال ۲۰۱۵ به جام جهاني راه يافته بود. 
با درخشش تيم‌هاي مردان و زنان ايران در آسيا و كسب دو سهميه جهاني تاريخي به جرات مي‌توان گفت پاكدل و همكارانش عملكردي قابل توجه در فدراسيون هندبال به جا گذاشته‌اند. ضمن اينكه با موفقيت پاكدل در انتخابات هيات‌رييسه كنفدراسيون هندبال آسيا و انتصاب ميترا نوري عضو هيات‌رييسه فدراسيون هندبال ايران به عنوان رييس كميته توسعه فدراسيون هندبال آسيا (AHF) دو كرسي مهم بين‌المللي به ايران رسيده است. اين دو اتفاق در آبان ۱۴۰۰ رخ داد. 
هندبال ايران روزهاي خوبي را پشت سر مي‌گذارد. احتمالا بخش مهمي از اين موفقيت ناشي از عدم موفقيت گزينه وزارت ورزش در انتخابات فدراسيون در اسفند ۹۷ بوده است. اين نشان مي‌دهد هرجا مقامات ارشد ورزش در دولت، اجازه داده‌اند مجامع فدراسيون‌ها با استقلال دست به انتخاب رييس فدراسيون بزنند نتايج خوبي حاصل شده است. 
تيم هندبال ايران در سومين بازي در مرحله دوم جام ملت‌هاي آسيا مقابل بحرين قرار مي‌گيرد. در حال حاضر شاگردان فرناندز به جمع چهار تيم برتر آسيا رسيده‌اند و تلاش مي‌كنند بتوانند روي سكو قرار بگيرند. تيم ايران در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ روي سكو رفته بود و در سال‌هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به مقامي بهتر از چهارمي و پنجمي نرسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون