• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5160 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۸ اسفند

امان از روزي كه شاخ‌هاي اينستاگرامي پا به زمين واقعيت بگذارند

چرا هالك فتوشاپي از مبارزه انصراف نمي‌دهد؟

بهرام سرگوسرايي

 

همه‌چيز از يك سوءتفاهم در اينستاگرام شروع شد. زرق و برق و ترفندهاي وايرال شدن از يك جوان ناشناخته كاراكتري ساخت به نام «هالك ايراني». كسي كه مدعي بود دور بازويش بيش از ۶۰ سانتي‌متر است، از لحاظ ژنتيكي برتري‌هاي خاصي دارد و البته سرباز خاك وطن است. اين سوءتفاهم بزرگ روز جمعه با ملاقات آقاي هالك با ترسناك‌ترين مرد زمين تبديل به مضحكه‌اي بزرگ‌تر شد. 
مدت زيادي نيست كه نام سجاد غريبي معروف به هالك ايراني سر زبان‌ها افتاده است. عمده معروفيت اين جوان بدنساز ناشي از چند رپرتاژ در دو، سه رسانه خارجي‌زبان بود كه بلافاصله به رسانه‌هاي فارسي‌زبان راه پيدا كرد. وقتي خبر مبارزه او در سالن O2 Arena لندن با مارتين فورد انگليسي معروف به ترسناك‌ترين مرد كره زمين منتشر شد، معروفيت او افزايش پيدا كرد. حركت هماهنگ پيج‌هاي سلبريتي‌ساز در اينستا كمك بزرگي به چهره شدن غريبي كرد. يك سال گذشته اين دو ورزشكار مشغول كري‌خواني عليه يكديگر بودند و ديگري را به نابود شدن در رينگ بوكس تهديد مي‌كردند. اين در حالي است كه نه فورد و نه غريبي هيچ كدام بوكسور نيستند و در اين ميان تنها مرد انگليسي مدتي تمرين هنرهاي رزمي تركيبي يا MMA انجام داده است.
روز جمعه ويديويي در فضاي مجازي از نخستين تقابل رخ به رخ هالك و مرد ترسناك در دوبي منتشر شد. معلوم نيست قرار بود اين دو نفر در يك مركز تجاري در دوبي با هم مبارزه كنند يا صرفا تقابل آنها يك حركت تبليغاتي بود. در اين ويديو غريبي به شكل عجيبي كوچك‌تر از عكس‌هاي اينستاگرامي‌اش ديده شد تا اين ذهنيت را به وجود بياورد كه ترفندهاي اديت عكس و ويديو از او هالك ساخته است نه ژنتيك متفاوت و تمرينات ورزشي. اين ذهنيت جايي تقويت شد كه غريبي با يك ضربه كف دست مارتين چند متر به عقب پرتاب شد و خورد زمين. در حالي كه وقتي او مي‌خواست حريفش را تكان بدهد حتي موفق نشد او را يك متر جابه‌جا كند! برخي كارشناسان پردازش تصوير هم تاييد كردند كه تصاوير غريبي در اينستاگرام فتوشاپ است. 
واكنش‌ها به اين ويديو بسيار تند بود. كاربران از اينكه مدت‌ها توسط ترفندهاي تبليغاتي گول خورده بودند عصباني شدند. همچنين خيلي‌ها از اينكه غريبي با نام يك ورزشكار ايراني چنين مضحكه‌اي به راه انداخته ابراز ناراحتي كردند. در اين بين انواع و اقسام جك‌ها هم از راه رسيد و كامنت‌هاي پست آخر هالك مجازي فوران كرد. اكثرا براي او نوشتند بهتر است بي‌خيال مبارزه شود چون هم براي آبرو و سلامتي خودش بهتر است هم براي نام ايران. 
شركت بوكس‌استار واقع در بريتانيا ترتيب‌دهنده مسابقه بين غريبي و فورد است. اين شركت از هم‌اكنون بليت‌فروشي براي مبارزه‌اي كه قرار است در تاريخ دو آوريل انجام شود را برعهده دارد. همچنين چند سلبريتي ورزشي از بازيكنان فوتبال و بوكس قرار است مهمان اين رويداد باشند از جمله پاتريس اورا مدافع سابق منچستريونايتد. 
با وجود انتقادات از غريبي و احتمال بالاي شكست او، خيلي بعيد است كه هالك مجازي از رقابت انصراف دهد، زيرا برگزاري چنين رقابت‌هايي از لحاظ درآمد مالي حتي براي شخص بازنده بسيار باارزش است. باتوجه به نرخ تبديل ارز در ايران، اين درآمد بسيار بيشتر به چشم مي‌آيد، بنابراين منطقي است كه غريبي بخواهد جان و آبرويش را به خطر بيندازد و وارد رينگ بوكس شود. فورد پيش از اين در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي اعلام كرده بود مبارزه با غريبي هيچ حس غروري به او نمي‌دهد و تنها هدفش از شركت در اين رقابت پايان دادن به برخي حرف و حديث‌هاست. فورد اطمينان داد در همان ۲۰ ثانيه نخست جمجمه غريبي را خرد خواهد كرد!
فضاي مجازي در همه جاي دنيا پر است از متخصص‌هاي فيك در زمينه‌هاي مختلف. روانشناس، استاد، دكتر، نويسنده، فيلمساز، فروشندگان پكيج‌هاي موفقيت، مديران سرمايه‌گذاري و... در اين ميان ورزشكاران هم از فضاي به وجود آمده حداكثر استفاده را مي‌برند و براي خودشان برند شخصي مي‌سازند. همه اينها تا زماني كه در اينستاگرام باشد قشنگ است. بيشتر اظهارات اين شاخ‌هاي مجازي هم قابل اندازه‌گيري نيست اما امان از روزي كه كسي مجبور شود يا خودش بخواهد وارد زمين واقعيت شود، آن وقت معلوم مي‌شود يك من ماست چقدر كره دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون