• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5152 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۸ بهمن

سفر يك هيات ايراني به كره‌جنوبي

تلاش براي بازگشت پرقدرت به بازار نفت

گروه اقتصادي

وزارت خارجه كره‌جنوبي در بيانيه‌اي از سفر يك هيات ايراني متشكل از مقام‌هاي بانك مركزي، وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران به سئول خبر داده است. در اين بيانيه عنوان شده كه اين سفر دو روزه از 26 بهمن ماه آغاز شده و در آن، مذاكرات كاري براي مسائل مالي و نفتي انجام مي‌شود. 

تا همين 4 سال پيش، كره‌جنوبي يكي از بزرگ‌ترين مشتريان نفت ايران بود و ماهانه نزديك به 18 ميليون بشكه نفت از ايران مي‌خريد. اين روند پس از خروج امريكا از برجام در سال 97 ابتدا كند شد و سپس دو سال پيش كاملا متوقف شد. حالا گفته مي‌شود كه مقامات شركت ملي نفت ايران در سفر به سئول، مذاكراتي را با دو پالايشگاه اين كشور براي فروش احتمالي نفت در نظر گرفته‌اند. 
سفر هيات ايراني به سئول براي مذاكره با مقامات اين كشور، از جانب رسانه‌هاي بين‌المللي به نوعي تلاش تهران براي بازگشت به بازار نفت تلقي شده است. «بلومبرگ» در اين باره نوشته كه ايران پس از سه سال حالا به دنبال برداشتن گام‌هاي بزرگ براي بازگشت به بازار نفت است.
 بلومبرگ اضافه كرده كه ايران اميدوار است با احياي برجام و برداشته شدن تحريم‌ها، بتواند فروش نفت را در بازارهاي بين‌المللي از سر گيرد. 
پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه اگر مذاكرات ايران با كشورهاي غربي در وين پايتخت اتريش به سرانجام مناسبي برسد، ايران قادر خواهد بود با برداشته شدن تحريم‌هاي فروش نفت، روزانه تا 500 هزار بشكه طي ماه‌هاي آوريل تا مه به بازارهاي بين‌المللي روانه كند. فروش نفت ايران در بازارهاي جهاني تا آخر سال جاري ميلادي ممكن است به رقم 1.3 ميليون بشكه در روز برسد. 
قيمت نفت در ماه‌هاي گذشته به‌ طور سرسام‌آوري رشد كرده و به بالاترين ركوردها از اكتبر 2014 ميلادي رسيده است. هرچند با فروكش كردن نسبي تنش‌ها در مرز اوكراين و روسيه، قيمت نفت برنت روز گذشته از 97 دلار به 94 دلار سقوط كرده است.  سفر هيات ايراني به سئول همزمان با تلاش‌هاي ديپلماتيك دو كشور براي آزادسازي منابع مالي مسدودشده ايران در كره‌جنوبي اهميت دوچنداني پيدا كرده است. تخمين زده مي‌شود كه بيش از 7 ميليارد دلار از عوايد نفت ايران در بانك‌هاي كره‌جنوبي بلوكه شده و امكان انتقال به ايران را ندارد. در دو سال گذشته اين ارزهاي بلوكه شده، به مجادله‌هاي لفظي دو كشور نيز منجر شده.
به‌طور مثال در ميانه تابستان سال گذشته وزارت خارجه كره‌جنوبي سعيد بادامچي شبستري، سفير ايران در سئول را در اعتراض به اظهارنظر مقام‌هاي ايراني درباره پول‌هاي مسدود شده ايران، احضار كرد. در آن زمان، عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه ايران در يك اظهارنظر تند گفته بود: «رابطه ارباب-رعيتي امريكا و كره‌جنوبي به خودشان مربوط است و به ما ربطي ندارد ولي بايد كره‌جنوبي در معامله خود با ايران صادق باشد و به تعهدات خود در اين زمينه عمل كند.» اما نتيجه خاصي براي ايران نداشته و همچنان خبري از اين پول‌ها نيست. 
البته تقريبا يك سال پيش رسانه‌هاي كره‌جنوبي گزارش داده بودند كه امريكا موافقت اصولي خود را با آزادسازي دارايي‌هاي ايران در كره‌جنوبي و انتقال آن از طريق كانال مالي در سوييس اعلام كرده است، اما بلافاصله پس از انتشار اين خبر، آنتوني بلينكن وزير خارجه امريكا گزارش‌ها درباره آزادسازي يك ميليارد دلار از پول‌هاي بلوكه شده ايران در سئول را رد كرد. 
دو روز پيش مجيدرضا حريري رييس اتاق مشترك ايران و چين عنوان كرده بود كه 21 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي بلوكه شده ايران در كشورهاي مختلف به چين منتقل شده است.
او در اين گفت‌وگو با خبرگزاري مهر عنوان كرده بود كه «آنچه كه به عنوان پول‌هاي بلوكه شده فروش نفت ايران در چين مطرح مي‌شود، واقعيت ندارد؛ بلكه ذخاير ارزي ما در ديگر كشورهاست كه به چين منتقل شده است.» حريري گفته بود كشورهايي نظير كره‌جنوبي و ژاپن حتي حاضر نيستند در ازاي فروش نفت به ايران كالا بدهند؛ در حال حاضر بيش از ۷ ميليارد دلار ايران به دليل تحريم‌هاي امريكا در بانك‌هاي كره‌اي مانده و امكان انتقال به ايران را ندارد. به گفته او «مدل ديگر كشوري مانند هند است كه مي‌گويد در برابر خريد نفت از ايران، كالا به شما مي‌دهيم اما كالايي مناسب ما ندارند؛ مگر ما چقدر مي‌توانيم چاي و برنج خريداري كنيم؟» اما كشور چين در اين دسته‌بندي تفاوت داشته و به گفته حريري «هرقدر كه نفت به اين كشور فروخته شود مي‌توان كالا وارد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون