• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5149 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ بهمن

سوژه

رهبر اركستر سمفونيك به كرونا مبتلا شد
شوك كرونا به افتتاحيه جشنواره موسيقي

نصير حيدريان رهبر اركستر كه قرار بود شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه به همراه اركستر سمفونيك تهران به روي صحنه برود، به علت ابتلا به كرونا جاي خود را به رهبر ديگري داد. جشنواره موسيقي فجر در حالي به‌طور رسمي آغاز شد كه قرار بود اركستر سمفونيك تهران به رهبري نصير حيدريان و همراهي پدرام فريوسفي به عنوان سوليست ويولن به روي صحنه بروند اما اين امر با مشكلي ناخواسته مواجه شد. اين اركستر قصد داشت قطعاتي چون كنسرتو براي ويولن و اركستر زهي در لامينور از سباستين باخ، آداجو از ساموئل باربر، اِلژي و قسمت سه و چهار سرناد براي اركستر زهي از چايكوفسكي را ساعت 30: 21 در تالار وحدت اجرا كند، ولي ساعاتي قبل از اجرا ناگهان اعلام شد به علت ابتلاي حيدريان به كرونا، او چوب رهبري را به فرد ديگري مي‌سپارد.
روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي، باتوجه به مثبت شدن تست كروناي نصير حيدريان رهبر اركستر سمفونيك تهران در اجراي جشنواره فجر اعلام كرد، اين كنسرت با رهبر ديگري انجام خواهد شد. با وجود پيگيري‌هاي پزشكي و مساعد بودن حال عمومي نصير حيدريان، اما به تصميم بنياد رودكي و جهت حفظ سلامت مخاطبان و همچنين به احترام علاقه‌مندان اركستر سمفونيك تهران هنرمند ديگري چوب رهبري اركستر را در اجراي امشب به دست خواهد گرفت. شوراي اركستر سمفونيك تا آخرين لحظات انتشار اين خبر در حال انتخاب رهبر مناسبي براي اين اجرا است.
بر همين اساس خبرگزاري ايسنا تماسي با حيدريان گرفت تا ضمن اينكه حال اين هنرمند موسيقي كشورمان را جويا مي‌شود، درباره رهبري كه قرار است به جاي او روي صحنه برود هم پرس‌وجو كند. حيدريان مي‌گويد: چندي پيش در هفتم بهمن‌ماه سمفوني شماره شش چايكوفسكي را روي صحنه برديم كه در اين اثر سازهاي بادي زيادي وجود دارد و نمي‌توان براي نواختن سازهاي بادي از ماسك استفاده كرد؛ بنابراين با توجه به وضعيت شيوع كرونا در كشور تصميم گرفتيم براي حفظ سلامت مخاطبان قطعات را تغيير داده و اجرايي با سازهاي زهي روي صحنه ببريم، ولي با اين حال گويا متاسفانه چند نفر از نوازندگان به كرونا مبتلا شده بودند كه من هم از سه‌شنبه پس از تمرين اركستر به همين وضع دچار شدم. از اين هنرمند سوال كرديم كه رهبر جايگزين او چه كسي خواهد بود؟ پاسخ داد: به علت اينكه قطعاتي كه قرار بود اجرا شود جديد است هنوز در حال تصميم‌گيري براي انتخاب رهبر هستند. حيدريان همچنين در پاسخ به اينكه چرا كنسرت را لغو نكرده‌اند، گفت: يك اينكه چون بليت‌فروشي صورت گرفته است و از طرفي به نظر مي‌رسد لغو كنسرت اركستر سمفونيك تهران در شب افتتاحيه جشنواره وجهه خوبي ندارد.


شناخت فرآيند قضاوت آثار هنري
به گزارش «اعتماد»، از موسسه ايده خبر مي‌رسد كه نشستي با محوريت شناخت فرآيند قضاوت آثار هنري برگزار كرده است. نقد هنري بخش مهمي از فرآيند خلق و درك اثر هنري و ابزاري براي شناخت هنر است؛ در نتيجه مهم است كه بدانيم نقد چيست و منتقد هنري چه كسي است، به همين منظور نشستي پيرامون شناخت مفهوم نقد هنر با عنوان «سنجه و قياس» با حضور حافظ روحاني و جمعي از كارشناسان برگزار شد.
حافظ روحاني در ابتداي اين نشست با اشاره به اينكه ما در عرصه هنر اساسا با مفاهيم و كلمات غيرقابل تعريف و بي‌معنا روبه‌رو هستيم، اولين كار منتقد را ترجمه اين مفاهيم و قابل فهم كردن آنها دانست و در ادامه افزود: منتقد اشكال و اثر هنري را به چيزي تبديل مي‌كند كه بتوان درباره آن صحبت و آن را معنا كرد كه كاري بسيار دشوار است زيرا اثر هنري از معنا مي‌گريزد.
او در ادامه به اهميت نوشتن در نقد اشاره كرد و گفت: معني كردن اثر هنري در وادي زبان و نوشتن اتفاق مي‌افتد، در نتيجه مهم‌ترين ويژگي يك منتقد تسلط به نوشتن و زبان فارسي و ابزار كار او كلمات هستند، اما اين موضوع به تنهايي كافي نيست. قضاوت يكي ديگر از مسائل مطرح‌شده در اين نشست بود كه حافظ روحاني در اين باره گفت: نقد در نهايت درباره قضاوت است اما از آن مهم‌تر فرآيند قضاوت كردن است كه بايد با استدلال و تحليل همراه باشد. براي درست قضاوت كردن بايد بدانيم در نقد هنري كسي بر ديگري رجحان دارد كه كار بيشتري ديده باشد، زيرا بخش مهمي از فرآيند قضاوت برمبناي قياس به وجود مي‌آيد. 
اين منتقد هنري در ادامه به فرآيند تحقيق در نقد اشاره كرد و گفت براي اينكه بتوانيم درباره يك اثر صحبت كنيم بايد بدانيم آن اثر چيست و براي پاسخ به اين سوال بايد تحقيق كنيم؛ نقد هنر يعني تحليل هنر، يعني تحقيق هنر، در نتيجه هر منتقدي تا اندازه‌اي پژوهشگر هم هست. كارشناسان در انتها درباره اهميت تاريخ در نگاه به اثر هنري و زواياي ديد مختلف در دوره‌هاي متفاوت گفت‌وگو و در ادامه اشاراتي به ايدئولوژي و نقد فرماليستي كردند. از جمله ديگر اساتيد حاضر در جلسه مي‌توان به آرمان استپانيان، زروان روحبخشان و آرش سلطانعلي اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون