• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5150 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۵ بهمن

اعتراض به محدوديت‌هاي كرونايي در كانادا و فرانسه

كاميون‌داران كانادايي پرترددترين پل بين امريكا و كانادا را مسدود كردند و در فرانسه نيز جنبش موسوم به «كاروان آزادي» به راه افتاد

آرمين  منتظري

اعتراضات مردم كانادا به واكسيناسيون اجباري كوويد19 موجب شد در بسياري از شهرهاي اين كشور وضعيتي شبه امنيتي حاكم شود. اين اعتراضات زماني آغاز شد كه كاميون‌داران كانادايي در اعتراضات به محدوديت كرونايي و واكسيناسيون اجباري، پل امبسدور كه ايالت اونتاريوي كانادا را به امريكا وصل مي‌كند را مسدود كردند. اين اقدام موجب شد كه پليس وارد عمل شود و يك دادگاه كانادايي نيز در حكمي اين اعتراضات را غيرقانوني اعلام كرد. درگيري‌ها روي پل امبسدور شنبه تا حدي آرام شده بود و پليس كانادا معترضان را متقاعد كرد تا كاميون‌هاي‌شان را از مكاني كه ورودي شلوغ‌ترين گذرگاه بين‌المللي 

به شمار مي‌رود، جابه‌جا كنند. اما معترضان در نزديكي همانجا دوباره تجمع كردند و باز هم هنگام شب دسترسي از طرف كانادا را مسدود كرده و براي ششمين روز متوالي ترافيك و تجارت را با مشكل مواجه كردند. جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا در نشست شنبه با مشاوران ارشدش تاكيد كرد كه اين گذرگاه مرزي نبايد و نمي‌شود كه بسته بماند و تمام گزينه‌ها روي ميز است. در اوتاوا نيز معترضان به محدوديت‌هاي كرونايي به خيابان‌ها ريختند. بعد از اينكه پليس تعدادي از معترضان را روي پل امبسدور دستگير كرد اوضاع تاحدي آرام شد، اما به فاصله كوتاهي معترضان دوباره سازماندهي و همچنان ترافيك را در اين گذرگاه مرزي مختل كرده‌اند. در اوتاوا، پايتخت كانادا نيز معترضان در دسته‌هاي هزاران نفري با پخش موسيقي با صداي بلند در مركز شهر به راه افتادند. اعتراضات كانادايي‌ها روي پل امبسدور، اوتاوا و ديگر شهرهاي اين كشور موجب شد تا اعتراضات مشابهي در ديگر كشورها نظير فرانسه، نيوزيلند و هلند نيز آغاز شود. يكي از وزراي سابق كابينه جاستين ترودو روز گذشته در توييتي در حساب كاربري خود از دولت كانادا و همكاران سابقش براي تعلل در پايان دادن به اين اعتراضات انتقاد كرد. كاترين مك‌كنا در حساب توييتر خود نوشت: «خيلي جالب است. اوتاوا فقط يك شهر نيست، بلكه پايتخت كشور است. اما هيچ كسي و در هيچ شهري و حتي دولت فدرال هم قصد ندارد همت كند و به اين اعتراضات غيرقانوني پايان دهد.»
جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا، معترضان را اقليت جامعه كانادا خوانده است و مسوولان دولت فدرال و ايالتي كانادا مي‌گويند كه نمي‌توانند به پليس دستور دهند كه چه كاري انجام دهد. جيم واتسون، شهردار اوتاوا، هفته گذشته در اين شهر وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد. در اوتاوا صدها كاميون در مقابل ساختمان‌هاي پارلمان توقف كرده‌اند و تظاهرات‌كنندگان توالت‌هاي قابل حمل را در خارج از دفتر نخست‌وزير، نصب كردند. پليس روز شنبه با صدور بيانيه‌اي اين اعتراضات را اشغالگري غيرقانوني توصيف كرده و اعلام كرد كه قبل از اجراي طرحي براي پايان دادن به تظاهرات منتظر تقويت نيرو است.
البته در ويندزور، شهري كه توسط پل امبسدور به امريكا وصل مي‌شود، مردي با نوشتن شعارهاي «آزادي اختيار» و «ترامپ 2024» روي وسيله نقليه‌اش، ورودي پل را ترك كرد و ديگران شروع به برچيدن يك كمپ كوچك و پوشيده از برزنت كردند. يك راننده كاميون هنگام حركت بوق خود را به صدا درآورد و شعار «آزادي» سر داد. اما صدها نفر ديگر براي تقويت جمعيت وارد شدند و فاصله‌اي دور از پل با پليس درگير شده و پرچم‌ها را تكان داده و فرياد زدند. درحالي كه هيچ درگيري فيزيكي قابل مشاهده‌اي وجود نداشت، جمعيت همچنان جاده منتهي به پل را كنترل مي‌كردند و از غروب تردد از سر گرفته نشده بود. پليس ويندزور در توييتي اعلام كرد كه هيچ كس دستگير نشده اما از مردم خواسته است كه از پل فاصله بگيرند. پليس اعلام كرد: «ما از همكاري تظاهرات‌كنندگان قدرداني مي‌كنيم و به تمركز خود بر حل و فصل مسالمت‌آميز تظاهرات ادامه خواهيم داد. از اين منطقه دور شويد!»
دانيل كوس يكي از معترضان، اندكي قبل از پيشروي پليس گفت كه تظاهرات موفق شده است توجه را به خواسته‌ها براي لغو محدوديت‌هاي كوويد19 جلب كند و او خوشحال است كه تظاهرات صلح‌آميز باقي مانده است. كوس گفت: «اين يك اعتراض برد-برد است. همه‌گيري در حال حاضر رو به كاهش است. آنها مي‌توانند دستورات و همه محدوديت‌ها را حذف كنند.» روز قبل از آن، يك قاضي دستور برچيده شدن اعتراضات را صادر و داگ فورد، نخست‌وزير ايالت انتاريو، وضعيت اضطراري اعلام كرد و جريمه‌هاي 100000 دلاري و تا يك‌سال زندان را براي افرادي كه به‌طور غيرقانوني جاده‌ها، پل‌ها، گذرگاه‌ها را مسدود مي‌كردند، اعلام كرد.
او در حساب توييتر خود نوشت: «اين اشغال غيرقانوني بر تجارت، زنجيره تامين و توليد تاثير مي‌گذارد. اين كار به خانواده‌ها، كارگران و مشاغل كانادايي آسيب مي‌زند.» فرانسوا فيليپ شامپاين، وزير نوآوري فدرال نيز روز شنبه در توييتي نوشت: «خوشحالم كه پليس ويندزور وظيفه خود را درخصوص پل امبسدور اجرا كرد. اين اشغال بايد متوقف شود.»
پل امبسدور، پرترددترين گذرگاه مرزي ايالات متحده و كاناداست كه 25درصد كل تجارت بين دو كشور از آن عبور مي‌كند و در نتيجه مسدود شدن آن، كارخانه‌هاي خودروسازي در دو طرف مجبور به تعطيلي يا كاهش توليد در اين هفته شده‌اند.
در فرانسه نيز اعتراضات به محدوديت‌هاي كرونايي چند روزي است كه ادامه دارد. تظاهرات معترضان مردمي همراه با گروه موسوم به جليقه‌زردها در شهر پاريس، پايتخت فرانسه در اعتراض به ناكامي‌هاي دولت پاريس در حال برگزاري است. تظاهرات‌كنندگان اعلام كردند كه عليه اقدامات دولت درخصوص همه‌گيري كرونا ازجمله الزام به تزريق واكسن، واكسيناسيون كودكان و قانون پيشنهادي گذرنامه واكسيناسيون و گذرنامه سلامت از سوي دولت فرانسه معترض هستند. مطابق با اين قانون، همراه داشتن گذرنامه واكسيناسيون براي حضور در مكان‌هاي عمومي مثل رستوران‌ها الزامي است؛ لذا تنها افراد واكسينه شده مي‌توانند از كافه‌ها، قطارهاي درون‌شهري يا هواپيما استفاده كنند و برخلاف روال گذشته، ارايه تست منفي كرونا ديگر راهگشا نيست. معترضان بر اين باور هستند كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه با اين اقدام نوعي ديكتاتوري سلامت به راه انداخته و مردم را مجبور مي‌كند برخلاف ميل خود واكسن بزنند.
جنبش اعتراضي جليقه زردهاي فرانسه از ۱۷ ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ ميلادي و در اعتراض به تصميم دولت مبني بر افزايش قيمت سوخت و كاهش ماليات ثروتمندان آغاز شد، اما مطالبات آنها به مرور رو به افزايش است. پارلمان فرانسه چندي پيش لايحه ضدخرابكاري دولت فرانسه كه با هدف تشديد برخورد با اقدامات مخرب معترضان تدوين شده بود را تصويب كرد، اما اين قانون از سوي شوراي قانون اساسي فرانسه رد شد. جليقه زردها معتقد هستند ارايه اين لايحه از سوي دولت ماكرون نشان‌دهنده روحيه ديكتاتوري او است؛ لذا اين افراد خواهان استعفاي ماكرون هستند.
مردم پاريس جنبشي موسوم به كاروان آزادي را در اعتراض به محدوديت‌هاي كرونايي به راه انداخته‌اند. اين اعتراضات اگرچه با مداخله نيروهاي پليس و ضدشورش و بازداشت دست‌كم ۹۷ نفر، فعلا متوقف شده اما نگراني‌ها در مورد تكرار و استمرار اين موج تازه اعتراض‌ها، حتي گسترده از روزهاي قبل وجود دارد. علاوه بر بازداشت شدن ۹۷ نفر از افراد معترض، بيش از ۵۰۰ نفر از آنها نيز از پليس تذكر شفاهي دريافت كردند. پيش‌تر پليس فرانسه در نخستين اعلام، تعداد بازداشتي‌ها را ۵۴ نفر و تعداد موارد تذكر شفاهي را ۳۳۷ مورد اعلام كرده بود. نخستين كاروان اعتراضي ساعت ۱۴ به وقت محلي روز گذشته، در اطراف طاق نصرت در مركز پاريس شكل گرفت. ده‌ها خودرو در مسير آمدورفت منتهي به ميدان «شارل دوگل» اختلال ايجاد كردند. معترضان با مداخله نيروهاي امنيتي پراكنده شد. به گفته پليس پاريس، از روز جمعه تا دوشنبه هفت هزار و ۵۰۰ نيروي پليس در وضعيت آماده‌باش به‌سر مي‌برند. خودروهاي زرهي ژاندارمري نيز براي نخستين بار از سال ۲۰۱۸ در پايتخت مستقر شدند. به گفته وزارت كشور فرانسه، نزديك به هفت هزار و ۶۰۰ نفر در اعتراضات روز شنبه پاريس مشاركت داشتند. اين در حالي است كه ساير شهرهاي بزرگ نيز شاهد تجمعات و اعتراضاتي بودند. همچنين نيروهاي ضدشورش موتوري در خيابان شانزه‌ليزه به عنوان يكي از مبادي اعتراضات در روزهاي گذشته مستقر شده بودند تا از تجمع خودروها جلوگيري كنند. اين نيروها براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك‌آور استفاده كردند. جمعه شب «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهوري فرانسه در نخستين واكنش به ورود خودروها به پايتخت از معترضان خواست آرامش خود را حفظ كنند. وي عنوان كرد: ما همواره از حق اعتراض محافظت كرده‌ايم، اما در عين حال به هماهنگي و حسن نيت جمعي نياز داريم. همچنين «ژان كستكس» نخست‌وزير اين كشور نيز هشدار داده بود: شهروندان حق اعتراض دارند، اما نمي‌توانند پايتخت را مسدود كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون