• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5176 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين

خبر كوتاه

چرا خودروهای سواری از فهرست واردات حذف  شد؟
بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه ١٤٠١ در حالی حذف شد و مسوولان مربوطه نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مصوبه مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و از قانون بودجه حذف شده است.در متن ایرادات شورای نگهبان در تبصره ۷ آمده است که در بند الحاقی ۱، از جهت نحوه انتخاب واردکنندگان در صورت تقاضای بیشتر برای واردات باتوجه به محدودیت این امر و از جهت شرایط واردات از جمله منشا داخلی یا خارجی ارز و همچنین عبارت ردیف ... جدول شماره (۵) ابهام دارد که ‌پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریان واردات خودرو و ۷۰ هزار دستگاه سواری که در مجلس به تصویب رسیده بود، از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای ایراداتی بوده که درنهایت حذف شده و به قانون نیامده است. این درحالی است که پیش از این هم در بحث واردات خودرو و طرح‌هایی که نمایندگان مجلس برای آن ارائه کرده بودند، ایراداتی وارد شده و در برخی موارد از نظر مجمع مورد پذیرش قرار  نگرفته  بود.


رونمایی  از  سامانه  «جست‌وجوی  شغل» 
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ از زیست بوم ملی اشتغال با حضور ريیس‌جمهور رونمایی کردیم، گفت: این زیست بوم از ۵ حلقه زیرساخت، علم و فناوری (دانش‌بنیان موردنظر رهبر انقلاب)، بازار، تامین مالی و حقوقی و صدور مجوز تشکیل شده است که آيین‌نامه اجرایی آن آخر سال گذشته نهایی و ابلاغ شد. معاون وزیر کار تاکید کرد: صدور مجوز ۵۰۰ شغل خانگی را در دوره چند ماهه دولت سیزدهم آنی کردیم که شامل دو سوم مشاغل خانگی است. مجوز یک‌سوم دیگر نیز سه روزه صادر می‌شود. به این معنا که اگر کارشناسان ظرف سه روز کاری درخواست صدور مجوز مشاغل خانگی را بررسی نکنند، متقاضی می‌تواند مجوز خود را اخذ کند. وی ادامه داد: با این کار سرعت فرآیند صدور مجوز کسب و کار ۳۰ برابر شد. همچنین سامانه جست‌وجوی شغل را رونمایی کردیم که قریب به ۲۰۰ هزار شغل در سامانه بارگذاری شده است. متقاضیان می‌توانند در این سامانه به عنوان کارفرما و یا کارجو، پروفایل خود را تکمیل کنند.


  کاهش ۵۰درصدی ورودی سدها

کیاست امیریان، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایین‌تر است، اما بارندگی‌های اخیر روان‌آب‌ها را در رودخانه‌ها افزایش داد. وی با بیان اینکه اگر سطح آب به  1374.14سانتی‌متر برسد دریاچه به تراز اکولوژیک نزدیک می‌شود، افزود: ستاد احیا یک افق تعریف کرده که با اجرای پروژه‌هایی که انجام شده و بخشی هم به اتمام رسیده باید تا 1406 به این تراز برسیم و اقدامات نیز از دو طریق است؛ یکی اینکه ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و آب بیشتری به دریاچه ببریم و هم در بالادست و رودخانه‌ها میزان مصرف را کنترل کرده و کاهش دهیم. امیریان خاطرنشان کرد: عامل اصلی که نسبت به قبلا آب کمتر است، خشکسالی و کم‌بارشی سال گذشته بوده، همچنین زمستان 99 بارش برف کم بود و این باعث شد تاثیرات خشکسالی بیشتر باشد، یعنی ورودی سدها حدود 50درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است.


از اعتراض بورسی‌ها تا کاهش فروش
در سال گذشته فروش اوراق دولت در بازار سرمایه با اعتراض فعالان این بازار به‌دلیل تاثیر منفی آن بر شاخص بورس و کاهش فروش اوراق در مقایسه با سال ۱۳۹۹ مواجه شد که درنهایت فروش اوراق در سال گذشته معادل ۲۸درصد کاهش یافت. براساس قانون بودجه سال گذشته، دولت اجازه انتشار ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را داشت که براساس اعلام بانک مرکزی با برگزاری ۳۶ حراج در سال ۱۴۰۰، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی طی حراج‌های برگزار شده در مجموع ۹۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دولتی (مرابحه عام) خریداری کردند. این در حالی است که فروش اوراق در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با عملکرد سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸درصد کاهش نشان  می‌دهد.


جزيیاتی از پرونده‌های حقوقی فساد مدیران سابق صندوق فولاد 
حسین عامریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: به دلیل سوءمدیریت برخی مدیران سابق، پرونده‌های حقوقی زیادی در مجموعه این صندوق وجود دارد که ارزش آنها ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. وی اظهار داشت: وجود بحران در این صندوق و وجود ۸۰۰ پرونده حقوقی باعث شد تا درگیر مسائل حاشیه‌ای زیادی شویم. درصدد رسیدگی به این پرونده‌ها هستیم تا به نتیجه برسد، ضمن اینکه رویکرد ما نگاه به آینده است و فقط برای اصلاح وضعیت فساد گذشته این صندوق نیامده‌ایم.عامریان اضافه کرد: در این پرونده‌ها اشخاص شناخته شده، فرزندان وزرای سابق این وزارتخانه و آقازاده‌ها وجود دارند که دستگاه‌های امنیتی را نسبت به موضوع حساس کردیم، بسیاری از این افرادی که برای آنها پرونده تشکیل شده با ذکاوت پایین، از خود ردپا گذاشته‌اند و در مقابل افراد دیگری هم بودند که با سندسازی، خود را در پشت سایر افراد قرار دادند و از دور، مدیریت و اقدامات فسادی انجام داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون