• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

آنچه در بخش ورزش سالنامه اعتماد مي‌خوانيد

روز سه‌شنبه سالنامه اعتماد منتشر شد. بخش ورزشي سالنامه شامل چند قسمت است: بررسي تاثير مديريت دولتي بر ورزش ايران، ورزش زنان ايران قبل از انقلاب، ورزش زنان ايران بعد از انقلاب و معرفي تاثيرگذارترين چهره‌هاي ورزشي قرن.
در بخش مديريت دولتي بر ورزش ايران كه اتفاقا خيلي‌ها آن را به عنوان پاشنه‌آشيل ورزش ايران مي‌دانند با سيد مصطفي هاشمي‌طبا به گفت‌وگو نشستيم. مديري كه دو دوره رياست سازمان تربيت‌بدني و رياست كميته ملي المپيك در كارنامه‌اش ديده مي‌شود. ايشان به عنوان يكي از كساني كه در برهه‌اي سياست‌هاي كلي ورزش ايران را تبيين مي‌كرد در آستانه پايان قرن به اين نتيجه رسيده است كه نگاه حاكميت به ورزش از همان ابتدا اشتباه بوده است. در واقع گره زدن دولت به ورزش هم ورزش را در خيلي از جاها دچار مشكل كرد هم دولت را به چالش كشيد. هاشمي‌طبا علاوه بر اينها از نحوه جدايي‌اش از دولت دوم سيد محمد خاتمي و اختلافاتي كه پيش آمد، گفت. 
در بخش ورزش زنان قبل از انقلاب پاي صحبت‌هاي خانم جميله سروري اولين دختر المپيكي تاريخ ورزش ايران نشستيم. كسي كه در سن ۱۳ سالگي به عنوان ژيمناست جواز حضور در المپيك ۱۹۶۴ توكيو را به دست آورد. سروري تا همين امروز اولين و آخرين ژيمناست زن ايران در بازي‌هاي المپيك به حساب مي‌آيد. با ايشان شرايط ورزش زنان قبل از انقلاب را از همان روزهاي شكل‌گيري بررسي كرديم. اينكه چه بر ورزش زنان و ورزشكاران زن قبل از انقلاب گذشت و هنگامي كه انقلاب در سال ۵۷ به پيروزي رسيد چه شرايطي بر ورزش زنان حاكم شد. خاطرات پر جزييات اين بانوي قهرمان كه در دهه هفتاد وارد مديريت ورزش زنان در ايران شد بسيار خواندني است. از برخورد با غلامرضا تختي در المپيك ۱۹۶۴ تا ترس از دچار مشكل شدن در روزهاي ابتدايي انقلاب به خاطر داشتن عكس با شاه و فرح!
در بخش ورزش زنان ايران بعد از انقلاب با خانم فائزه هاشمي هم‌كلام شديم. اينكه چطور ورزش زنان بعد از روزهاي ممنوعيت كم‌كم از محاق خارج شد و ورزشكاران به سالن‌هاي تمرين بازگشتند. چطور بعد از ۱۲ سال ممنوعيت حضور دختران ايران در مسابقات بين‌المللي اولين اعزام به رقابت‌هاي خارجي با درخواست مرحوم هاشمي‌رفسنجاني از آيت‌الله خامنه‌اي صورت گرفت. فائزه هاشمي به واسطه جايگاه خانوادگي، فعاليت‌هاي شخصي مستقل از جمله نمايندگي مجلس و فعاليت در رسانه‌ها يكي از تاثيرگذارترين چهره‌هاي ورزش زنان به حساب مي‌آيد. ايشان در اواخر دهه شصت با تاسيس فدراسيون بين‌المللي ورزش زنان و راه‌اندازي مسابقات اسلامي زنان ورزشكار يك نقطه عطف بزرگ در ورزش زنان ايجاد كرد. اين مسابقات و فدراسيون البته با روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد تعطيل شد. آينده ورزش زنان ايران با روي كار آمدن دولت ابراهيم رييسي، مديريت ضعيف وزراي ورزش از جمله مسعود سلطاني‌فر، احتمال رفع ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها از ورزش زنان و مسائلي از اين دست ديگر محورهاي گفت‌وگو با فائزه هاشمي است. 
انتخاب برترين چهره‌هاي ورزشي قرن كار بسيار چالش‌برانگيزي است و هر ليستي كه منتشر شود احتمالا مخالفت‌هايي را به دنبال خواهد داشت. از جمله ليستي كه كارشناسان ما در روزنامه اعتماد براساس خرد جمعي و تحقيقات طولاني‌مدت به آن رسيدند. در اين ليست نفراتي همچون مرحوم تختي، علي دايي، هادي ساعي و چند ورزشكار ديگر به چشم مي‌خورند. براي هر ورزشكار يك تك‌نگاري منحصربه‌فرد به قلم اميد مافي در نظر گرفته شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون