• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5171 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند

خبر

عربستان سعودي ۸۱ نفر را  در يك روز اعدام كرد
عربستان سعودي مي‌گويد حكم اعدام 81 نفر را كه مدعي است محكوم به تروريسم بودند، اجرا كرده است. به گزارش فارس، وزارت كشور عربستان سعودي اعلام كرد كه ده‌ها نفر را كه به تعبير آن داراي افكار، خط مشي و عقايد انحرافي بوده‌اند، اعدام كرده است. در بيانيه وزارت كشور عربستان سعودي آمده است: «اين افراد به ريختن خون بي‌گناهان، تجاوز به مقدسات شناخته‌شده دين، هدف قرار دادن عبادتگاه‌ها و تعدادي از مقرهاي دولتي و اماكن حياتي كه اقتصاد كشور بر آن استوار است، زير نظر گرفتن تعدادي از مقامات و اتباع خارجي و هدف گرفتن آنها، زيرنظر گرفتن نيروهاي امنيتي و قتل آنها و مثله كردن اجساد برخي از آنها، كاشتن مين، ارتكاب جرايمي نظير ربودن، شكنجه، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق سلاح و مهمات به داخل عربستان محكوم بودند.» براساس اين بيانيه، اين افراد كه حكم آنها اعدام شده به دنبال ناامن كردن و ايجاد فتنه‌انگيزي و آشوب و هرج و مرج در كشور بودند يا به مناطق درگيري در خارج از كشور رفته بودند يا نقشه‌هاي داعش و القاعده را پياده كرده بودند. وزارت كشور عربستان سعودي همچنين مدعي شد كه برخي از اين افراد با جنبش الحوثي و گروه‌هاي ضدسعودي در ارتباط بودند و با آنها همكاري اطلاعاتي داشتند. در ادامه بيانيه وزارت كشور عربستان اسامي اين افرادي كه حكم اعدام‌شان به تازگي اجرا شده و جرم‌هاي منتسب به آنها آمده است. اسامي هفت تبعه يمني و يك تبعه سوري در جمع ۸۱ نفري است كه عربستان سعودي از اعدام آنها خبر داده است.


پايان دور نخست  مذاكرات صلح يمن در امان
فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن از روزهاي آينده دور دوم مذاكرات در امان با گروه‌هاي يمني را در چارچوب كلي براي احياي روند صلح از سر مي‌گيرد. به گزارش ايسنا، به نقل از الحدث، هانس گروندبرگ، فرستاده ويژه دبير كل سازمان ملل به يمن اعلام كرد كه طي روزهاي آتي دور دوم مذاكرات را در راستاي چارچوب كلي و جديد احياي روند صلح از سر مي‌گيرد و طي اين مذاكرات با نمايندگان شوراي انتقالي جنوب، كنگره جامع حضرموت و حزب كنگره مردمي و كارشناسان امنيتي و اقتصادي و نمايندگان جامعه مدني ديدار خواهد كرد. گروندبرگ پنجشنبه دور اول از مذاكرات براي احياي روند صلح را با برگزاري ديدارهاي دوجانبه با رهبران حزب كنگره مردمي، هيات‌هايي از «تجمع ملي اصلاح» و حزب سوسيال يمن و گروه مردمي الناصري درباره حل‌و‌فصل سياسي بحران يمن آغاز كرد. وي تاكيد كرد: هدف از مذاكرات گردآوردن نظرات و پيشنهادات با روشي صادقانه و صريح درباره اولويت‌هاي فوري و طولاني‌مدت روندهاي سياسي، امنيتي و اقتصادي است. گروندبرگ بر اهميت مشاركت در مذاكرات با گروه‌هاي يمني مختلف تاكيد كرد. شركت‌كنندگان در مذاكرات بر نياز به آتش‌بس و لزوم بازگشت به مذاكرات به شكل فوري و ازسرگيري روند صلح تاكيد كردند. در اين جلسات درباره چالش‌هاي مشترك يمني‌ها از جمله اوضاع انساني بحث و تبادل نظر شد.


ديدار وزراي خارجه  تركيه و ارمنستان
خبرگزاري آناتولي تركيه روز شنبه به نقل از وزير امور خارجه اين كشور از ديدار «سازنده» با وزير امور خارجه ارمنستان خبر داد. به گزارش ايرنا، مولود چاووش اوغلو و آرارات ميرزويان ديروز در تركيه و در مجمع ديپلماسي آنتاليا ديدار كردند و خبرگزاري تركيه‌اي آناتولي به نقل از وزير ارمنستاني نوشت: در حال تلاش براي عادي‌سازي روابط با تركيه هستيم. به نظر مي‌رسد كه با توجه به جنگ اوكراين و تغيير برخي معادلات در منطقه، چرخشي قابل توجه در مواضع تركيه به ويژه در خصوص مناسبات با ارمنستان ايجاد شده است. وزير امور خارجه تركيه پيش‌تر در باكو اعلام كرده بود كه نمايندگان ويژه اين كشور و ارمنستان تاكنون دو بار ديدار كرده‌اند. دولت ارمنستان نيز ممنوعيت واردات كالا از تركيه را تمديد نكرده و رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان پيش‌بيني كرده‌اند كه لغو ممنوعيت واردات كالاهاي تركيه به ارمنستان، شرايط مساعدتري را براي صادرات كالاهاي ارمنستان به تركيه ايجاد كند.


اعلام آمادگي امريكا  براي كاهش تحريم‌هاي ونزوئلا
وزارت خارجه امريكا درحالي بررسي گزينه كاهش تحريم‌هاي ونزوئلا را به پيشرفت مذاكرات مشروط كرده كه واشنگتن براي تنظيم بازار نفت در پي حمله روسيه به اوكراين، به تقلا افتاده است. به گزارش مهرو به نقل از تله تريدر، ند پرايس سخنگوي وزارت خارجه امريكا مي‌گويد در صورت پيشرفت مذاكرات، واشنگتن ممكن است تحريم‌ها عليه ونزوئلا را تخفيف دهد. وي در ادامه افزود: «پيش‌تر هم گفته‌ايم كه برخي جنبه‌هاي سياست تحريمي خود را به شرط پيشرفت ملموس در مذاكره با كاراكاس، مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم.» پرايس مدعي شد كه هدف از اين مذاكرات تحقق خواست مردم ونزوئلا مبني بر دستيابي به دموكراسي حقيقي است حال آنكه بر كسي پوشيده نيست كه اين روزها، دولت واشنگتن در تقلا براي تنظيم بازار انرژي و كاهش وابستگي به نفت و گاز روسيه است و در همين راستا، دست به دامن ونزوئلا شده- كشوري كه خود از قربانيان اصلي سياست‌هاي تحريمي امريكا تلقي مي‌شود. شنبه گذشته نيز، هياتي ديپلماتيك از امريكا سفري به كاراكاس داشت تا درباره احتمال كمك ونزوئلا به تنظيم بازار نفت در صورت رفع تحريم‌ها رايزني كند. روز جمعه، «آنجل رودريگز» رييس كميته نفت و انرژي مجلس ملي ونزوئلا در سخناني از آمادگي كشورش براي فروش نفت به امريكا و اروپا خبر داد و گفت: «ونزوئلا مي‌تواند تا اواسط سال جاري، تحويل نفت به امريكا و اروپا را آغاز كند، مشروط بر اينكه تحريم‌ها عليه اين كشور برداشته شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون