• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

نماينده رهبري در امور دانشجويان خارج كشور از «غيريت‌سازي» در حوزه‌ها انتقاد كرد

خودسانسوري حوزويان زير سايه تنگ‌نظري گروه‌هاي فشار

نماينده رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور و رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم كه اخيرا در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي، وضعيت كيفي و علمي كرسي‌هاي درس خارج، تضارب آرا و آزادانديشي در حوزه علميه امروز و همچنين مفهوم و ويژگي‌هاي «حوزه انقلابي» را مورد بررسي قرار داده، درباره بُعد علمي معتقد است: «در حوزه علميه امروز در حد و وسعتي كه انتظار داريم دلباختگي به آموختن، تحمل دشواري‌ها و در عين حال همت بالا داشتن براي آموختن مشاهده نمي‌شود.» به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام احمد واعظي «آزادي بيان» و «آزادانديشي» را در دو فضاي رسمي و غيررسمي حوزه متفاوت از يكديگر مي‌داند و معتقد است: «فضاي رسمي حوزه، نسبت به گذشته تنگ‌تر شده و با آزادي بيان به معناي واقعي كلمه فاصله داريم. در حقيقت گروه‌هاي فشاري هستند كه با تنگ‌نظري و تصورات محدودي كه دارند، نهادها را تحت فشار قرار مي‌دهند و به نوعي يك خودسانسوري در اين نهادها ايجاد كردند.» نماينده رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور مي‌گويد: «بسياري از دلبستگان نظام و انقلاب، آرزوي تاسيس تمدن نوين اسلامي را دارند، اما اگر ما در درون حوزه نتوانيم با يكديگر گفت‌وگو و همديگر را تحمل كنيم، چطور مي‌خواهيم براي جهانيان تمدن درست كنيم؟! وقتي تمدني شكل مي‌گيرد كه نخبگان، صنعتگران، هنرمندان، صاحبان فكر و انديشه آن جامعه اجازه بروز و ظهور علمي و معرفتي داشته باشند؛ بنابراين اگر كسي واقعا دلسوز انقلاب، رهبري و اهداف ايشان باشد و نسبت به انقلاب تعهد داشته باشد، بايد متحمل ديگران بوده و نسبت به صاحبان فكر و انديشه رواداري داشته باشد. در عين حال بايد فضاي نقد و بررسي موشكافانه علمي، تضارب آرا، نقد عالمانه و توام با اخلاق در حوزه‌ها بسيار پررنگ شود.» استاد واعظي همچنين نيم‌نگاهي به محورهاي هفت‌گانه «حوزه انقلابي» دارد و عنوان مي‌كند كه منظور و تصور از حوزه انقلابي، تاسيس حوزه‌اي جديد نيست؛ بلكه بحث وضعيت‌شناسي حال و حاضر حوزه‌ها به ‌لحاظ نگرش، تعهد و نگراني نظري و عملي نسبت به انقلاب و اهداف انقلاب است. در نتيجه به باور او، بايد بررسي شود كه ميزان نارضايتي حوزويان نسبت‌ به عملكرد حاكمان، مديران و دولت‌ها در چه وضعيتي است و البته اميدواري و نگاه مثبت به آينده انقلاب در چه سطحي است! او كه معتقد است «گروه‌هاي فشار با «تنگ‌نظري» نهادهاي حوزوي را محدود مي‌كنند» و منتقد گروهي است كه به ‌باور او، با تفسيرهاي مضيق خود از «حوزه انقلابي»، مرتكب «غيريت‌سازي» مي‌شوند، انتقادهايي را نسبت ‌به نگاه حاكميت به كانون‌هاي علمي وارد كرده و با بيان اينكه فضاي مديريت و حكمراني به روي اين كانون‌ها گشوده نيست، از عدم توازن و ناهماهنگي «رشد كمي» با «ارتقاي كيفيت» در حوزه‌ها گفته و با تاكيد بر ضرورت تكميل چرخه پژوهش در تحقيقات حوزوي و دانشگاهي مي‌گويد: «محل تلاقي پژوهش‌هاي حوزوي و دانشگاهي با فضاي حكمراني و مديريت كلان جامعه اندك است.» اين درحالي است كه او درعين‌حال حوزه‌هاي علميه را نيز موردانتقاد قرار داده و با طرح پرسش‌هايي انتقادي مي‌گويد كه «اگر نمي‌توانيم در حوزه با يكديگر گفت‌وگو كنيم، چطور مي‌خواهيم براي جهانيان تمدن درست كنيم؟!» و ادامه مي‌دهد: «اگر سلايق يكديگر را تحمل نكنيم، مي‌توانيم به سمت تمدن نوين حركت كنيم؟!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون