• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

برگزاري مراسم تحويل پنج دستگاه لكوموتيو تحويلي شركت مهندسي و ساخت لكوموتيو مپنا به فولاد مباركه

سوت لكوموتيوهاي تحويلي مپنا به فولاد مباركه به‌صدا درآمد

يكشنبه ۲۲ اسفندماه مراسم تحويل پنج دستگاه لكوموتيو تحويلي شركت مهندسي و ساخت لكوموتيو مپنا به فولاد مباركه برگزار شد. اين مراسم با حضور محمدياسر طيب‌نيا، مديرعامل فولاد مباركه، عباس علي‌آبادي، مديرعامل گروه مپنا و جمعي از معاونين و مديران اين دو شركت در كارخانه لكوموتيوسازي مپنا انجام شد. محمدياسر طيب نيا مديرعامل شركت فولاد مباركه در مراسم تحويل نخستين سري از لكوموتيوهاي سفارش فولاد مباركه از شركت مپنا گفت: امروز در عرصه‌هاي مختلف شاهد هستيم كه تحريم‌ها در خودكفايي و خودباوري متخصصان داخلي بسيار موثر بوده است. وي تصريح كرد: صنعت فولاد نيز يكي از پيشران‌هاي توسعه و اقتصاد ملي است و شركت فولاد مباركه به عنوان بزرگ‌ترين كارخانه فولادسازي كشور، يكي از پيشتازان اين حوزه به شمار مي‌رود. امروز عدم سرمايه‌گذاري مناسب در زمينه حمل‌ونقل به يك گلوگاه براي صنايع كشور از جمله صنعت فولاد تبديل شده است؛ چرا كه فولاد مباركه نياز عمده فولاد كشور را تامين مي‌كند و به همين خاطر به چنين زيرساختي نياز مبرم دارد. طيب‌نيا عنوان كرد: در اين راستا فولاد مباركه تصميم گرفت تا متناسب با رشد كمي، كيفي و متوازن گروه فولاد مباركه، در حمل‌ونقل ريلي كشور نيز سرمايه‌گذاري داشته باشد تا بتواند بخشي از كمبودهاي اين حوزه را جبران كند. وي خاطرنشان كرد: گروه فولاد مباركه يكي از بزرگ‌ترين حمل‌كنندگان مواد اوليه و محصولات در كشور است و در حوزه حمل ريلي طي سال‌هاي جديد با كاهش نسبت حمل ريلي به جاده‌اي مواجه شده كه اين موضوع خبري خوشايند نيست و در سال‌هاي پيش‌رو چالشي جدي را براي فولاد مباركه و صنعت كشور به وجود مي‌آورد. مديرعامل فولاد مباركه همچنين افزود: فولاد مباركه به عنوان مولود انقلاب و صنعتي پيشتاز، طي چند دهه گذشته توفيق‌هاي بسياري داشته و به واسطه مزيت‌هاي توليد فولاد از صنايع موفق در كشور بوده و شاهد اين ادعاست كه ايران از توليد يك ميليون تن فولاد در قبل از انقلاب به توليد بالغ بر ۳۰ ميليون تن فولاد و به جايگاه دهم توليد فولاد در جهان رسيد. وي ادامه داد: اگر اين اتفاق مبارك نيفتاده بود، امروز بسياري از صنايع ما خصوصا در دوران تحريم با مشكل مواجه بودند و نمي‌توانستيم اين خودكفايي، حجم قابل توجهي از بومي سازي‌ها و اتفاقات خوبي كه شاهد آن هستيم را ببينيم.

سرمايه‌گذاري براي حل مشكل در گلوگاه‌ها
مديرعامل شركت فولاد مباركه با اشاره به اينكه ساخت لكوموتيوهاي فولاد مباركه، حلقه‌اي از زنجيره بومي‌سازي در صنعت محسوب مي‌شود، افزود: با شدت گرفتن تحريم‌ها طي سال‌هاي اخير ما بيش از پيش متوجه ظرفيت داخلي خودمان شديم و به آن رو آورديم و اين ظرفيت و استعداد به ويژه در صنعت كشور شكوفا شده و حركت به سوي خودكفايي سرعت گرفته است.
طيب‌نيا با اشاره به بحث‌هاي زير ساختي مثل توليد انرژي برق، گاز و زيرساخت‌هاي حمل و نقل به عنوان يكي از مسائل و گلوگاه‌هايي كه صنعت فولاد با آن مواجه است، گفت: متاسفانه اين زيرساخت‌ها طي سنوات اخير متناسب با رشد و توسعه صنعت فولاد و ساير صنايع رشد نكرده و مي‌بايست براي رسيدن به ظرفيت‌هاي كامل اين صنايع، در آنها سرمايه‌گذاري شود. وي در ادامه خاطرنشان كرد: هرچند حوزه صنعت و حوزه زيرساخت از جمله بخش‌هايي هستند كه عمدتا دولت‌ها در آن سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اما نمي‌شود انتظار داشت كه دولت، آن هم در شرايط اقتصادي فعلي تمام اين سرمايه‌گذاري را رقم بزند. در جهت رفع مشكل اين گلوگاه براي صنعت كشور بود كه فولاد مباركه تصميم گرفت در حوزه حمل و نقل سرمايه‌گذاري انجام دهد.

لكوموتيوهاي پيشران پيشرفت كشور
مديرعامل فولاد مباركه بيان داشت: البته پيش از اين در تشكيل شركت‌هاي حمل ريلي و تامين واگن و تعدادي لكوموتيو به صورت محدود، اقداماتي در فولاد مباركه صورت گرفته بود، اما قرارداد سفارش 50 دستگاه لكوموتيو از جانب فولاد مباركه به مپنا گامي بلند در جهت حل مشكلات ريلي صنعت كشور به‌ويژه فولاد مباركه است. اين امر با اعتماد به سازندگان داخلي براي خريد ۵۰ دستگاه لكوموتيو صورت گرفت و در حقيقت يك گام بزرگ در تداوم روند بومي‌سازي نيازهاي كشور محسوب مي‌شود. طي توافق ما با گروه مپنا اميدواريم بتوانيم گام‌هاي بعدي را به‌طور مستحكم‌تر در كنار يكديگر‌برداريم. وي ادامه داد: تاكنون براين باور بوديم كه فولاد مباركه در صنعت كشور به عنوان لكوموتيو و پيشران رشد اقتصادي و صنعتي كشور عمل مي‌كند؛ امروز پس از بازديدي كه از گروه مپنا داشتيم و با ديدن دستاوردهاي گروه مپنا در حوزه‌هاي مختلف بر اين باور هستيم كه مپنا نيز هم يكي از لكوموتيوهاي پيشران اقتصاد و صنعت كشور است.
تعامل در مسير شكوفايي و رشد كشور
عباس علي‌آبادي، مديرعامل گروه مپنا نيز در اين مراسم گفت: امروز توليد كنندگان و سازندگان داخلي در مسير شكوفايي و رشد اقتصادي كشور گام بر مي‌دارند و انتظار مي‌رود اين همكاري‌ها توسعه يابد.
وي افزود: امروز روز فولاد مباركه است و ما نخستين سري از لكوموتيوهاي باري متعلق به فولاد مباركه را تحويل داديم كه به همين خاطر از اعتماد اين شركت به گروه مپنا تشكر مي‌كنيم و اميدواريم پاسخ اين اعتماد را به خوبي بدهيم. مديرعامل شركت مپنا تصريح كرد: همكاري ما پيش از اين نيز با فولاد مباركه وجود داشته اما به صورت ساختار‌يافته نبود. شركت فولاد مباركه يكي از تامين‌كنندگان اصلي مواد اوليه ما بوده و ما الان تامين‌كننده تجهيزات فولاد مباركه شده‌ايم و در احداث نيروگاه نيز همكاري بزرگي را با فولاد مباركه آغاز كرده ايم و اميدواريم اين چرخه هرچه بيشتر و هر روز كامل‌تر بشود.

تداوم همكاري‌هاي مپنا با فولاد مباركه
عباس اكبري‌محمدي، معاون بهره‌برداري شركت فولادمباركه در حاشيه مراسم تحويل سري نخست لكوموتيو باري توسط گروه مپنا به شركت فولاد مباركه اظهار كرد: لكوموتيوهاي تحويلي به فولاد مباركه گامي براي تجهيز ناوگان حمل‌ونقل اين واحد صنعتي و توسعه صنعت ريلي كشور محسوب مي‌شود. وي افزود: ايران با توليد ۳۰ ميليون تن فولاد در سال و ظرفيت توليد نزديك به ۴۵ ميليون تني، جايگاه دهمين فولادساز جهان را به خود اختصاص داده و اين در حالي است كه ۳۰ درصد كل توليد سالانه فولاد كشور توسط گروه فولاد مباركه انجام مي‌شود.
معاون بهره‌برداري فولاد مباركه تصريح كر: مزيت لكوموتيوهاي فولاد مباركه، رويكرد اين شركت به سازندگان داخلي است كه در چارچوب بومي‌سازي دنبال مي‌شود. اكبري‌محمدي خاطرنشان كرد: فولاد مباركه با همكاري مپنا براي برطرف ساختن محدوديت‌هاي انرژي خود نيز نيروگاه‌هايي احداث مي‌كند تا بر محدوديت‌هاي تامين برق خود غلبه كند.
لكوموتيوهاي فولاد مباركه قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي است 
بابك احمدي، مديرعامل بخش حمل و نقل ريلي گروه مپنا در حاشيه تحويل نخستين سري از لكوموتيوهاي فولاد مباركه اظهار كرد: بر اساس قرارداد تنظيمي ظرف دو سال ۵۰ رام لكوموتيو باري تحويل خواهد شد. وي افزود: ارزش كل قرارداد لكوموتيوهاي سفارش داده شده از سوي فولاد مباركه دوهزار ميليارد تومان اعلام شده و بالغ بر ۹۳ درصد آن ساخت داخل است. احمدي گفت: رويكرد مثبت حمايت از ساخت داخل در حالي است كه اين لكوموتيوها از نظر كيفي قابل رقابت با مشابه خارجي است.

تحويل ۳ دستگاه ديگر از ۵۰ دستگاه تا پايان امسال
واگذاري پنج دستگاه لكوموتيو از مجموع ۵۰ دستگاه سفارش فولاد مباركه به گروه مپنا، امروز با به‌صدا درآمدن سوت آنها در محل شركت مهندسي و ساخت لكوموتيو مپنا در كرج انجام شد. پس از تحويل اين پنج دستگاه لكوموتيو، سه دستگاه ديگر نيز تا پايان امسال و بقيه لكوموتيوها ظرف دو سال آينده به بزرگ‌ترين فولاد ساز كشور تحويل داده مي‌شود. ارزش قرارداد فولاد مباركه و مپنا بالغ بر دو هزار ميليارد تومان ثبت شده است و اين قرارداد در دهه فجر سال جاري، بين محمدياسر طيب نيا مديرعامل شركت فولاد مباركه و عباس علي‌آبادي مديرعامل شركت مپنا در حضور دكتر سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور، در قالب آغاز عمليات اجرايي 48 طرح بزرگ صنعتي توسط گروه پيشرانان پيشرفت ايران به امضا رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون