• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5167 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ اسفند

دبير ستاد ملي گردوغبار:

گرد و غبار، وارداتي است

دبير ستاد ملي ‌سياستگذاري و هماهنگي ‌مديريت‌ مقابله با‌ پديده گردوغبار با اشاره به منشا كاملا بيروني گردوغبارهاي اخير در استان‌هاي جنوب و غرب كشور گفت: مطالعات نشان مي‌دهد كه بحث تغيير اقليم موجب تشديد و نيز تغيير جهت جريانات جوي شده است.
علي‌محمد طهماسبي گفت: گردوغبارهايي كه به‌ تازگي كشور ما را تحت تاثير قرار داده ناشي از شكل‌گيري جبهه‌اي از گردوغبار بين ۳ كشور اردن، سوريه و عراق است. اين جبهه ابتدا بخش‌هاي زيادي از عراق را دربرگرفته و بعد وارد كشور ما شده است. علت عمده بروز اين گرد و غبارها، بحث جريانات جوي است كه 
بر اثر تغيير اقليم به وجود آمده‌اند و دومين دليل هم مربوط به خشكيدگي مناطق غربي عراق به ‌ويژه استان الانبار و رهاشدگي اراضي كشاورزي و كمبود آب در اين كشور است. در حال حاضر جريانات جوي قوي در آن منطقه شكل‌ گرفته كه قبلا جهت متفاوتي داشتند. مطالعات نشان مي‌دهد كه بحث تغيير اقليم موجب تشديد و نيز تغيير جهت اين جريانات شده است. اين جبهه گردوغبار تمام مناطق غربي و جنوب غربي كشور ما را تحت تاثير قرار داده كه ابتدا استان‌هاي كرمانشاه، ايلام و خوزستان را دربرگرفت سپس دامنه آن به لرستان و بخش‌هايي از استان‌هاي آذربايجان رسيد اما غلظت آن رفته‌رفته كمتر شد. به‌طوركلي وقتي در كشور ما و كشورهاي همسايه ما تغيير فصول اتفاق مي‌افتد كه اصطلاحا به آن اعتدالين گفته مي‌شود همواره شاهد جريانات كم‌فشار و پرفشاري هستيم كه باد ايجاد مي‌كنند و منشا گردوغبار مي‌شوند. 
طهماسبي با اشاره به وسعت مناطق گرد و غبارخيز پيرامون كشور گفت: براساس مطالعات صورت گرفته، وسعتي معادل ۲۷۰ ميليون هكتار مناطق غبارخيز پيراموني شناسايي‌ شده كه از جهات مختلف گردوغبار را به سمت كشور ما گسيل مي‌كنند. 
به دنبال اين توضيحات، رييس مركز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شديد و ايجاد گرد و غبار و كاهش ديد و بارش باران خبر داد و اعلام كرد كه براي روز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه در استان‌هاي يزد، خراسان جنوبي، هرمزگان، فارس، تهران، سمنان، قزوين، مركزي، همدان، خوزستان، بوشهر، ايلام، فارس، كرمان، يزد، هرمزگان و سيستان و بلوچستان وزش باد شديد همراه با خيزش گرد و خاك و كاهش ديد پيش‌بيني مي‌شود.او درباره منشا ايجاد گرد و خاك در جنوب كشور گفت: بخشي از گرد و خاك ناشي از گرد و غبار كشور عراق و بخشي هم ناشي از وزش باد شديد و گرد و خاك داخلي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون