• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5173 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ اسفند

در رابطه ميان ستاره-هوادار هميشه حق با هوادار است

مسي و نيمار به درستي توسط هواداران هو شدند

گروه ورزش

 

پس‌لرزه‌هاي حذف پاري‌سن‌ژرمن مقابل رئال مادريد در ليگ قهرمانان اروپا هنوز تمام نشده است. روز يكشنبه پي‌اس‌جي در نخستين بازي پساحذف از ليگ قهرمانان در استاديوم خانگي مقابل بوردو قرار گرفت و با نتيجه سه بر صفر پيروز شد. بردي كه اصلا اهميتي پيدا نكرد، چراكه همه در مورد نوع واكنش هواداران پي‌اس‌جي در مواجهه با مسي و نيمار و ساير ستاره‌هاي تيم فرانسوي حرف مي‌زنند. 

در اين بازي كه با حضور ۳۰ هزار نفري هواداران در پارك دوپرنس برگزار شد، هنگام خواندن نام بازيكنان تيم توسط گوينده ورزشگاه يك اتفاق عجيب رخ داد. تمام بازيكنان تيم توسط تماشاچيان هو شدند جز امباپه. بازيكني كه در دو بازي رفت و برگشت مقابل رئال مادريد دو گل به ثمر رساند. از اين اتفاق عجيب‌تر اقدام تماشاگران در جريان بازي بود. حاضرين در استاديوم هر بار توپ به مسي و نيمار ‌رسيد اين دو بازيكن را هو كردند. دو ستاره‌اي كه قرار بود در كنار هم براي پي‌اس‌جي يو‌سي‌ال ببرند اما تبديل شدند به سيبل انتقاد هواداران. 
هو شدن فوق ستاره‌اي نظير مسي خيلي براي اهالي فوتبال متعجب‌كننده بود. اين بازيكن در تمام طول دوران حرفه‌اي فوتبالش در بارسلونا رسما به عنوان يك قديس پرستيده شده بود و بعد از آمدن به پي‌اس‌جي و تنها بعد از گذشت چند ماه كارش به هو شدن كشيد. نيمار البته تجربه چنين چيزي را داشته است. او قبلا هم با برخورد نااميدكننده هواداران پي‌اس‌جي مواجه شده بود. بسياري از خبرگزاري‌هاي فوتبالي اقدام هواداران پي‌اس‌جي را مورد سرزنش قرار دادند و آنها را به فراموشي متهم كردند. يادآوري روزهاي خوب پاريس با نيمار در دو فصل گذشته كه به فينال ليگ قهرمانان رسيدند و همچنين هنرنمايي‌هاي مسي بخشي از اقدامات حمايتي بود كه از اين دو بازيكن صورت گرفت. در اين ميان چند ستاره سابق و فعلي فوتبال كه جزو همبازيان مسي و نيمار بودند هم از اين دو بازيكن حمايت كردند، از جمله سوارز و فابرگاس. اين دو بازيكن هواداران فوتبال را فراموشكار خواندند و بابت رفتاري كه با مسي و نيمار داشتند مورد سرزنش قرار دادند. 
در اين ميان به نظر مي‌رسد يك رابطه قبلا تعريف شده از سوي برخي به صورت عكس در حال بازتعريف است. به اين صورت كه تا ديروز همه مي‌گفتند اين ورزشكاران و در مجموع كل صنعت فوتبال است كه به هواداران مديون هستند و امروز به نظر مي‌رسد نظر كلي بر اين است كه هواداران مديون ستاره‌ها هستند. اين اتفاق عجيبي است كه ممكن است در آغاز سومين دهه از قرن جديد رخ داده باشد. 
اين عجيب است كه فوتباليست‌ها طاقت انتقاد و هو شدن ندارند. فوتباليستي كه تمام آنچه در زندگي دارد از كنار فوتبال و هواداران به دست آورده. در ايران هم اين اتفاق زياد مي‌افتد. چند سال پيش عليرضا بيرانوند بعد از انتقاد تماشاچيان در استاديوم به آنها هيس نشان داد يا محسن مسلمان خطاب به هواداران گفت ما پرسپوليس را از وضعيت قبلي نجات داديم و قهرمان كرديم. هر آدمي از جمله فوتباليست‌ها دوست دارند مدام مورد تشويق قرار بگيرند ولي اينكه با نخستين اقدام هواداران آشفته شوند كمي غيرمنطقي به نظر مي‌رسد. 
بدون شك آن كسي كه زندگي و عمرش را بي‌هيچ چشمداشتي صرف حمايت از تيم محبوبش كرده بسيار با اصالت‌تر از بازيكني است كه گرچه تلاش مي‌كند و زندگي‌اش را مي‌گذارد وسط اما به همان اندازه از منافع آن برخوردار مي‌شود. بحثي نيست كه هواداران خودشان دوست دارند و كسي مجبورشان نكرده اما همين هواداران هستند كه به باشگاه هويت مي‌دهند و آن را از ديگر باشگاه‌ها متمايز مي‌كنند. اين آدم‌ها نه تنها حمايت معنوي مي‌كنند كه با خريد بليت و پيراهن و تماشاي بازي‌ها از تلويزيون كه منجر به درآمدهاي نجومي حق پخش مي‌شود براي باشگاه درآمد هم مي‌سازند. شايد اين حرف خيلي راديكال به نظر برسد، اما در رابطه ستاره-هوادار با محوريت منافع باشگاه هميشه حق با هوادار است. 
طرفداران پاري‌سن‌ژرمن بي‌دليل احساس نكرده‌اند كه مسي و نيمار آنقدر كه بايد براي موفقيت تيم تلاش نكرده‌اند. آنها بي‌دليل به ناتواني ستاره‌هاي ميليون دلاري تيم‌شان معترض نشده‌اند. آنها مودريچ ۳۶ ساله را در تيم رقيب ديدند كه چطور براي موفقيت رئال مي‌دويد. اشتياق به پيروزي را در چشم‌هاي كريم بنزما مهاجم كهكشاني‌ها حس كردند. انگيزه را در ساق‌هاي پاي وينيسيوس جونيور جوان تماشا كردند كه چطور براي هر توپ مي‌جنگيد. هواداران حق دارند از كنار هم قرار دادن اين تصاوير در كنار راه رفتن مسي و بي‌خيالي نيمار و سر به هوايي دونارما عصباني شوند.  ممكن است هواداران چند هفته بعد دوباره مسي و نيمار و سايرين را تشويق كنند. كما اينكه در همين بازي با بوردو بعد از گلزني نيمار استاديوم او را تشويق كرد. اين ارتباطي به كم حافظه بودن هواداران ندارد. اين از يك فرمول ساده تبعيت مي‌كند تا وقتي ستاره به تيم كمك مي‌كند و باعث موفقيت است مورد حمايت قرار مي‌گيرد و هرگاه كم‌فروشي كند و به اندازه كافي تلاش نكند شماتت مي‌شود. در اين ميان هيچ‌گونه خصومت شخصي هم مطرح نيست و تنها و تنها پاي منافع باشگاه در ميان است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون