• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5174 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ اسفند

نامه كانون صنفي معلمان ايران به وزير آموزش‌و‌پرورش

محمدرضا نيك‌نژاد

نامه‌ درخواست كانون صنفي معلمان ايران (تهران) به وزير آموزش‌وپرورش هفته گذشته در فضاي مجازي منتشر شد. اين نامه را بايد در ادامه هويت مطالبه‌گرانه اين تشكل ارزيابي و البته تاكيد كرد كه خوشبختانه چنين كنش‌هايي در كنار حضور ميداني پررنگ و فراگير كانون با اندك افت‌وخيزهايي هيچ‌گاه تعطيل نبوده و نيست. 
كانون به عنوان يك نهاد مدني بايد پلي باشد ميان بدنه آموزش‌وپرورش و نهادهاي اجرايي و تصميم‌ساز آن. هم دست‌اندركاران و هم كنشگران مدني اين گستره بايد در نگهداري و البته گشايش اين پل بكوشند و از فرصت‌هاي پديدآمده بهترين بهره را بگيرند؛ گرچه به نظر مي‌رسد اين دست‌اندركاران هستند كه بايد در راستاي بهينه كردن تصميم‌سازي، برنامه‌ريزي و اجرا دست به دامن انديشمندان، كارشناسان و نهادهاي مدني مانند كانون‌ها شوند و از آنان كمك بگيرند. بگذريم كه به هر دليلي چنين اتفاقي كمتر در گستره مديريت آموزش‌وپرورش و حتي كشور ديده مي‌شود. ولي خوشبختانه اين‌بار نيز اين نهاد مدني پا پيش گذاشته و درخواست ديدار كرده است.  بي‌گمان بخش گسترده‌اي از فرهنگيان چنين انتظاري از كانون صنفي دارند و چنين كاري به خودي خود بسيار ارزشمند است اما بايد ديد دست‌اندركاران به ويژه وزير چه واكنشي به اين نامه نشان مي‌دهند! روزهاي واپسين اسفند است و اين روزها به سرعت مي‌گذرند. وزير بايد از فرصت به دست آمده بهره گرفته و با پذيرش اين ديدار نشان دهد كه مي‌تواند كسي باشد كه براي گرفتاري‌هاي آموزش دل مي‌سوزاند و براي پيگيري شعارهاي پيش و پس از وزارتش جدي است.  بسياري از اختلاف‌هاي فردي، گروهي، سياسي، اجتماعي- فرهنگي و صنفي گرچه واقعي هستند اما از سر سوءتفاهم و نبود درك متقابل است. چنين ديدارهايي مي‌تواند زمينه همكاري را فراهم‌تر كرده و راه را براي بهبود نسبي آموزش هموارتر كند. براي آغاز يك مسير طولاني گام نخست ديدن و شنيدن كساني است كه در اين مسير ناگزير همراه ما هستند. پس از ماه‌ها اعتراض خياباني كانون نخستين گام را برداشته و امروز توپ در زمين وزير است. اميد است با درايت، ديدار را بپذيرد و نشان دهد كه مانند كنشگران صنفي افزون بر عملگرايي هوشمندانه آماده باز كردن گره‌هاي آموزش‌وپرورش كشور است. 
نامه كانون صنفي معلمان ايران
 به وزير آموزش‌و‌پرورش
«به نام خداوند جان و خرد/ جناب آقاي يوسف نوري / وزير محترم آموزش و پرورش / كانون صنفي معلمان ايران (تهران) در چند سال گذشته با پايبندي به اساسنامه خود پيگير مطالبات همكاران و دانش‌آموزان كشور بوده است؛ در اين راستا سعي و تلاش‌مان بر اين بوده كه تمام راه‌هايي كه منجر به نتيجه مدنظر مي‌شود را در دستور كار قرار دهيم. نمونه‌اي از اين تلاش‌ها ديدار با مسوولان، مكاتبات و نامه‌نگاري‌هاي مرسوم اداري، فعاليت‌هاي اثرگذار در فضاي رسانه‌اي كشور، تحصن در مدارس، تجمع در ادارات كل و مقابل مجلس شوراي اسلامي و... مي‌باشد؛ لذا در راستاي وظايف تشكيلاتي خود مبني بر ديدار با مسوولان و انعكاس مشكلات فرهنگيان، اين تشكل صنفي در خواست ديدار حضوري با وزير آموزش‌وپرورش (در فاصله بين آخرين تجمع «۳اسفند» تا پايان اسفندماه) با محوريت موارد زير را دارد؛ بررسي دلايل عدم اجراي طرح رتبه‌بندي در سال ۱۴۰۰ و عدم اختصاص بودجه كافي و مناسب از طرف دولت براي اين لايحه /بررسي شرايط صندوق ذخيره فرهنگيان و چرايي عدم برخورداري فرهنگيان شاغل و بازنشسته از منافع آن / بررسي دلايل عدم توجه وزارت آموزش‌وپرورش به وظايف حقوقي و حمايتي خود از معلمان و فعالان صنفي كه متحمل هزينه شده‌اند / بررسي چرايي عدم توجه دولت و وزارت آموزش‌وپرورش به اصل ۳۰ قانون اساسي و اجراي كامل آموزش رايگان.
 لذا از جنابعالي درخواست مي‌شود كه زماني را براي شنيدن نكات و نظرات هيات‌مديره كانون صنفي معلمان ايران (تهران) تا پايان سال اختصاص دهيد. (اين نامه در تاريخ 14/۱۲/1400 به وزارت آموزش‌و‌پرورش تحويل داده شد.) 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون