• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5165 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ اسفند

نه توفيق براي صدا و سيما، نه فاجعه براي روزنامه‌ها

سعيد درويشي

يافته‌هاي يك نظرسنجي در اسفند امسال نشان داده است كه 50.1درصد افراد در ايران، اخبار ‏روز را از صدا و سيما، 36.7 از فضاي مجازي (شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي خبري) و 0.7درصد ‏از روزنامه‌ها كسب مي‌كنند.‏ موافقان صدا و سيما نتايج اين نظرسنجي را يك پيروزي و جهش خوب براي رسانه ملي مي‌دانند اما ‏واقعيت اين است كه تلويزيون هنوز پرمخاطب‌ترين رسانه در سطح دنياست و اين آمار را نبايد به ‏معناي موفقيت صدا و سيما دانست. ‏ سه سال پيش آژانس تبليغاتي زنيت در انگليس در نتايج پژوهشي كه الگوهاي تغيير مصرف رسانه ‏را دنبال مي‌كرد، نوشت: «در حالي كه قرار است در سال ۲۰۱۹ مصرف‌كنندگان (رسانه) ۸۰۰ ساعت را ‏با استفاده از ابزارهاي اينترنتي تلفن همراه بگذرانند، تلويزيون همچنان بزرگ‌ترين رسانه در سطح ‏جهاني است‎.‎‏»‏ بنابراين نمي‌توانيم اين فرضيه را طرح كنيم كه اگر 50درصد مردم اخبار روز را از صدا و سيما ‏دريافت مي‌كنند پس نيمي از افراد جامعه ايران به اخبار رسانه ملي اعتماد دارند. البته موافقان صدا ‏و سيما با مقايسه يافته‌هاي اين نظرسنجي با نتايج نظرسنجي ديگري در شهريور امسال كه صدا و ‏سيما را منبع كسب خبر براي 42درصد افراد جامعه نشان داده بود، رشد 8درصدي را توفيق ‏رسانه ملي در جلب اعتماد جامعه دانسته‌اند. البته در نظرسنجي شهريور نيز صدا و سيما با 42‏درصد در مقابل 41.4درصد فضاي مجازي، بالاترين منبع كسب خبر در جامعه بود، بنابراين اتفاق ‏تازه‌اي هم نيفتاده است.‏ دسترسي آسان تمامي گروه‌هاي سني به تلويزيون در جغرافياي شهري و روستايي سبب شده ‏تا تلويزيون هنوز در صدر پرمخاطب‌ترين رسانه‌ها در ايران و دنيا به حساب آيد اما اين موضوع ‏ارتباطي به محبوبيت تلويزيون ندارد، چراكه در بحث محبوبيت، رسانه‌هاي جديد در بستر تلفن ‏همراه بسيار جلوتر از تلويزيون هستند، زيرا مخاطب در آنها تبديل به كاربر شده و محتوا توليد ‏مي‌كند...

 بنابراين چوب سانسور و نظارت به راحتي بر سر كاربر نيست و دولت‌ها با فيلترينگ هم ‏حريف رسانه‌هاي جديد نيستند و همين‌ها باعث شده افراد هرچه بيشتر از جذابيت‌هاي شبكه‌هاي ‏اجتماعي منتفع مي‌شوند كمتر سيراب مي‌گردند. با وجود اين، سهولت استفاده از تلويزيون و ‏كم‌هزينه ‌بودن آن باعث شده تا هنوز برگ برنده در دستان اين جعبه جادو باشد.‏ ‏ در همين نظرسنجي، سهم روزنامه‌هاي كشور از اطلاع‌رساني اخبار به مردم عدد ناچيز 0.7درصد بود ‏يعني روزنامه‌ها حتي به اندازه دوستان و آشنايان و شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه به ترتيب منبع اخبار ‏براي 3.9درصد و 3.6درصد افراد جامعه در نظرسنجي مذكور بودند، اعتباري ندارند. اين يافته هم ‏مانند يافته تلويزيون در نظرسنجي اخير عجيب نيست. اگر 50درصد تلويزيون به معناي موفقيت ‏نيست، هفت دهم درصد روزنامه‌ها هم فاجعه نيست، زيرا حداقل يك دهه است كه غروب روزنامه‌ها ‏در ايران آغاز شده است و همچنان به سمت خاموشي مطلق پيش مي‌رود. 
‏ در ايران، رقابت رسانه‌هاي جريان اصلي براي جذب مخاطب، عادلانه نيست. از يك‌سو، صدا و ‏سيماي تك‌صدايي محبوب افكار عمومي نيست اما به لطف ويژگي اصيل و جهاني‌اش يعني ‏دسترسي همگاني به تلويزيون فعلا در نظرسنجي‌ها پيشتاز است؛ روزنامه‌ها در عصر حكمراني ‏شبكه‌هاي اجتماعي و گراني كاغذ به ريزش خواننده، ورشكستگي و تعديل نيرو رسيده‌اند، بنابراين ‏شناخت برنده و بازنده واقعي در اين نظرسنجي‌ها مبناي علمي ندارد.‏

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون