• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5143 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ بهمن

نگاهي به يك رشته جذاب برفي به بهانه المپيك زمستاني

بياتلون، هنر جان سختي و آرامش

گروه  ورزش

اين روزها مسابقات المپيك زمستاني ۲۰۲۲ چين در حال برگزاري است. يكي از رقابت‌هاي جذاب زمستاني بياتلون است.  يك رقابت ده‌گانه شامل ده مسابقه است، يك رقابت هفت‌گانه داراي هفت مسابقه و يك مسابقه سه‌گانه داراي سه مسابقه است. بياتلون تنها دو مسابقه دارد. يك زوج عجيب و غريب كه عبارتند از: اسكي صحرايي و تيراندازي!

اين رقابت عجيب و غريب از قرن هجدهم به اشكال مختلف برگزار شده است و از سال ۱۹۲۴ يعني زماني كه به‌ طور توصيفي‌تر به عنوان گشت اسكي نظامي شناخته مي‌شد، بخشي از بازي‌هاي المپيك زمستاني بوده است. 
بياتلون مدرن يك مسابقه اسكي كراس كانتري (اسكي صحرايي در برف) استاندارد با وقفه‌هاي زماني مشخص است كه در آن ورزشكاران يك تفنگ كاليبر ۲۲ را كه بر پشت خود حمل مي‌كنند برداشته، آن را به سمت هدف مي‌گيرند و شليك مي‌كنند. اهداف از دست رفته باعث از دست رفتن زمان مي‌شود. گاهي لازم است كه مسابقه‌دهندگان در يك دور صد و پنجاه متري به عنوان جريمه پنالتي اسكي كنند. حداقل وزن تفنگ ۳.۵ كيلوگرم يا حدود هشت پوند است.  ممكن است تعجب كنيد كه چگونه اضافه كردن تيراندازي به يك مسابقه اسكي صحرايي مي‌تواند به هيجان آن بيفزايد، ولي باور كنيد اين اتفاق مي‌افتد. 
در يك مسابقه معمولي كراس كانتري اسكي‌بازان برتر به سرعت جلو مي‌روند. ممكن است كمي طول بكشد اما مدال‌آوران نهايي رقابت خيلي زود شناسايي مي‌شوند. 
اما در بياتلون جنبه تيراندازي يك ابهام جذاب است كه تقريبا تا پايان هر مسابقه‌اي نتايج را در هاله‌اي از شك و ترديد قرار مي‌دهد. نفر پيشرويي كه يك تير يا سه تير را از دست بدهد مي‌تواند به دليل دورهاي خطاي پنالتي به رتبه‌هاي پايين نزول كند. اسكي‌بازي كه به نظر عقب افتاده است مي‌تواند با تيراندازي خوب به هر هدف رو به بالا صعود كند.  يكي از ناهماهنگي‌هاي جذاب اين ورزش تفاوت شديد در مجموعه مهارت‌هاي فردي و بدني است. در واقع اسكي صحرانوردي و تيراندازي دو مهارت كاملا متفاوت از هم هستند. اسكي كراس كانتري يك ورزش ايروبيك پرفشار است كه براي ورزشكاراني با بدن‌هاي بسيار آماده مناسب است. اما تيراندازي رشته‌اي است كه به آرامش كامل و دقت و بي‌حركت بودن نياز دارد تا جايي كه ورزشكاران در سطح جهاني گاهي اوقات سعي مي‌كنند شليك‌هاي خود را زمان‌بندي كنند تا تحت‌تاثير ضربان سريع قلب قرار نگيرند.  مارتين فوركاد كه امروز بازنشسته شده ۵ مدال طلاي اين رشته را در كارنامه دارد. يك فرانسوي ديگر به نام كوئنتين فيون مايله به عنوان برترين ورزشكار بياتل مردانه شناخته مي‌شود. فرانسه، كشورهاي اسكانديناوي، آلمان و روسيه بخش اعظم مدال‌هاي مسابقات اين رشته را به خود اختصاص مي‌دهند. 
اگر چيزي در مورد يك ورزش زمستاني نمي‌دانيد به صورت پيش‌فرض بدانيد كه نروژي‌ها حتما در آن مهارت دارند. در واقع مارته اولسبو رويزلند نروژي قهرمان مسابقات بياتلون زنان جهان است. خواهران سوئدي الويرا و هانا اوبرگ جدي‌ترين رقباي اين دختر نروژي هستند.  امريكايي‌ها در اين رشته شاخص نيستند. آنها امسال در مسابقات جهاني به مدالي در اين رشته نرسيدند و هرگز مدال بياتلون بازي‌هاي المپيك را به دست نياورده‌اند. 
رويدادهاي المپيك مربوط به اين رشته شامل مسابقه انفرادي، يك تايم تريل به مسافت ده مايل و دوي سرعت كه تقريبا نصف مسير را در بر مي‌گيرد است. اسكي تعقيبي كه در آن اسكي‌بازان بر اساس زمان به ثبت رسانده رتبه‌بندي مي‌شوند. استارت دسته جمعي كه در آن همه از يك نقطه شروع به حركت مي‌كنند. مسابقات در سه بخش مردان، زنان و جنسيت مختلط برگزار مي‌شود.  در دومين روز مسابقات المپيك زمستاني پكن، ترسه يوهاو نروژي موفق شد در ۱۵ كيلومتر كراس كانتري به مدال طلا دست پيدا كند. اين اولين مدال رقابت‌ها بود كه صبح ديروز به ورزشكاران داده شد. اسكي‌باز كميته المپيك روسيه دوم شد و ترسا استادلوبر اتريشي مدال برنز را به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون