• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

انتخاب چهره سال ورزش ايران از بين ستاره‌هاي پرتعداد

شهريار فوتبال كه جان يك نفر را نجات داد يا پادشاه كشتي كه مردم را دور هم جمع كرد؟

گروه ورزش

با توجه به اينكه در سال ۱۴۰۰ المپيك و پارالمپيك را داشتيم، مي‌توانيم خيلي سريع برويم سراغ طلايي‌هاي المپيك و نام آنها را در فهرست چهره‌هاي برتر سال قرار دهيم. رسول فروغي كه اولين مدال تاريخ ورزش ايران در تيراندازي المپيك را به دست آورد. همان كسي كه چراغ اول را در توكيو براي كاروان ورزشي ايران روشن كرد؛ با چهره‌اي مصمم و خونسرد، دستاني بدون لرزش و شليكي به قلب هدف. يا محمدرضا گرايي كشتي‌گير فرنگي‌كاري كه تنها طلاي كشتي آزاد و فرنگي را از توكيو صيد كرد، با آن فنون برق‌آسا و گيج‌كننده. همين‌طور سجاد گنج‌زاده كه به آن شكل دراماتيك در فينال مقابل حريف عربستاني برنده اعلام شد و مدال طلا را به خانه آورد. علي داوودي، اميرحسين زارع و محمدهادي ساروي ديگر مدال‌آوران المپيك هم عملكرد قابل توجهي داشتند.  در پارالمپيك روح‌الله رستمي، وحيد نوري، محمدرضا خيرالله‌زاده، امير خسرواني، مهدي اولاد، هاشميه متقيان، سعيد افروز، حامد اميري، اصغر عزيزي اقدم و اعضاي پرافتخار تيم ملي واليبال نشسته را داشتيم. در كنار اينها دو ستاره تابناك ديگر هم بودند: ساره جوانمردي كه سومين طلاي خود را از پارالمپيك دشت كرد و همين‌طور زهرا نعمتي كه او هم موفق شد در رشته تيروكمان در كسب طلا هت‌تريك كند. 

بعد از اين بايد به سراغ پادشاه كشتي جهان برويم. حسن يزداني عزيز كه حالا تبديل به سمبل كشتي و ستون ورزش ايران شده است. مردي كه توانست چند ماه پس از ناكامي در فينال المپيك مقابل تيلور، در فينال مسابقات جهاني اين حريف سرسخت امريكايي را شكست دهد. آن لحظه‌اي كه سوت پايان مبارزه كشتي بين يزداني و تيلور به صدا درآمد ميليون‌ها نفر در ايران همراه با حسن يزداني چشمان‌شان را بستند و از ته دل فرياد كشيدند. آن لحظه‌اي كه همه فقط به پرچم ايران فكر مي‌كردند.  نوبت به عملكرد تيم ملي فوتبال رسيده. تيمي كه ابتداي سال ۱۴۰۰ در وضعيت منفي قرار داشت و حالا در پايان سال به عنوان يكي از بهترين‌ تيم‌هاي آسيا به راحتي جواز حضور در جام جهاني را به دست آورده. چهره‌هايي نظير دراگان اسكوچيچ سرمربي تيم ملي كه نتايج درخشاني كسب كرده به همراه ساير ستاره‌ها از جمله عليرضا جهانبخش كاپيتان تيم ملي و يكي از برترين گلزنان انتخابي جام جهاني، سردار آزمون كه بعد از درخشش در ايران و روسيه راهي بوندسليگا شد، امير عابدزاده، شجاع خليل‌زاده و چند تن ديگر از بچه‌هاي تيم ملي را مي‌توان در اين فهرست گنجاند. گل سرسبد اين ليست هم بدون شك كسي نيست جز مهدي طارمي. ستاره‌اي كه تا پاي كسب جايزه پوشكاش رفت؛ با آن گل تاريخي به چلسي در ليگ قهرمانان اروپا. به دروازه‌باني كه عنوان بهترين گلر سال را كسب كرد. طارمي اين روزها مرد شماره يك فوتبال پرتغال است و در اروپا تمام نگاه‌ها را به خود خيره كرده است. او اميد اول فوتبال ايران در جام جهاني پيش رو خواهد بود. 
دانيال شه‌بخش كه با مشت‌هاي آهنين اولين مدال تاريخ بوكس ايران در مسابقات جهاني را كسب كرد در كنار هادي چوپان در پرورش اندام كه به مقام سوم مسترالمپيا رسيد به اضافه حسين وفايي كه عملكردي خيره‌كننده در مسابقات مختلف اسنوكر در سطح جهان داشت ديگر ورزشكاراني هستند كه مورد توجه قرار گرفتند.  در ورزش زنان هم امسال موفقيت‌هاي خوبي به دست آورديم. تيم ملي فوتبال زنان ايران با هدايت مريم ايراندوست براي نخستين‌بار در تاريخ جواز حضور در جام ملت‌هاي آسيا را كسب كرد. خود مريم ايراندوست مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي چهره برتر سال باشد. زهره كودايي گلر تيم ملي با آن پنالتي‌هايي كه مقابل اردن گرفت و مخصوصا به خاطر ظلمي كه در حق او شد لياقت ورود به اين فهرست را دارد.  تيم ملي هندبال زنان ايران به عنوان يك كل واحد مي‌تواند چهره برتر سال باشد. تيمي كه با همه محدوديت‌ها توانست جواز حضور در جام جهاني را براي اولين‌بار در تاريخ كسب كند. از اين تيم مي‌توان نام فاطمه خليلي گلر تيم ملي را بيرون كشيد و امتياز ويژه‌اي برايش قائل شد. او كه توانست در ديدار با نروژ در جام جهاني عنوان بهترين بازيكن زمين را به دست آورد. همچنين در ورزش زنان نبايد از نام‌هايي نظير مشكات‌الزهرا صفي ستاره تنيس كشورمان كه توانست اولين ايراني تاريخ مسابقات گرانداسلم لقب بگيرد يا يكتا جمالي اولين دختر مدال‌آور ايران در مسابقات جهاني وزنه‌برداري به راحتي عبور كرد. 
ورزش ايران دو ستاره ديگر هم داشت كه موفقيت‌هاي‌شان را زير پرچم كشور ديگري دشت كردند. عليرضا فيروزجا نابغه شطرنج كه خودش را به رتبه دوم برترين شطرنج‌بازان حال حاضر جهان رساند به همراه سعيد ملايي كه در المپيك توكيو تبديل به نخستين ايراني شد كه به مدال المپيك در رشته جودو دست پيدا مي‌كند. 
در كنار ورزشكاران فعال، برخي ورزشكاران سابق بودند كه نه در ميدان ورزش كه در مي دان بزرگ‌تري به نام جامعه توانستند دل مردم را شاد كنند. اينها گرچه بازنشسته هستند اما هنوز جزو جامعه ورزش به حساب مي‌آيند و مي‌توانند عنوان چهره برتر سال را به دست آورند. ستاره‌هايي كه در بازي‌هاي خيريه شركت كردند، چهره‌هايي كه سراغ بيماران خاص رفتند يا آنهايي كه با ساختن مدرسه، مدرسه فوتبال و درمانگاه نام نيك از خودشان به‌جا گذاشتند. در اين ميان بدون ترديد نام علي دايي شهريار فوتبال ايران بيشتر از همه مي‌درخشد. او كه با شكسته شدن ركورد تاريخي‌اش توسط كريستيانو رونالدو تبديل به افتخار ديگري براي ورزش ايران شد. او كه تا هميشه ستاره ورزش ايران باقي خواهد ماند. حتي حالا كه مدت‌هاست از فوتبال فاصله گرفته. او كه امسال كاري بيشتر از خوشحال كردن يا كمك مالي به نيازمندان انجام داد: نجات جان يك انسان از اعدام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون