• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5153 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳۰ بهمن

روزنامه «اعتماد» پشت پرده بركناري عزيزي خادم را افشا مي‌كند

همان نهادهايي كه مشكل رد صلاحيت عزيزي خادم را برطرف كردند او را از رياست فدراسيون كنار گذاشتند

علي ولي‌اللهي

شهاب‌الدين عزيزي خادم از سمت رياست فدراسيون فوتبال عزل شد. در گزارش‌هاي قبلي آورديم كه اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال پياده نظام نهادهايي خارج از فوتبال هستند و از خودشان استقلال عمل ندارند. روزنامه اعتماد به اطلاعات تازه‌اي در اين باره دست پيدا كرده است كه نشان مي‌دهد هيات رييسه فدراسيون فوتبال نه تنها در عزل عزيزي خادم نقشي نداشته كه در معرفي نفر تازه نيز نقشي ايفا نخواهد كرد. 

سال گذشته زماني كه ثبت‌نام انتخابات فدراسيون فوتبال انجام مي‌شد شهاب‌الدين عزيزي خادم براي نامزدي انتخابات ثبت‌نام كرد. طبق اطلاعاتي كه به روزنامه اعتماد رسيده، عزيزي خادم در مرحله اول انتخابات ردصلاحيت شد و از انتخابات كنار رفت. خادم در ادامه با فشار برخي نهادهاي خارج از فوتبال و شخصي كه قبلا جزو نيروهاي امنيتي بوده به انتخابات بازگشت. فردي كه اين روزها هيچ حرفي در مورد تاثيرش بر اتفاقات فدراسيون فوتبال بر زبان نمي‌آورد درباره عملكرد عزيزي‌خادم پاسخگو نيست. به هر ترتيب نهادهاي پشت پرده تصميم گرفتند عزيزي‌خادم بهترين گزينه براي مديريت فدراسيون فوتبال است، چراكه مي‌توانند دستورات خود را به او ديكته كنند و از آن مهم‌تر هر وقت خواستند او را كنار بگذارند. 
در انتخابات فدراسيون با لابي‌هاي گسترده و حمايت‌هاي همان نهادها عزيزي خادم آراي مجمع را به دست آورد. اين پيروزي در انتخابات آن‌قدر مهم بود كه روزنامه كيهان عنوان داشت: انتخاب عزيزي خادم «پيروزي جريان حاكم در فوتبال ايران» است.
يكي از تاثيرگذارترين افراد در راه رسيدن خادم به فدراسيون فوتبال، احسان اصولي رييس هيات فوتبال استان خراسان رضوي بود. فردي بي‌ارتباط با فوتبال كه از شوراي شهر مشهد و حراست سر از فوتبال 
در آورد. اصولي در انتخابات فدراسيون تعداد آراي زيادي براي عزيزي خادم جمع‌آوري كرد. همان كسي كه كمتر از يك سال بعد تبديل به مخالف سرسخت عزيزي خادم شد و الان هيچ توضيحي در مورد حمايت‌ها و روابطش  با رييس بركنار شده فدراسيون ارايه نمي‌دهد. در سمت مقابل عزيزي خادم هم كمك كرد اصولي به هيات رييسه فدراسيون راه پيدا كند. ديگر فرد مهراد سراجي بود. او به عنوان مديرعامل سايپا نصف آراي مديران باشگاه‌ها را براي عزيزي خادم جمع كرد و از آن طرف با حمايت عزيزي خادم به هيات رييسه رسيد. او هم كمتر از يك سال بعد تبديل به دشمن عزيزي‌خادم شد. در واقع هم رييس و هم هيات رييسه فدراسيون فوتبال از قبل چينش شده بودند. بعد از گذشت چند ماه و به دليل اينكه عزيزي خادم در پاره‌اي موارد با هيات رييسه و از آن مهم‌تر نهادهاي بيرون از فوتبال به مشكل خورد تصميم به عزل او گرفتند. مسائلي نظير ارتباط با جادوگر و شفاف نبودن اسناد مالي و حذف سرخابي‌ها بهانه‌اي شد براي اينكه از راس فدراسيون كنار برود. اما در واقع مشكل چيز ديگري بوده و اگر آن نهادهاي خارج از فوتبال و كساني كه عزيزي خادم را به مسووليت رساندند تصميم به عزل او نمي‌گرفتند هيات رييسه اصلا وارد عمل نمي‌شد. 
آن‌طور كه به گوش خبرنگار روزنامه اعتماد رسيده اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال با همكاري همان نهادها در حال رايزني با اعضاي مجمع فدراسيون و مخصوصا هيات‌هاي استاني به عنوان مهم‌ترين پايگاه راي عزيزي‌خادم هستند تا در جلسه مجمع كه ارديبهشت برگزار مي‌شود كار را تمام كنند. دليل اينكه حداكثر زمان ممكن يعني سه ماه را براي برگزاري مجمع مشخص كرده‌اند همين رايزني‌هاست. اطلاعاتي به روزنامه اعتماد رسيده كه نشان مي‌دهد رفتن عزيزي خادم از فدراسيون فوتبال از همين حالا قطعي شده است و نبايد منتظر ماند كه شايد مجمع راي به ابقاي او بدهد. سوال بعدي اين است كه جانشين عزيزي خادم در فدراسيون چه كسي خواهد بود؟ فعلا كه ميرشاد ماجدي سرپرستي را برعهده گرفته اما او نمي‌تواند اين عنوان را به رياست تبديل كند چون گزينه مورد نظر نهادهاي خارج از فوتبال نيست. طبق گفته يك منبع موثق به روزنامه اعتماد چند نفر از همين حالا براي اين سمت كنار گذاشته شده‌اند كه در وقت لازم معرفي شوند؛ آدم‌هايي جزو نهادهاي عمدتا نظامي. به اين معنا كه هيات رييسه فدراسيون نه در عزل عزيزي خادم و نه در آوردن نفر جديد هيچ‌گونه استقلالي نداشتند و نخواهند داشت و در اين راستا صرفا وظايف محوله را اجرا مي‌كنند.
هيات رييسه‌اي آن‌قدر بي‌اعتبار كه براي پيدا كردن چند ميليارد تومان پول جهت اعزام تيم‌هاي ملي از جمله اعزام تيم ملي براي بازي با كره‌جنوبي به مشكل خورده است. متاسفانه هيچ كدام از اعضاي هيات رييسه ارتباطات قوي براي جذب منابع مالي ندارند.
ديگر اطلاعاتي كه توسط خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آمده اين است كه همان تيم خارج از ورزش كه عزيزي خادم را به رياست فدراسيون فوتبال رسانده، در رساندن حميد سجادي به سمت وزير ورزش و جوانان هم نقش مهمي ايفا كرده است. يكي از دلايلي كه سجادي به هيچ عنوان وارد اتفاقات فدراسيون فوتبال نشد همين مساله است. در واقع به نظر مي‌رسد از سجادي خواسته شده در اين رابطه موضع‌گيري نكند. بسياري از پيشكسوتان فوتبال در چند روز گذشته از اقدام شجاعانه هيات رييسه فدراسيون فوتبال در جهت عزل عزيزي خادم صحبت كردند بدون اينكه بدانند چه اتفاقي در پشت پرده در حال رخ دادن است. كاش اين پيشكسوتان بدانند افرادي نظير احسان اصولي كه رفاقت ديرينه‌اي با مهدي تاج رييس سابق فدراسيون فوتبال دارد و چند باري هم در مشهد از ايشان پذيرايي كرده، يا فردي نظير مهرداد سراجي به هيچ‌وجه دلسوز فوتبال نيستند كه بخواهند شجاعتي به خرج بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون