• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5150 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۵ بهمن

تهيه‌كننده در فكر فروش بيشتر

«آلنده نازنين» پشت صحنه تئاتر كودتا كرد

نمايش «آلنده نازنين» كه در هفتمين روز از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت از جمله آثاري است كه اهالي تئاتر با ديدن آن احساس همذات‌پنداري زيادي با كاراكترها نمايش خواهند داشت. مهر گزارش داده كه تماشاخانه ايرانشهر در هفتمين روز از برگزاري چهلمين جشنواره تئاتر فجر تنها ميزبان يك اثر نمايشي بود. در اين شب نمايش «آلنده نازنين» در سالن سمندريان اين تماشاخانه و با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان نيز قرار گرفت. اين نمايش با مدت زمان ۱۲۰ دقيقه جزو توليدات تازه تئاتر ايران به حساب مي‌آيد كه پيش از اين اجراي عمومي نداشته است و در بخش مهمان رقابتي چهلمين جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. داوران دومين اجراي اين نمايش را به عنوان اجراي داوري جشنواره ديدند.
به گفته برهمني، «آلنده نازنين» يك‌بار ۲ سال قبل تمرين شده است، اما به دليل همه‌گيري كرونا اجراي كار به تعويق افتاد و گروه ترجيح داد اولين اجراي خود را در جشنواره تئاتر فجر داشته باشد. برهمني كه مخاطبان غير تئاتري او را با بازي در فيلم سينمايي «ماهي و گربه» شهرام مكري به ياد مي‌آورند پيش از اين نمايش‌هاي «زندگي در تئاتر» و «سيزيف» را به صحنه برده كه هر ۲ نمايش جزو آثار مورد توجه در زمان اجراي عمومي‌شان بودند.
محمدصادق گلچين‌عارفي، نويسنده «آلنده نازنين» است و ۷ بازيگر آن اسماعيل گرجي، آزاده صمدي، عليرضا ثاني‌فر، سجاد حميديان، سهيل سهيلي، دنيا نصر، علي محمودي تركيبي از اعضاي گروه تئاتر «بالن» و هنرمندان شناخته شده هستند. آزاده صمدي و عليرضا ثاني‌فر بازيگران چهره نمايش «آلنده نازنين» هستند كه البته هر دو كاملا در خدمت نقش و نمايش بودند. آزاده صمدي علاوه بر حضور پررنگ در آثار سينمايي و سريال‌هاي نمايش خانگي، ارتباطش را با تئاتر قطع نكرده و تلاش دارد حداقل سالي يك نمايش روي صحنه داشته باشد اما عليرضا ثاني‌فر را پيش از اين تنها در آثار تصويري ديده بوديم و همين چند وقت اخير نيز نقش متفاوتش در سريال «حرفه‌اي» كه به تازگي به پايان رسيده است، بسيار ديده شد. باوجودي كه وي دانش‌آموخته تئاتر است، اما در سال‌هاي اخير بيشتر جذب سريال‌ها و آثار سينمايي شده و حضوري در تئاتر نداشته است، اما اولين حضور اين هنرمند بعد از سال‌ها در تئاتر تاثيرگذار از كار درآمده است. ثاني‌فر در اين نمايش نقش تهيه‌اي‌كننده را بازي مي‌كند كه بيشتر از اينكه به فكر عملي كردن تفكرات كارگردان باشد، به فكر راهي براي فروش بيشتر نمايش است.
به نوشته اين رسانه، از ويژگي‌هاي اين اثر نمايشي مي‌توان به يكدستي بازي‌ها و تسلط بازيگران بر نقش‌هاي‌شان اشاره كرد. مشخص است كه گروه براي آماده‌سازي زمان زيادي تمرين كرده است. با وجودي كه شب گذشته اولين اجراي نمايش «آلنده نازنين» بود و معمولا اجراهاي جشنواره‌اي با كم و كاستي‌هايي در دكور، نورپردازي و حتي آماده نبودن بازيگران همراه هستند، اما نمايش «آلنده نازنين» اثري آماده در اكثر جزييات بود و شايد اگر برهمني براي اجراي عمومي نمايش كار را كمي كوتاه‌تر كند مخاطبان با رضايت خاطر بيشتري از سالن نمايش خارج شوند.
نمايش «آلنده نازنين» درباره كارگردان تئاتري است كه بعد از چندين پروژه شكست خورده در آرزوي اجرا كردن اثري باشكوه و جاه‌طلبانه درباره كودتا عليه سالوادور آلنده به دست پينوشه و نيروهاي امريكايي است. آن هم نه اجرايي معمولي، اجرايي با روشي منحصر‌به‌فرد و با رعايت هفت قانوني كه خود آنها را نوشته و اصرار دارد مو به مو اجرا شوند. اما در ادامه روند داستان آن‌طور كه بايد پيش نمي‌رود و كارگردان نمي‌تواند آنچه مدنظر دارد، عملي سازد چون هر كدام از بازيگران، عوامل و تهيه‌كننده نمايش  ساز خود را مي‌زنند و كسي به نظرات كارگردان توجهي ندارد. كم‌كم كودتايي در پشت صحنه و عليه كارگردان شكل مي‌گيرد و در پرده پاياني مخاطبان شاهد اتفاقات غيرمنتظره‌اي هستند...
مشخص نيست نمايش در چه جغرافيا و كشوري رخ مي‌دهد و حتي كاراكترها هم بدون نام هستند و با اسم سمت‌هاي‌شان در نمايش مثل كارگردان، تهيه‌كننده، دستيار كارگردان، طراح لباس و ... خوانده مي‌شوند اما اهالي تئاتر حتما با ديدن اين نمايش احساس همذات‌پندازي زيادي با شخصيت‌هاي اثر مي‌كنند، چون هر كارگردان تئاتر حداقل يك‌بار اتفاقاتي را كه براي كارگردان در طول نمايش رخ مي‌دهد، تجربه كرده است؛ اتفاقاتي كه در تئاتر ايران دور از انتظار نيست. دو نمايش «پزشك نازنين» و «چخوف‌خواني زير نظر نماينده فدراسيون روسيه» به تهيه‌كنندگي، طراحي و كارگرداني اشكان خطيبي تمديد شد.

تمديد دو نمايش به كارگرداني اشكان خطيبي
به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي نمايش، «پزشك نازنين» و «چخوف‌خواني زير نظر نماينده فدراسيون روسيه» به تهيه‌كنندگي، طراحي و كارگرداني اشكان خطيبي به مدت ۱۰ شب تمديد شد. اين دو نمايش كه به صورت يك شب در ميان با هنرجويان اشكان خطيبي روي صحنه سالن سپند مي‌روند از ۱۴ بهمن آغاز به اجرا كرده و بليت‌ بيست و چهار اجراي خود را كمتر از يك هفته به اتمام رسانده است. «پزشك نازنين» و «چخوف‌خواني زير نظر نماينده فدراسيون روسيه» هر شب غير از شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن سپند با طراحي، تهيه‌كنندگي و كارگرداني اشكان خطيبي روي صحنه مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون