• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5143 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ بهمن

خبر

جريان صدر نشست پارلمان براي انتخاب رييس‌جمهور را تحريم كرد

فراكسيون پارلماني جريان صدر اعلام كرد كه نشست روز دوشنبه آينده پارلمان را تحريم و از حضور در آن خودداري مي‌كند. حسين العذاري رييس فراكسيون پارلماني صدر، ديروز (شنبه، ۵ فوريه)، با حضور در نشستي خبري اعلام كرد كه به دستور رهبر جريان صدر، كليه مذاكرات با فراكسيون‌هاي پارلماني براي تشكيل دولت آتي به حالت تعليق درآمد. وي افزود: همچنين تصميم گرفته شد كه هيچ‌يك از نمايندگان جريان صدر - به استثناي نايب‌رييس اول پارلمان - در نشست روز دوشنبه پارلمان براي انتخاب رييس‌جمهور حضور نيابند. قرار است ۱۸ بهمن‌ماه جاري (۷ فوريه) نشست پارلمان جديد عراق براي انتخاب رييس‌جمهور جديد اين كشور برگزار شود. پارلمان عراق اسامي ۲۵ نامزد تاييد صلاحيت‌شده براي رياست‌جمهوري را رسما اعلام كرده كه به نظر مي‌رسد رقابت اصلي براي تصدي اين پست ميان «برهم صالح» رييس‌جمهور كنوني به نمايندگي از حزب اتحاديه ميهني كردستان و «هوشيار زيباري» وزير دارايي بركنار شده در دوره نخست‌وزيري «حيدر العبادي» به اتهام فساد باشد. در عرف سياسي عراق، كه از اولين انتخابات در سال ۲۰۰۵ ميلادي پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست رياست پارلمان به گروه‌هاي اهل سنت، پست رياست‌جمهوري به كردها و پست نخست‌وزيري به شيعيان اختصاص دارد. رياست‌جمهوري عراق از آن زمان تاكنون، طبق يك توافق داخلي ميان دو حزب اتحاديه ميهني و دموكرات كردستان عراق، در اختيار اتحاديه ميهني كردستان بوده اما در دوره پيشين و سال ۲۰۱۸ حزب دموكرات كردستان عراق نيز براي تصدي آن تلاش كرد و اين موضوع به اختلافات ميان دو حزب دامن زد.


تصويب لايحه رقابت با چين در مجلس نمايندگان امريكا

مجلس نمايندگان امريكا لايحه‌اي را به تصويب رساند كه امريكا را در زمينه‌هاي فناوري، تحقيقات علمي و توليد در مقابل چين رقابتي‌تر مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، «قانون رقابت امريكا ۲۰۲۲» با ۲۲۲ راي موافق در مقابل ۲۱۰ راي مخالف و با هدف پاسخ به مسائل اصلي اقتصادي مانند اختلالات زنجيره تامين و بحران جهاني تراشه‌ها به تصويب رسيد. ميكي شريل، نماينده ايالت نيوجرسي در كنگره امريكا در بيانيه‌اي گفت: همه‌گيري كرونا مشكلاتي در زنجيره تامين امريكا را آشكار و تشديد كرد كه امروز محرك اصلي تورم و افزايش قيمت كالاهاي اساسي در نيوجرسي هستند. اين لايحه كه شامل چندين چشم‌انداز نوشته شده توسط شريل است، رقابت امريكا با چين را تشديد كرده و ابتكار عمل‌هاي مربوط به تحقيق و توسعه را كه براي خلاقيت و رشد ضروري هستند، تقويت مي‌كند.


قدرت گرفتن گروه‌هاي مسلح در دافور با حمايت امارات

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود اعلام كرد كه فعاليت‌هاي مزدوران سوداني تحت حمايت مالي امارات در ليبي به منبع اصلي حمايت مالي از اغلب گروه‌هاي مسلح در دارفور (غرب سودان) تبديل شده است. در گزارشي كه توسط كارشناسان مسوول نظارات بر تحريم تسليحاتي سودان در سازمان ملل تهيه شده، به تداوم نقض اين تحريم در سال گذشته و انتقال انواع سلاح و تجهيزات نظامي به دارفور اشاره شده است. اين گزارش به ويژه به حضور هزاران مزدور سوداني در خاك ليبي كه در ميان نيروهاي ژنرال خليفه حفتر حضور داشتند، پرداخته است. براساس اين گزارش، اين مزدوران وابسته به گروه‌هايي هستند كه برخي از آنها توافق صلح جوبا در اكتبر ۲۰۲۰ را امضا كرده و برخي نيز امضا نكرده‌اند. كارشناسان سازمان ملل با اشاره به اينكه عدد واقعي اين مزدوران مشخص نيست، گفتند كه بيشتر گروه‌هاي مسلح در دارفور در سال گذشته با نيروهاي تحت امر خليفه حفتر همكاري كرده‌اند. به نوشته روزنامه القدس العربي، در اين گزارش آمده است كه گروه‌هاي مسلح در دارفور اعم از جيش تحرير السودان (شاخه مني مناوي و تجمع قوي تحرير السودان)، المجلس الإنتقالي و جيش تحرير السودان (شاخه عبدالواحد نور) حمايت‌هاي مالي و لجستيكي دريافت كرده‌‌اند كه به گفته منابعي از داخل اين گروه‌ها، دريافت اين پول‌ها و حمايت‌ها در نشست‌هاي بين فرماندهان نظامي و نمايندگان امارات در ليبي مورد بررسي و توافق قرار گرفته است. كارشناسان سازمان ملل در گزارش خود آورده‌اند كه حمايت‌هاي مالي امارات ابتدا به ارتش ملي ليبي (نيروهاي حفتر) ارسال و از طريق آنها به گروه‌هاي مسلح در دارفور رسيده است. دارفور كه بخش وسيعي از غرب سودان را به خود اختصاص داده است، از سال‌ها قبل شاهد درگيري است.


عمران خان هند را به «نقض شديد» حقوق بشر در كشمير متهم كرد

نخست‌وزير پاكستان روز شنبه هند را به نقض كنوانسيون‌هاي ژنو متهم كرد و از جامعه بين‌المللي خواست تا به «نقض شديد حقوق بشر در منطقه جامو و كشمير» توجه كند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، مردم پاكستان هر سال در تاريخ ۵ فوريه روز همبستگي كشمير را جشن گرفته و حمايت و اتحاد خود را با مردم منطقه كشمير نشان مي‌دهند و به تحسين از تلاش‌هاي جدايي‌طلبان كشميري در راستاي جدايي از هند مي‌پردازند. در كشمير تحت كنترل پاكستان تظاهرات همبستگي توسط سازمان جماعت الدعوه سازماندهي مي‌شوند. عمران خان نخست‌وزير پاكستان با ابراز حمايت خود از مردم جامو و كشمير و متعهد بودن كشورش به «مبارزه مشروع آنها براي كسب حق تعيين سرنوشت خود» در مجموعه‌اي از توييت‌ها گفت: سياست‌هاي فاشيستي مبتني بر ظلم و خشونت نارندرا مودي نخست‌وزير هند نتوانسته‌اند روحيه مقاومت كشميري‌ها در جامو و كشمير را درهم بشكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون