• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5160 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۸ اسفند

نيمكت زردپوشان با بيانيه بامدادي به لرزه افتاد

استعفاي محرم، شكست آرامش و فوتبال زيباست

گروه ورزش

محرم نويدكيا سرمربي سپاهان بعد از تساوي تيمش مقابل ذوب‌آهن در هفته بيستم ليگ تلويحا از سمت خود استعفا داد. سپاهان با آن تك امتياز ۳۴ امتيازي شد و در رده سوم باقي ماند و فاصله‌اش با استقلال صدرنشين به عدد ۱۳ رسيد. اين به معناي خداحافظي با روياي قهرماني در اين فصل بود. 

باشگاه سپاهان يك روز بعد از استعفاي زباني نويدكيا اعلام كرد قصد قطع همكاري با سرمربي تيم را ندارد و او بايد با قدرت به كارش ادامه دهد. تحليل اوليه اين بود كه نويدكيا حالا كه حمايت رسمي باشگاه را به دست آورده به كارش ادامه خواهد داد. اما چنين نشد. بامداد جمعه سرمربي زردپوشان با انتشار يك بيانيه كوتاه خداحافظي‌اش را از سپاهان اعلام كرد. 
محرم نوشت: «بعد از اينكه فصل گذشته با ۶۵ امتياز نتوانستم قهرماني را به هواداران خوب سپاهان تقديم كنم، امسال با بودن در رتبه سوم احساس مي‌كنم جاي خود را به شخص ديگري بدهم، شايد مربي ديگري بتواند بهتر به تيم سپاهان كمك كند. من از همه شما انسان‌هاي شريف كه تا به امروز من را حمايت كرديد تشكر مي‌كنم و آرزوي سلامتي براي شما و‌ موفقيت براي باشگاه بزرگ سپاهان را دارم.» روز بعد عليرضا مرزبان دستيار نويدكيا هم از تيم كناره‌گيري كرد تا در آستانه ديدار سپاهان مقابل تراكتور در ليگ نيمكت تيم اصفهاني برود روي هوا. البته تراكتور هم سرنوشتي مشابه سپاهان دارد و آنها هم درگير و ‌دار تغييرات روي نيمكت تيم هستند. 
از روزي كه نويدكيا به عنوان سرمربي به ليگ بازگشت با دو خصيصه مهم معرفي شد. اول تلاش براي ارايه فوتبال هجومي و تماشاگرپسند و دوم متانت و دوري از هياهو. آمار و ارقام نشان مي‌دهد سپاهان در ارايه فوتبال زيبا يكي از سرآمدهاي ليگ در دو سال گذشته بوده است. تعداد خلق موقعيت، شوت به سمت دروازه، تعداد پاس، مالكيت و اميد به گل سپاهان جزو خوب‌هاي ليگ بوده. با وجود تساوي‌هاي سپاهان، اكثر كارشناسان و هواداران اين ادعاي نويدكيا را پذيرفتند كه زردپوشان هرگز براي كسب مساوي وارد زمين نمي‌شوند. در واقع نمايش تيم درون زمين اين را ثابت كرد. 
در كنار فوتبال زيبا، كنفرانس‌هاي خبري پيش و پس از بازي سپاهان هميشه جزو بي‌جنجال‌ترين كنفرانس‌هاي خبري بوده است. از آن كنفرانس‌هايي كه سوژه چنداني براي رسانه‌ها و هيجاني براي هواداران ايجاد نمي‌كند چرا كه نويدكيا در پايان بازي نه به داور گير مي‌داد و نه به تيم حريف. چند دقيقه‌اي در مورد مسائل فني تيم خودش حرف مي‌زد و سالن كنفرانس را ترك مي‌كرد. نويدكيا با ادبيات كمتر شناخته‌شده مربيان فوتبال ايران تلاش داشت به دور از هياهو و جنجال و صرفا با تمركز روي كار خودش حركت كند. او در اين راه از بازيكنان تيم هم خواسته بود چنين رفتاري در پيش بگيرند.  فوتبال ورزش بي‌رحمي است و روي سخت خود را به مربي فوتبال بلد سپاهان نشان داد. از دست رفتن روياي قهرماني باعث شد نويدكيا عطاي كار را به لقايش ببخشد. شايد هم او با خصوصيات اخلاقي خاصي كه دارد نتوانسته حجم فشار هواداران و انتقاد كارشناسان را تاب بياورد يا با آنها وارد جدال لفظي شود. 
مي‌توان خداحافظي نويدكيا از سپاهان را به نوعي شكست «تلاش براي پيروي نكردن از قواعد فوتبال ايران» دانست. استعفاي محرم از اين منظر دردناك است. جدايي نويدكيا از سپاهان اين طرز فكر را تقويت مي‌كند كه مربي آرام و بدون هياهو به جايي نمي‌رسد. سرش كلاه مي‌رود و حقش را مي‌خورند. مربي بايد كنار زمين آسمان و زمين را به هم بدوزد تا داور را تحت فشار بگذارد. اگر مربي بخواهد ساكت يك گوشه بنشيند به سرنوشتي شبيه به نويدكيا دچار خواهد شد. كناره‌گيري محرم همچنين موجب تقويت فوتبال نتيجه‌گرا خواهد شد. فوتبال مبتني بر بازي‌هاي بسته براي شكست نخوردن در قدم اول. فوتبال ارجحيت كسب تساوي به شكست. فوتبالي كه نتيجه‌اش در ليگ ايران شده بازي‌هاي كم‌گل، پربرخورد با حداكثر تساوي‌هاي ممكن. 
نه اينكه هر مربي در حال حاضر شاغل در فوتبال ايران هوچي‌گر است، نه اينكه تمام تيم‌ها براي كسب تساوي وارد زمين مي‌شوند، نه اينكه كل ليگ فاقد جذابيت است اما بايد پذيرفت كه نويدكيا در اين دو سال آلترناتيو فوتبال باشگاهي ايران بوده است و حالا شكست خوردن اين آلترناتيو هم ناراحت‌كننده است هم پيام خوبي براي ساير مربيان جوان ارسال نمي‌كند. 
غم‌انگيزتر اينكه اگر محرم با اين ديدگاه نتوانسته در سپاهان موفق شود احتمالا در هيچ تيم ديگري در ايران نمي‌تواند تفكراتش را پياده‌سازي كند. سپاهان نه به اندازه استقلال و پرسپوليس و حتي تراكتور تحت فشار هواداران قرار دارد، نه به اندازه تيم‌هاي ميانه جدولي باري به هر جهت ليگ را مي‌گذراند و نه به اندازه تيم‌هاي فانوس به دست به فكر كسب يك امتيازهاست. اين بهترين زمين براي بازي نويدكيا بود كه از دست رفت. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون