• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

پايش جمعيت جبير و مشاهده يك فرد پلنگ در استان يزد

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان يزد از پايش جمعيت جبير در منطقه قرق اختصاصي دربيد خبر داد. به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان يزد، نيره پورملايي گفت: قرق اختصاصي يكي از زيستگاه مستعد گونه جبير در استان مي‌باشد، لذا جهت بررسي جمعيت اين گونه، پايشي توسط كارشناسان اين اداره كل و با همكاري قرقبانان صورت گرفت. وي افزود: قرق اختصاصي دربيد با مساحت 75 هزار و 915 هكتار يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي گوسفند وحشي، بز وحشي و جبير در استان يزد  بوده و بخشي از زيستگاه يكپارچه و به‌ هم ‌پيوسته بافق -  سياه‌كوه است.
مديركل حفاظت محيط‌زيست استان يزد بيان كرد: قرق‌هاي اختصاصي يك نمونه موفق درخصوص استفاده از ظرفيت جوامع محلي و بخش خصوصي در امر حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي و حيات‌‌وحش كشور است و تاكنون گام‌هاي موثري درخصوص توسعه جمعيت‌ حيات‌‌وحش و حفظ و حمايت از تنوع زيستي و سرمايه‌هاي طبيعي همراه با توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جوامع بومي و محلي در اين مناطق برداشته شده است. پورملايي همچنين از مشاهده يك فرد پلنگ ايراني توسط جوامع محلي در پناهگاه حيات‌وحش بوروئيه خاتم در بهمن ماه سال جاري خبر داد و گفت: اين اولين مشاهده اين گونه ارزشمند پس از سال‌ها در پناهگاه حيات‌وحش بوروئيه خاتم است، البته طي چند سال اخير گزارشاتي مبني بر مشاهده آثار و نمايه‌هاي اين گونه در اين منطقه وجود داشته است.  او افزود: ارتفاعات استان يزد مانند كوهستان شيركوه، كوه بافق و پناهگاه حيات‌وحش كمكي بهاباد از جمله مهم‌ترين زيستگاه‌هاي گونه پلنگ ايراني در فلات مركزي ايران  محسوب  مي‌شوند.
اين مقام مسوول بيان كرد: جمعيت پلنگ ايراني به دليل شكار غيرمجاز پلنگ و طعمه‌هاي آن، تغذيه از لاشه‌هاي مسموم، تله‌گذاري و تصادفات جاده‌اي به‌شدت كاهش پيدا كرده است و در زمره گونه‌هاي حمايت شده سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد و همچنين پلنگ در طبقه آسيب‌پذير (VU) فهرست سرخ IUCN و پيوست II كنوانسيون CITES قرار دارد. اما زير گونه پلنگ ايراني در خطر انقراض (EN) طبقه‌بندي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون