• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5152 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۸ بهمن

پيدا و پنهان

پوشاك ديگر در اولويت خريد شب عيد نيست
مجيد افتخاري، عضو هيات‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك از ركود بي‌سابقه و افزايش ۴۰ درصدي قيمت پوشاك در بازار نوروزي خبر داد و با بيان اينكه پوشاك ديگر اولويت سبد خريد نوروز نيست، بر لزوم اتخاذ تدابيري براي تحريك تقاضا از جمله راه‌اندازي جريان خريد اعتباري پوشاك تاكيد كرد. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك وضعيت اقتصادي حاكم بر جامعه و كاهش قدرت خريد مردم را دليل اصلي اين وضعيت عنوان كرد و گفت: وقتي فروشگاه‌داران زمستان مناسبي نداشتند، سرمايه‌اي هم جهت خريد كالاي جديد براي شب عيد ندارند. از طرف ديگر نگراني از تعطيل شدن واحدهاي صنفي در پي شيوع گونه جديد ويروس كرونا باعث شده چشم‌انداز مثبتي وجود نداشته باشد. بنابراين فروشگاه‌ها مانند شب‌هاي عيد سال‌هاي گذشته از عمده‌فروشان خريد نمي‌كنند.


افزايش ۱۵،۲ درصدي  مصرف بنزين
از ابتداي سال جاري تاكنون روزانه حدود ۸۶.۳ ميليون ليتر بنزين توزيع شده كه در مقايسه با ميزان ۷۵ ميليون ليتري در سال گذشته، افزايش ۱۵.۲ درصدي مصرف اين فرآورده در كشور را نشان مي‌دهد. اين ميزان با توجه به صعودي بودن روند توزيع مصرف بنزين در كشور و نزديك شدن به ماه‌هاي پاياني سال، باز هم افزايش خواهد يافت كه البته به محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي وضع شده مرتبط با كرونا نيز بستگي خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعيت‌هاي كم باشد، اين عدد در تعطيلات نوروزي به حداكثر مقدار مي‌رسد. پيش‌بيني مي‌شود كه تردد در تعطيلات نوروزي امسال به مراتب از تعطيلات نوروزي سال‌هاي قبل بيشتر باشد و پيش‌بيني مي‌شود كه مصرف بنزين در كشور بيشتر خواهد بود و روند مصرف بنزين نيز افزايشي است.


آغاز به كار نخستين  بانك  و بازار آب ايران
بابك حسني، مدير پروژه بانك و بازار آب اظهار داشت: بازار آب براي خريد و فروش آب آماده شد. در نقطه فعلي كشاورزان خرده مالك كه بنيه مالي ضعيفي داشته و كشاورزي سودمندي ندارند، به نوعي مي‌توانند درصدي از حجم برداشت سالانه خود از چاه را در بازار آب به فروش بگذارند. حسني تصريح كرد: عملا بانك آب بستري دو سر برد را فراهم مي‌كند كه علاوه بر تامين آب بخش صنعت، كشاورزان هم مي‌توانند با فروش بخشي از سهم آب خود و كسب درآمد از اين راه به كشاورزي و آبياري نوين مجهز شده و به بهره‌وري مناسب‌تري در توليد دست يابند.


قيمت صادراتي برنج ايراني يك‌سوم قيمت‌هاي داخلي
ايران در سال جاري حدود ۲.۳ ميليون دلار صادرات برنج داشته كه عمده آن به هفت كشور بوده است، در اين بين متوسط قيمت صادرات گاهي به يك‌سوم قيمت‌هاي ۸۰ تا ۹۰ هزار توماني اين روزها در بازار داخلي مي‌رسد، اما طبق آمار گمرك در مجموع برنج ايراني به 27 كشور صادر شده است. در سال حجم بالايي واردات برنج به دلايلي مثل تامين نياز داخل و جبران كسري برنج داخلي يا تعديل قيمت انجام مي‌شود كه براي ۱۰ ماهه امسال بيش از يك ميليون و ۱۳۴ هزار تن به ارزشي بالغ بر ۹۷۵ ميليون و ۷۳۸ هزار دلار بوده است. در ۹ ماهه امسال يعني زماني كه هنوز قيمت برنج خيلي تند نشده و ارقام ۸۰ تا ۹۰ هزار توماني براي آن ثبت نشده بود نيز حدود ۱۵۷۹ تن به ارزش بيش از دو ميليون و ۴۳ هزار دلار برنج صادر شده كه نشان‌دهنده متوسط قيمت هر كيلو ۱.۲۹ دلار است كه حدود ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.


موافقت كميسيون تلفيق با پرداخت وام وديعه مسكن
در حالي كه دو سال از تصويب اعطاي تسهيلات وديعه مسكن در ستاد ملي مقابله با كرونا مي‌گذرد، پرداخت اين وام در لايحه بودجه ۱۴۰۱ به تصويب كميسيون تلفيق رسيد و بايد ديد در صحن علني هم مصوب مي‌شود؟ اخيرا كار كميسيون تلفيق بودجه ۱۴۰۱ به اتمام رسيده و قرار است از يكشنبه اول اسفند ۱۴۰۰ آغاز در صحن علني مجلس مورد بررسي نمايندگان قرار گيرد.پيشنهاد ورود وام وديعه مسكن نيز در لايحه بودجه در هنگام بررسي در كميسيون تلفيق به تصويب رسيد و اين وام در هفته‌هاي پيش‌رو در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در بند الحاقي ۲ بند «د» تبصره ۱۶ لايحه بودجه ۱۴۰۱ آمده كه براي اجراي قانون جهش توليد مسكن، بانك‌ها ۴۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بدهند.اين تسهيلات در قانون بودجه سال جاري (۱۴۰۰) رقم ۳۶۰ هزار ميليارد تومان بود.


مواد شوينده تا پايان اسفند ماه گران نمي‌شود
بختيار علم‌بيگي، رييس انجمن صنايع شوينده، آرايشي و بهداشتي با بيان اينكه توليد به اندازه كافي است و مردم نبايد در خريد محصولات مورد نياز خود نگران باشند، گفت: هيچ گونه افزايش قيمتي در محصولات شوينده تا پايان سال اعمال نخواهد شد. وي با بيان اينكه توليد به اندازه كافي است و مردم نبايد در خريد محصولات مورد نياز خود نگران باشند، افزود: هيچ گونه افزايش قيمتي در محصولات شوينده تا پايان سال اعمال نخواهد شد.  رييس انجمن صنايع شوينده، آرايشي و بهداشتي تصريح كرد: در حال حاضر با نصب قيمت‌هاي درب كارخانه مواد شوينده گران‌تر نمي‌شود و قيمت‌ها همان قيمت‌هاي چند ماه گذشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون