• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5140 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ بهمن

مدل كفاشيان- كي روش در پرسپوليس پياده شد

دعواي زن و شوهري گل‌محمدي و درويش

علي ولي‌اللهي

 

چهارشنبه هفته گذشته يحيي گل‌محمدي سرمربي پرسپوليس نامه استعفاي خود را به افشين پيرواني سرپرست تيم تحويل داد. اين اتفاق بعد از تعويق چندباره پرداخت دستمزد بازيكنان و فراهم شدن شرايط درخواستي سرمربي تيم رخ داد. در آن روز بازيكنان پرسپوليس دست به اعتصاب زده بودند.
دو روز بعد و با پرداخت شدن بخشي از مطالبات بازيكنان آنها سر تمرين حاضر شدند ولي يحيي از شركت در اردوي تيم سر باز زد و ساعاتي بعد شروط او براي بازگشت به پرسپوليس رسانه‌اي شد. يحيي گفت: «من سه چيز از باشگاه خواسته‌ام كه تا دوشنبه اگر فراهم كنند، برمي‌گردم. ابتدا پرداختي‌ها را به ۵۰ درصد برسانند و همين‌طور يك زمين تمرين مناسب داشته باشيم و از طرف ديگر بتوانيم چند بازيكن خوب جذب كنيم. باشگاه روز گذشته هشت درصد از مطالبات را پرداخت كرده اما با اين پرداختي‌ها مشكلات همچنان پابرجا است. كسي كه مديرعامل باشگاه مي‌شود بايد بتواند پول فراهم كند تا ما با حداقل‌ها كارمان را پيش ببريم.» گل‌محمدي اعلام كرد تا روز دوشنبه بايد اين درخواست‌ها انجام شده باشد. 
استعفاي گل‌محمدي به‌شدت درويش مديرعامل جديد و بيشتر از او حميد سجادي وزير ورزش را تحت فشار گذاشت. تا جايي كه سجادي گفت وظيفه من نيست براي پرسپوليس زمين تمرين پيدا كنم؛ اظهارنظري كه خشم سرخ‌ها را به دنبال داشت.
بسياري از پيشكسوتان باشگاه از جمله علي پروين از يحيي حمايت كردند. همه به جز يك نفر. علي كريمي جادوگر سرخ‌ها در يك استوري اينستاگرامي به‌شدت يحيي را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «هنوز نمي‌دانم چطور صدري زماني كه مديرعامل بود، از درون تيم كاملا حمايت شد و تنها چند ساعت پس از استعفا مورد نقد قرار گرفت! همه مي‌دانستند مشكلات مالي هست، اما قراردادها با رضايت طرفين چندساله تمديد شد!» موضعي كه دو دستگي را ميان هواداران پرسپوليس به وجود آورد. عده‌اي طرف سرمربي تيم را گرفتند و عده‌اي ديگر طرف علي كريمي را.
درويش مديرعامل پرسپوليس در واكنش به استعفاي يحيي به وضوح اعلام كرد درخواست‌هاي سرمربي تيم در كوتاه‌مدت قابل دستيابي نيست. درويش به ايسنا گفت: «كارهايي كه در حد وسع ما بوده انجام داده‌ايم و وظيفه ما است كه اين كارها را انجام بدهيم. اگر مي‌خواهيم تيمي قهرمان شود وظيفه ما است كه همه شرايط را فراهم كنيم. ما درصدد حل مشكلات هستيم اما توجه به شرايط اقتصادي جامعه فراهم كردن ۵۰ ميليارد تومان طي مدت يك هفته يا ۱۰ روز كار تقريبا نشدني است اما سعي مي‌كنيم كم‌كم مشكلات را حل و رضايت آقاي گل‌محمدي را جلب كنيم.»
در نهايت روز گذشته يحيي گل‌محمدي بعد از يك هفته غيبت در همان زمين سابق سر تمرين تيمش حاضر شد و به اين ترتيب عملا استعفاي خود را پس گرفت. همزمان با بازگشت يحيي از باشگاه خبر رسيد كه پرداختي‌هاي بازيكنان نزديك 35 درصد شده است.  با اضافه نشدن هيچ بازيكن جديدي به باشگاه و نرسيدن پرداختي‌ها به 50 درصد و تهيه نشدن زمين تمرين مناسب مي‌توان گفت يحيي بدون برآورده شدن مطالباتش به تيم خود بازگشت.  از همان لحظات اول استعفاي گل‌محمدي هم به نظر مي‌آمد كه او عزم راسخي براي جدايي از پرسپوليس ندارد و او بيشتر تلاش مي‌كند بتواند مديريت باشگاه را تحت فشار قرار دهد تا مشكلات تيم برطرف شود. حتي برخي مدعي شدند اين استعفا با هماهنگي رضا درويش براي تحت فشار قرار دادن حميد سجادي وزير ورزش بوده است تا او به حل مشكلات باشگاه ورود كند.
نمونه اين كار را در گذشته‌اي نه چندان دور كارلوس كي‌روش و علي كفاشيان انجام مي‌دادند. طبق گفته رييس سابق فدراسيون فوتبال هر بار كه مشكلات مالي و لجستيكي زياد مي‌شد كي‌روش با تهديد استعفا، وزارت ورزش و دولت را تحت فشار مي‌گذاشت تا منابع مالي لازم را در اختيار فدراسيون قرار دهد. كفاشيان براي توصيف اين شكل همكاري با كي‌روش از اصطلاح دعواي زن و شوهري استفاده كرد. او گفته بود: «دعواي ما زن و شوهري بود! بعضي از دعواها هم ساختگي بود! گاهي اوقات زورمان به ارگان بالاتر نمي‌رسيد و با اين دعواهاي ساختگي پول مي‌گرفتيم. عملكرد كي‌روش خوب بود و نازش خريدار داشت. گاهي اوقات اين ناز يقه ما را هم مي‌گرفت!»
بايد گفت به همان اندازه كه عملكرد كي‌روش در تيم ملي خوب بود، عملكرد يحيي گل‌محمدي هم در تيم پرسپوليس عالي بوده و حتي بيشتر از كي‌روش نازش بين طرفداران پرسپوليس خريدار دارد. آن‌طوركه شنيده شده با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي پرسپوليس بعد از پرداخت مطالبات اوساگونا قرار است چند مهره جديد جذب شوند و همچنين دريافتي بازيكنان به عدد قابل توجهي برسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون