• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5173 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ اسفند

چند نكته پيرامون يك عمليات موشكي

جلال ميرزايي

براي بررسي ابعاد و پيامدهاي حمله موشكي به پايگاهي در اربيل عراق و نيز ميزان موفقيت آن در دستيابي به اهداف بازدارنده‌اي كه اعلام شده هرچند هنوز زود است اما با توجه به بازخوردهايي كه در عراق و چند كشور منطقه و همچنين فضاي داخل كشور شاهد بوديم، پرداختن به اين حادثه اهميت دارد. البته اين حمله را نبايد براساس واكنش‌هاي بعضا ناخوشايند آن نزد بعضي گروه‌هاي عراقي، بلكه بايد با معيار منافع و امنيت ملي كشور مورد ارزيابي قرار دهيم. با اين رويكرد بيان چند نكته زير شايد خالي از فايده نباشد.
١- اين حمله درست زماني صورت گرفته كه مذاكرات ايران با اعضاي برجام براي احياي آن در نتيجه اقدام روس‌ها براي اخذ تضمين از امريكا با وقفه مواجه شده و برخي نگران آن هستند كه اين اقدام تاثيري منفي بر روند مذاكرات وين داشته باشد. اين نگراني از آنجا ناشي مي‌شود كه برخي در داخل با احياي برجام مخالف هستند و آن را در ميان‌مدت و بلندمدت به زيان كشور مي‌دانند و مخالفت خود را نيز كتمان نكرده‌اند. هرچند زمان و مكان اين اقدام مي‌تواند قابل‌بحث باشد اما نبايد اختلاف‌نظر سياسي ما را از برخي واقعيت‌ها دور سازد.مروري بر موضعگيري‌ها و رفتار مقامات رژيم صهيونيستي در هفته‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه اين رژيم با استفاده از هر ترفند و با توسل به هر شيوه‌اي سعي كرده مذاكرات احياي برجام را با شكست مواجه سازد و حتي با صراحت اعلام كرد كه خود را ملزم به رعايت توافق احتمالي نمي‌داند؛ لذا در اين مدت به حملات عليه منافع و مواضع ايران در داخل و در منطقه افزود.اگرچه پيش از اين با اين فرض كه رژيم صهيونيستي عمدا دنبال واداشتن ايران به واكنشي حساب‌نشده است تا از آن نيز در راستاي ترويج ايران‌هراسي و شكست مذاكرات استفاده كند اما به نظر مي‌رسد اقدام ايران در شرايط فعلي تاثير منفي بر روند مذاكرات نداشته باشد.
٢- اگر رژيم صهيونيستي متوجه شود كه شكست مذاكرات وين مي‌تواند منجر به افزايش تنش‌ها و درنتيجه مقابله‌به مثل شديدتر ايران عليه منافع و مراكز وابسته به آن در منطقه شود، در اين صورت اين احتمال مي‌رود كه در موقعيت حساس كنوني در رويكرد فعلي‌اش - كه بر شكست مذاكرات متمركز شده- تجديدنظر كند.
٣- هرچند نبايد بازخوردهاي منفي اين اقدام در ميان گروه‌ها و شخصيت‌هاي عراقي را ناديده گرفت اما مساله پيش‌رو اكنون اين است كه چگونه مي‌توان از اين اقدام در راستاي پيشبرد مذاكرات وين استفاده كرد؟ چگونه مي‌توان به برخي بازيگران در منطقه كه نقش غيرسازنده‌اي دارند، تفهيم كرد كه شكست مذاكرات نه‌تنها منافعي براي آنان ندارد؛ بلكه با تشديد تنش‌ها و افزايش احتمال رويارويي اقتصاد آن كشورها نيز دچار چالش مي‌شود.
نماينده پيشين مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون