• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

خبر

واكنش گروه‌هاي فلسطيني  به حضور لاپيد در مسجدالاقصي

وزارت خارجه فلسطين و جنبش حماس بازديد وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي از منطقه باب‌العمود در قدس شرقي را محكوم و اعلام كردند كه اظهارات وي در اين مكان، تجسم يك «رژيم آپارتايد» بود و اين اقدام را «تحريك‌آميز» خواندند. به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، وزارت خارجه فلسطين در بيانيه‌اي اعلام كرد وعده‌هايي كه يايير لاپيد، وزير امور خارجه اسراييل به افراط‌گرايان يهودي براي استقرار نيروهاي اشغالگر و پليس بيشتر در قدس به بهانه حفاظت از آنها در تعطيلات يهوديان داد، تحريك فلسطيني‌ها و همچنين تجسمي از شنيع‌ترين اشكال رژيم آپارتايد اسراييل است. در اين بيانيه‌ آمده است كه گويي فقط اعياد يهودي وجود دارد درحالي‌كه ساير مناسبات ديگر مسلمانان و مسيحيان ناديده گرفته مي‌شود. در اين بيانيه تاكيد شده است كه اظهارات لاپيد چيزي نيست جز انكار اين واقعيت كه اين افراط‌گرايان يهودي هستند كه به مقدسات مسيحي و اسلامي و پيروان آنها از فلسطيني‌ها حمله مي‌كنند. براساس اين بيانيه، حضور و بازديد لاپيد از باب‌العمود با حفاظت ده‌ها مامور و پليس صورت گرفت كه نشان‌دهنده ماهيت حضور رژيم صهيونيستي در اين منطقه است به صورتي كه وزير خارجه آن رژيم حتي مي‌ترسد آزادانه در آن مناطق تردد كند. از طرف ديگر محمد حماده، سخنگوي جنبش حماس در قدس در بيانيه‌اي حضور لاپيد در باب‌العمود را محكوم و اعلام كرد كه اين يك اقدام تحريك‌آميز است كه منجر به افزايش تنش‌ها خواهد شد كه مسووليت آن با تل‌آويو است. وي ادامه داد: عهد بسته‌ايم كه از قدس و مسجدالاقصي با قدرت و با تمام امكانات محافظت كنيم و در اين راه ذره‌اي درنگ نخواهيم كرد.

۲۴ ميليون نفر در افغانستان با ناامني شديد غذايي مواجه هستند

به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، آژانس پناهند‌گان سازمان ملل اعلام كرد كه كمك‌هاي بشردوستانه يك راه حياتي براي ميليون‌ها نفر در افغانستان است. آژانس پناهند‌گان سازمان ملل طي پيامي توييتري اعلام كرد: «كمك‌هاي بشردوستانه راهي حياتي براي ميليون‌ها نفر است و اكنون زمان ايستادن در كنار آنها فرا رسيده است.» اين نهاد اعلام كرد كه ۲۴ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در افغانستان با ناامني شديد غذايي روبه‌رو هستند و به كمك و حمايت بشردوستانه نياز دارند. پيش از اين، سازمان ملل براي رسيد‌گي به بحران بشري افغانستان در سال ۲۰۲۲، خواستار بيش از چهار ميليارد دلار شده بود.

انتقاد نخست‌وزير مجارستان  از اتحاديه اروپا و اوكراين

ويكتور اوربان برنده انتخابات مجارستان و متحد ديرباز ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه، در اولين سخنراني پس از پيروزي در انتخابات با انتقاد از ولوديمير زلنسكي رييس‌جمهور اوكراين و اتحاديه اروپا، خود را حامي ثبات دانست. به گزارش ايرنا به نقل از شبكه سي‌بي‌اس‌نيوز، گرچه اوربان كه در انتخابات روز يكشنبه به پيروزي رسيد از نظر سياسي در راستاي حمايت اتحاديه اروپا از كي‌يف قرار دارد، اما در داخل موضع بي‌طرف و حتي گاهي ضد اوكراين در پيش گرفته و از ارسال تسليحات به اين كشور همسايه از خاك خود جلوگيري مي‌كند. اوربان در سخنراني به مناسبت آغاز چهارمين دور نخست‌وزيري، احزاب مخالف خود را جنگ‌طلب دانست و با اشاره به بروكرات‌هاي بروكسل (اتحاديه اروپا)، رسانه‌هاي بين‌المللي و زلنسكي گفت كه ما هيچ‌گاه اين اندازه مخالف نداشته‌ايم. زلنسكي هم از محافظه‌كاري اوربان و خودداري او از در پيش گرفتن موضع سخت‌تري عليه مسكو، انتقاد كرده است. اما پوتين پيروزي اوربان را تبريك گفته و ابراز اميدواري كرده كه روابط بيشتر تقويت و مستحكم‌تر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون