• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

روايت رييس مركز اسلامي-ايراني پيشرفت از 10 سال مطالعه و طراحي الگوي پيشرفت

پيش‌نويس الگو تقديم رهبري مي‌شود

نشست هم‌انديشي انديشكده‌هاي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت با حضور اعضاي شوراي عالي الگو و همچنين اعضاي انديشكده‌هاي الگو با سخنان صادق واعظ‌زاده رييس مركز و شوراي عالي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت به ‌صورت مجازي برگزار و اعلام شد كه بالاخره پس از 10 سال مطالعه و طراحي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت به پايان رسيده و پيش‌نويس سند اين الگوي پيشرفت آماده است تا پس از دريافت نظرات مجمع تشخيص مصلحت نظام، جهت تاييد و ابلاغ تقديم رهبري نظام شود. اما اين سند چيست!
دوم خرداد ماه 90 بود كه رهبر معظم انقلاب در حكمي اقدام به تشكيل و تاسيس مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت كرده و همزمان، رييس و اعضاي شوراي عالي اين نهاد تازه‌تاسيس را منصوب كردند. نهادي كه به ‌منظور فراهم‌سازي مقدمات تدوين الگو و توسعه گفتماني و توليد علم در اين حوزه تشكيل شد و در حالي صادق واعظ‌زاده، حجت‌الاسلام علي‌اكبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، حجت‌الاسلام احمد واعظي، رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، حجت‌الاسلام ميرمعزي، داودي‌خليلي‌عراقي، زاهدي وفا، اكبرزاده، سعيد جبل‌عاملي و ميرغفوري با حكم رهبري به عنوان اعضاي شوراي عالي مركز انتخاب شدند كه همزمان صادق واعظ‌زاده نيز به رياست شورا و همچنين مركز ايراني-اسلامي پيشرفت منصوب شد.
بر اين اساس درحالي كه همزمان حدود دو هفته پس از صدور آن حكم رهبري و تاسيس مركز و شوراي عالي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت، نخستين نشست شوراي عالي اين مركز در هجدهمين روز خرداد ماه همان سال برگزار شد و اين درحالي بود كه اساسنامه مركز نيز تنها يك ماه پس از ابلاغ حكم تاسيس مركز، به تصويب رهبري رسيد تا از آن تاريخ اين مركز به عنوان نهادي علمي و پژوهشي داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي، اداري و استخدامي كه مطابق اساسنامه خود اداره مي‌شود، فعاليت خود را آغاز كند. مركزي كه از همان زمان فعاليت خود را با اهداف سه‌گانه آغاز كرد و به اين ترتيب «تعميق و توسعه تفكر، تحقيق و نظريه‌پردازي درباره مباني، اصول، شاخص‌ها و ديگر ابعاد الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت و تكامل فرد و اجتماع براساس تعاليم و ارزش‌هاي متعالي اسلام ناب محمدي، با بهره‌مندي از دستاوردهاي متقن علمي و تجارب ارزشمند بشري»، «ايجاد و حفظ فضاي گفتماني اصيل و قوي در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوي اسلامي ايراني پيشرفت» و بالاخره «طراحي و تدوين پيش‌نويس الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت به عنوان سند بالادستي حاكم بر چشم‌اندازها، سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي توسعه مبتني بر مباني اصيل اسلامي و منطبق بر مقتضيات و ويژگي‌هاي فرهنگي، اقليمي و طبيعي ايران» را در دستوركار خود قرار داد. 
اما بيش از يك دهه پس از تاسيس و آغاز به كار اين مركز، آن‌طور كه رييس مركز و شوراي عالي اين نهاد خبر داده، حالا بالاخره كار تدوين پيش‌نويس اين سند نيز به پايان رسيده و قرار است پس از دريافت آخرين نظرات كارشناسي مجمع تشخيص مصلحت نظام، جهت تاييد و ابلاغ تقديم رهبر معظم انقلاب شود.
او در ابتداي سخنانش در اين نشست گفت: «اكنون پس از 10 سال مطالعه و طراحي، به زمان رسميت يافتن الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت نزديك مي‌شويم. از طرف ديگر در ابتداي طراحي برنامه هفتم توسعه كشور هستيم. لذا تشريح و توضيح الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت به عنوان مبنا و چارچوب اسناد برنامه‌اي كشور ضروري است.» اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «پيش‌نويس اين الگو آماده است تا پس از دريافت آخرين نظرات مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي تاييد و ابلاغ به مقام معظم رهبري تقديم شود.»
رييس شوراي عالي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت بر اين اساس خاطرنشان كرد: «تبيين الگو به ‌منظور ترويج فهم درست از الگو و تقويت گفتمان پيشرفت و اجراي درست و كامل الگو، از سوي استادان و صاحب‌نظراني كه عضو انديشكده‌هاي الگو هستند يا جزو طراحان الگو بوده‌اند، انجام مي‌شود. تجربه ثابت كرده بدفهمي و در نتيجه انحراف در اجرا از مشكلات اسناد برنامه‌اي كشور بوده است؛ لذا‌ مي‌توان با تشريح و تبيين به‌موقع الگو از تكرار اين مشكلات درباره الگو پيشگيري كرد.» رييس شوراي عالي الگو ادامه داد: «تبيين الگو به زبان علم، فلسفه و دين انجام مي‌شود. همان‌طور كه الگو با استفاده از آموزه‌هاي ديني و رشته‌هاي علمي متعدد و نيز آراي فكري و فلسفي تهيه شده است.» او با اشاره به تبيين الگو در سطوح تخصصي، راهبردي، كارشناسي و عمومي ادامه داد: «در تدوين الگو سطح تخصصي براي گروه‌هاي مرجع علمي، سطح راهبردي براي سياستگذاران و مديران عالي، سطح كارشناسي ‌براي برنامه‌ريزان و مجريان و سطح عمومي براي جلب مشاركت مردم در تحقق الگو ديده شده و در تبيين الگو از ابتداي مطالعه و طراحي الگو پيش‌بيني شده بود. لذا دست طراحان الگو از مطالب عميق و مفيد براي تبيين الگو پر است؛ چراكه بيش از يكصد هزار صفحه متن مدون به عنوان پشتيبان سند آماده استفاده است.»
رييس مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت يادآور شد: «الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت در يك فرآيند جمعي گسترده با مشاركت استادان و صاحب‌نظران تهيه شده است كه عموما از بيان رسا و قلم توانا بهره‌مند هستند.» واعظ‌زاده ادامه داد: «خوشبختانه دست‌اندركاران تهيه الگو خود تبيين‌گران صاحب‌ صلاحيت الگو هستند و ان‌شاءالله علاوه بر مطالب قبلي، مطالب جديد و به‌روز تهيه و ارايه خواهند كرد.» رييس مركز الگو با تاكيد بر اينكه تبيين الگو، يك كار اداري و سازماني نيست، خاطرنشان كرد: «تبيين الگو كاري علمي و اجتماعي و ملي است و ان‌شاءالله موجب افزايش سرمايه اجتماعي به معني اميد و اعتماد عمومي خواهد شد؛ زيرا به جاي وعده مديران و مسوولان رسمي كه وظايف خود را انجام مي‌دهند، ترسيم آينده از سوي استادان و متخصصان صورت مي‌گيرد.» او در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: «تبيين الگو توضيح و تشريح مباني و محتواي الگو است. اين تبيين، دانش‌افزايي آزاد يا نقد الگو يا ارايه پيشنهاد جديد براي درج در الگو نيست. اين امور به قدر كفايت و در طول مدتي طولاني و با مشاركت قابل‌قبول در زمان خود انجام شده است. تبيين الگو ازسوي صاحب‌نظران و كارشناسان و دست‌اندركاران تهيه الگو به‌ معناي موافقت شخصي با همه جزييات الگو نيست؛ بلكه مشاركت در تشريح نتيجه يك كارجمعي است كه درباره ضرورت اجراي آن اجماع وجود دارد.» در ادامه اين نشست اعضاي شوراي عالي و روساي انديشكده‌ها نظرات خود را پيرامون تبيين الگو ارايه خواهند داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون