• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5143 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ بهمن

راهي كه سال‌ها پيش چند ديوانه شروع كردند

برف نديده‌ها در المپيك زمستاني

سامان سعادت

 

سال‌ها پيش در ايام المپيك زمستاني چند سياه‌پوست از سرزمين‌هاي آفتاب‌سوخته جاماييكا، جايي كه تا به حال رنگ برف را به خود نديده است، خودشان را به كانادا رساندند تا در مسابقات سورتمه المپيك شركت كنند. داستان حضور كريس پسر قهرمان دوي جاماييكايي و دوستانش در المپيك بعدها در فيلم كول‌رانينگز به كارگرداني جان ترتلتاب به تصوير كشيده شد.
پايان‌بندي آن فيلم جايي كه سورتمه كريس و دوستانش در دوره‌اي مانده به پايان مي‌شكند و آنها سورتمه را روي دوش مي‌گيرند و از خط پايان عبور مي‌كنند يكي از صحنه‌هاي خاطره‌انگيز سينما و تاريخ ورزش است.
آن حضور در سال‌هاي بعد ادامه پيدا كرد. جنوني كه ورزشكاران به آن مبتلا شده بودند از بين نرفت. حال بعد از اين همه سال دوباره جاماييكا وارد صحنه رقابت‌هاي المپيك زمستاني پكن شده است. روزنامه گاردين حضور تيم جاماييكا در پكن را يكي از ده نكته جالب مسابقات دانسته و در مورد آن نوشته است: «جاماييكا پس از ثبت ركورد ورودي براي اولين‌بار در ۲۴ سال گذشته به عنوان يك تيم چهار نفره مسابقات سورتمه وارد المپيك شده است. اين يك بازيابي عالي براي جزيره‌اي است كه اولين حضورش در المپيك را در سال ۱۹۸۸ تجربه كرد و اتفاقات آن الهام‌بخش فيلم Cool Runnings از كمپاني ديزني شد.»
شايد خيلي‌ها تصور كنند رسيدن به پكن و حضور در مسابقات براي شانوين استفنز خلبان ۳۱ ساله نيروي هوايي سلطنتي انگليس كه در سال ۲۰۰۲ همراه با خانواده به بريتانيا مهاجرت كرده است مافي به نظر برسد. مخصوصا اينكه در اين دو، سه سال شرايط پاندمي بر دنيا حاكم بوده و جمع كردن تيم و تمرين را خيلي سخت مي‌كرده. چيزي كه باعث شد يكي از تمرين‌هاي شانوين هل دادن ميني‌كوپر نامزدش در خيابان‌هاي شهر بشود. 
اما پس از گذراندن آماده‌سازي خود در دانشگاه بث در پكن شانوين به يك هدف واضح رسيده است. استفنز مي‌گويد: «بايد مدال بگيريم. اين روياي همه است. اين چيزي است كه ما براي آن به اينجا آمده‌ايم. پس چرا بالاترين هدف را در نظر نگيريم؟»
چيزي كه نبايد فراموش كرد اين است كه تلاش كريس و دوستانش در سال ۱۹۸۸ جدا از انگيزه‌ و شهامتي كه به جاماييكايي‌ها داد راه را براي بسياري از ورزشكاران ساير كشورها كه كسي فكر نمي‌كرد در المپيك زمستاني ديده شوند، باز كرد. در همين المپيك حاضر برخي كشورهايي شركت كرده‌اند كه نه برف دارند و نه حتي هواي سرد را تجربه كرده‌اند. در ليست كشورهاي شركت‌كننده در پكن ۲۰۲۲ كشورهايي نظير اريتره، غنا، هاييتي، جاماييكا، ماداگاسكار، نيجريه و عربستان سعودي ديده مي‌شود. جالب اينكه تعدادي از كشورهاي بي‌برف ديگر هستند كه در المپيك ۲۰۱۸ حاضر بودند اما به چين نرسيدند، از جمله برمودا، كنيا، توگو و تونگا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون