• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

رماني تخيلي درباره تهرانِ صدها سال بعد منتشر شد

هوشنگ چالنگي روي جلد «جنگ هنر مس»

سفر به آينده تهران 
كتاب «تهران، سفر به آينده با ماشين چيني زمان» نوشته كميل روحاني منتشر شد.
اين كتاب را كه انتشارات كلك سيمين با مقدمه دكتر اسدالله معظمي گودرزي و ويراستاري پروانه خادمي راهي بازار كتاب كرده، رماني است با طنزي گزنده در ژانر تخيلي كه آينده تهران را در صدها سال بعد به تصوير مي‌كشد. 
كتاب قصه راننده‌اي چيني را روايت مي‌كند كه با خودرويي چيني يك تهراني را به آينده مي‌برد. در خلاصه اين كتاب اين آينده، «آينده‌اي دودگرفته و ناموزون كه هيچ اميدي در آن يافت نمي‌شود» توصيف شده است كه «پيري فرزانه در ادامه راه به آنها مي‌پيوندد و با اندرزهاي خود تهراني را با حقايق پشت فجايع آينده آشنا مي‌سازد. آينده‌اي كه در آن موش‌هاي عظيم‌الجثه تهران يادآور ماموت‌هاي منقرض‌شده هستند. شهرداران تهران اين موش‌ها رام كرده‌اند و سوار بر آنها به سر كار مي‌روند...» 
در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيد: «وقتي در تهران قدم مي‌زنم شهردارهاي مختلف تهران و معاونان و حتي مديران سطوح پايين را مورد لطف و عنايت خويش قرار مي‌دهم و معتقدم مجسمه هركدام از اين عزيزان را به دليل خدمت بي‌غل‌وغش به تهران و كشور بايد بسازند و پخش كنند در نقاط مختلف شهر تا ياد و خاطره اين زحمتكشان بي‌ريا هرگز از ياد مردم ناسپاس و هميشه در صحنه نرود...»
كميل روحاني روزنامه‌نگار است و فيلمنامه‌نويس و فيلمساز كه سابقه طنزنويسي در مطبوعات را در كارنامه خود دارد. او فارغ‌التحصيل رشته روزنامه‌نگاري از دانشكده خبر تهران است و با روزنامه‌هاي شرق، ايران، اعتماد، خبرگزاري ايلنا و... به همكاري داشته است. روحاني همچنين فارغ‌التحصيل رشته كارگرداني از مدرسه فيلمسازي مسعود كيميايي (كارگاه آزاد فيلم)  است. 
او نويسنده فيلمنامه سينمايي «نيسان آبي» هم هست كه سريالي هم بر اساس آن براي شبكه خانگي ساخته شده است. 
روحاني در عرصه فيلمسازي فيلم كوتاه نيز موفقيت‌هايي را در كارنامه خود ثبت كرده است كه از آن ميان مي‌توان به دريافت جوايز بين‌المللي آثارش از كشورهاي فرانسه، انگلستان، هند و برخي كشورهاي امريكاي جنوبي اشاره كرد.

كارويژه‌اي براي هوشنگ چالنگي
ويژه‌نامه نوروزي (جنگ هنر مس) در ۲۴۸ صفحه در پرونده‌اي به شكل مبسوط درباره هوشنگ چالنگي از شاعران گروه شعر ديگر پرداخته است. از نكات حائز اهميت سالشمار زندگي شاعر و عكس‌هاي ديده‌نشده او در جواني است. همچنين مطالبي از منوچهر آتشي درباره كتاب زنگوله تنبل شاعر و مطلبي از حميد عرفان درباره چگونگي شكل‌گيري گروه شعر ديگر، مظفر رويايي درباره ديدار و دوستي با شاعر و علي باباچاهي، محمدرضا اصلاني و سودابه فضائلي و شمس لنگرودي جلب‌توجه مي‌كند. طرح روي جلد از علي خسروي و طرح‌هايي براساس سطر‌هايي از اشعار هوشنگ چالنگي از اردشير رستمي در اين پرونده موجود است. در بخشي از اين پرونده گزيده‌اي از اشعار شاعر و همچنين شعرهاي تقديمي به او توسط بهرام اردبيلي، محمود شجاعي و...گنجانده شده است. دبير اين پرونده علي عبدالله‌پور است كه پيش‌تر از او‌ كتاب «شناسنامه به روايت دست»، گفت‌وگويي درباره زندگي ‌‌و ديدگاه شاعر توسط نشر مانيا هنر منتشر شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون