• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5153 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳۰ بهمن

سرباز قهرمان و اجراي قانون براي همه

اسكوچيچ قول داده يزداني و مرادمند به تيم ملي دعوت مي‌شوند؟

در گزارشي كه روز پنجشنبه در صفحه ورزش روزنامه اعتماد منتشر شد به ماجراي سربازي سياوش يزداني و محمدحسين مرادمند دو بازيكن استقلال پرداختيم و از اين مساله به عنوان آزمون اخلاقي ستاد كل نيروهاي مسلح ياد كرديم. اين دو بازيكن امروز بايد خودشان را به عنوان سرباز به مراكز آموزشي معرفي مي‌كردند اما نه تنها چنين اتفاقي نيفتاده كه گفته مي‌شود يزداني موفق شده با عنوان «سرباز قهرمان» خدمتش را به تعويق بيندازد و اين براي مرادمند هم به زودي انجام مي‌گيرد. 
قانون سرباز قهرمان كه ابتدا در سال 76 به تصويب رسيد و در سال 91 ارتقا پيدا كرد و در سال 1400 تصحيح نهايي شد صراحت كاملي دارد. در اين قانون آمده: «در زمان صلح كليه ورزشكاراني كه از طرف فدراسيون‌‌‌هاي ورزشي به عضويت تيم‌‌هاي ملي برگزيده مي‌شوند با درخواست وزارت ورزش و جوانان و هماهنگي ستاد كل نيرو‌‌هاي مسلح مي‌توانند خدمت مقدس سربازي خود را پس از طي دوره آموزش نظامي در نيرو‌‌هاي مسلح جمهوري اسلامي زيرنظر وزارت ورزش و جوانان در تيم‌‌‌هاي ملي سپري نمايند‌.» 
در تبصره‌هاي اين قانون به صورت خلاصه ذكر شده: «سربازان جهت شركت در مسابقات آسيايي يا جهاني مربوطه به نيروهاي مسلح در اختيار ستاد كل قرار مي‌گيرند و قهرمانان بازي‌هاي المپيك شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرماني جهان و نفرات اول بازي‌هاي آسيايي در رشته‌هاي ورزشي تحت پوشش كميته بين‌المللي المپيك (Ioc) و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهاني فوتبال‌، بسكتبال و واليبال و همچنين يكي از فرزندان قهرمانان پارالمپيك جهاني معاف از سربازي با معرفي وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد كل نيرو‌‌هاي مسلح پس از طي دوره آموزش نظامي در نيرو‌‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي‌شوند‌.»
اين تعريف سرباز قهرمان است. در سال 97 مسعود سلطاني‌فر وزير وقت ورزش و جوانان در نامه‌اي به رهبري به عنوان فرمانده كل قوا براي هفت بازيكن تيم ملي كه در جام جهاني درخشيدند تقاضاي معافيت سربازي كرد. سردار كمالي، رييس وقت اداره سرمايه انساني سرباز ستادكل نيروهاي مسلح در واكنش به اين درخواست در اينستاگرام خود نوشت: «تقاضاي وزير ورزش براي معافيت هفت فوتباليست كشور كاري غيرقانوني و غيرقابل اجراست و ستاد كل نيروهاي مسلح هيچ اقدامي براي معافيت انجام نخواهد داد. معافيت از خدمت سربازي فقط براي ورزشكاراني است كه قهرمان جهان مي‌شوند.» به اين معنا كه بازيكناني كه تيم را به جام جهاني برده و جزو نفرات ثابت تيم ملي هم بودند نتوانستند شرايط احراز سرباز قهرمان را به دست آورند.  حال سوال اينجاست كه دو بازيكن استقلال كه يكي از آنها اصلا به تيم ملي دعوت نشده و به قول چند رسانه نزديك به باشگاه استقلال «در حد تيم ملي» است چطور مي‌توانند از شرايط سرباز قهرمان استفاده كنند؟ در اين رابطه گفته شده قرار نيست دو بازيكن معاف شوند و فقط مي‌خواهند سربازي خود را با استناد به قانون «سرباز قهرمان» به تعويق بيندازند. در يكي از شرايط تعويق سربازي آمده سربازهاي ورزشكار بنا به درخواست فدراسيون يا وزارت ورزش مي‌توانند براي حضور در تيم‌هاي ملي جهت حضور در مسابقات آسيايي، قهرماني و المپيك دوره خدمت خود را به تعويق بيندازند. 
دو بازيكن استقلال شرايط لازم براي اين كار را ندارند. تنها موردي كه ممكن است به سياوش يزداني كمك كند اين است كه اسكوچيچ تاييد كرده باشد او در 10 روز اول فروردين قرار است براي بازي با كره‌جنوبي و لبنان به تيم ملي دعوت شود و نمي‌تواند در آن زمان مشغول گذراندن دوره آموزشي خود باشد. البته اسكوچيچ چنين چيزي را تاييد نكرده و معلوم نيست يزداني به تيم ملي دعوت شود. مخصوصا با اظهاراتي كه مجيدي سرمربي استقلال عليه اسكوچيچ بر زبان آورد. وضعيت براي مرادمند هم به همين شكل است. او كه حتي شرايط يزداني را هم ندارد و احتمالا به تيم ملي دعوت نخواهد شد. بحث سربازي دو بازيكن فوتبال اين روزها تبديل به دغدغه بسياري از جوانان ايراني شده. جواناني كه شرايط خودشان را با چهره‌هاي پولدار و سرشناس مقايسه مي‌كنند و ميزان يكسان بودن قانون براي همگان را مي‌سنجند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون