• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5176 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين

خبر

دیدار امیرعبداللهیان با وزیرخارجه چین در حاشیه اجلاس همسایگان افغانستان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ‌یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین پنجشنبه یازدهم فروردین ماه و در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در شهر تونشی واقع در شرق چین درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه به تونشی در شرق چین سفر کرد و ضمن ایراد سخنرانی در این نشست و همچنین نشست دیگری که با حضور وزرای خارجه این کشورها به اضافه طالبان، اندونزی و قطر برگزار و در حاشیه آن هم با برخی مقامات از جمله همتای چینی دیدار کرد، در تويیتی درباره دیدارش با وانگ‌یی همتای چینی نوشت: «در تونشی با وانگ‌یی وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی چین دیدار خوبی داشتم. ‏از او بابت میزبانی موفق از همسایگان افغانستان تشکر کردم. درباره موضوعات دوجانبه به نحوی مناسب تبادل نظر داشتیم.»


عمران خان همزمان با جلسه سرنوشت‌ساز پارلمان از مردم خواست به خیابان بیایند
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان روز شنبه، در سخنانی از مردم این کشور خواست تا امروز (یکشنبه) در همه شهرها در اعتراض به دخالت‌های خارجی در امور داخلی این کشور دست به تظاهرات گسترده بزنند. به گزارش فارس، به نوشته الجزیره، او گفت: «اقدام برای برکناری من، تلاشی برای تغییر حکومت با حمایت ایالات متحده امریکا بود و این نشان از دخالت آشکار امریکا در امور داخلی ما دارد.» روز گذشته نیز کاردار موقت امریکا به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد تا اعتراض شدید اسلام‌آباد نسبت به مداخله در امور داخلی این کشور به وی ابلاغ شود.  این تنش از زمانی آغاز شد که «عمران‌خان» پنجشنبه شب گذشته طی سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به مردم پاکستان گفت که طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر در پارلمان پاکستان نتیجه دخالت عوامل خارجی است. او اعلام کرد: «اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ نامه‌ای از سوی سفیر پاکستان در امریکا دریافت کردم که در آن برنامه ائتلاف اپوزیسیون برای رای عدم اعتماد به من مطرح شده بود و در این نامه به سیاست خارجی مستقل پاکستان اعتراض شده و به صورت تهدیدآمیز آمده است که در صورت رای اعتماد پارلمان به من، پیامدهای بدی برای پاکستان در پیش خواهد بود. «فواد چودری» وزیر اطلاعات پاکستان نیز دیروز در سخنانی گفت که عمران‌خان نامه‌ای را به عنوان شاهدی بر توطئه خارجی علیه دولت خود را به شورای امنیت ملی پاکستان ارائه کرده است. به گفته چودری، «نواز شریف» نخست‌وزیر اسبق و در تبعید پاکستان درصدد توطئه علیه دولت عمران خان از طریق رای عدم اعتماد به وی با همکاری طرف‌های خارجی است. دومین جلسه بررسی طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان روز پنجشنبه با حضور نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون در مجلس ملی برگزار شد و نایب‌ريیس مجلس پاکستان ادامه این جلسه را به روز یکشنبه موکول کرد و قرار شد ۱۴ فروردین جلسه رای‌گیری برای عدم اعتماد به نخست‌وزیر برگزار شود.


تور غرب آفریقای سخنگوی وزارت امورخارجه
سخنگو و ريیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه از سه کشور سنگال، غنا و سیرالئون در غرب آفریقا بازدید و با مسوولان ارشد این کشورها دیدار و گفت وگو کرد. سعید خطیب‌زاده از سه کشور سنگال، غنا و سیرالئون در غرب آفریقا  بازدید کرد و در این سفر منطقه‌ای ابتدا از کشور سنگال دیدار و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت وگو کرد. در دیدار سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با عبدالله دیوپ، وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال، دو طرف به اشتراکات دینی و  فرهنگی دو ملت اشاره و بر اهمیت توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های فرهنگی تاکید کردند. خطیب‌زاده در دیدار با آقای انگوم، وزیر مشاور در امور دیپلماتیک پیام تبریک جناب رییسی، ريیس جمهور کشورمان به آقای مکی سال، ريیس جمهور سنگال به مناسبت انتخاب وی به ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقایی را تسلیم مقام سنگالی نمود. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار، جایگاه سنگال را در جهان اسلام مهم توصیف کرده و به نقش تاثیر‌گذار این کشور در اتحادیه آفریقایی و غرب آفریقا اشاره نمود.  خطیب‌زاده در گام دوم سفر منطقه‌ای خود در اکرا پایتخت غنا با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو كرد. در دیدار ريیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با ابراهیم اول، وزیر فرهنگ و گردشگری غنا، دو طرف بر اهمیت توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های فرهنگی و افزایش ارتباطات مردمی تاکید کردند.  خطیب‌زاده ضمن تشریح ظرفیت و توان پزشکی کشورمان،  پیشنهاد تبادل همکاری در زمینه گردشگری سلامت را مطرح كرد که مورد استقبال طرف غنایی قرار گرفت. خطیب‌زاده سپس در آخرین مرحله از سفر خود به منطقه غرب آفریقا، در شهر فری تاون سیرالئون با دیوید فرانسیس وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت وگو كرد. در این دیدار وزیر امورخارجه سیرالئون تبادل هیات‌های دیپلماتیک میان دو کشور را مهم و تاثیرگذار توصیف کرد و با تشکر از دعوت همتای ایرانی خود، اظهار امیدواری نمود که سفر آتی وی به تهران، به توسعه و تعمیق بیشتر همکاری‌های فی‌مابین بینجامد. وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم سیرالئون 
به شمار می‌آید. معاون وزیر امور خارجه نیز با اشاره به شصت سال روابط دیپلماتیک دو کشور بر تداوم توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و آموزشی و تبادل تجربه در این بخش‌ها تاکید كرد. خطیب‌زاده بر ضرورت تلاش در جهت افزایش مبادلات تجاری فی‌مابین تاکید و پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دوجانبه را مطرح كرد که با استقبال مقام سیرالئونی مواجه شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون