• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

شكاربان

اسماعيل كهرم

ضرب‌المثل‌ها آيينه تمام‌نماي اعتقادات و افكار ملت‌ها هستند و از روي آنها مي‌توان به عمق تفكرات و شناخته‌هاي آن مردم پي برد.
يك ضرب‌المثل ناب انگليسي مي‌گويد: «همه چيزهاي خوب بايد روزي به پايان برسد.»
All good things must come to an end
و اكنون زمان به پايان رسيدن اين ايام خوشي است كه يادداشت‌هاي شكاربان را مي‌نوشتم و به «اعتماد» مي‌سپردم. براي من زماني كه اين مطالب را مي‌نوشتم و آنها را به زيور طبع مي‌ديدم، به راستي اوقات خوشي بود. اين نوشته‌ها ريشه خود را در زمان كودكي، از حدود هفت‌سالگي من داشتند. البته سال‌ها بعد وقتي كه ديدم تعداد يادداشت‌هايم از حدود 150 گذشته بودند، به فكر يادداشت كردن آنها برآمدم، با شروع مسافرت‌هايم در داخل ايران و برخي نقاط جهان، برخي از دوستان بنده را تشويق به چاپ آنها كردند. خانم غزل حضرتي در«اعتماد» و نيز بنفشه سام‌گيس زحمات قبول و سفارش آنها را به عهده گرفتند كه از آنها بي‌نهايت سپاسگزارم.
خيلي ميل داشتم كه تاريخي نيز بر زمان وقوع اين وقايع مي‌گذاشتم ولي براي همه يادداشت‌ها ميسر نبود. در هنگام انجام ماموريت در داخل وخارج ايران، شب‌ها در دفتري، وقايع روز را مي‌نوشتم و هر سال كه مي‌گذشت يك دفترچه 100 برگي پر مي‌شد كه در كتابخانه‌ام جاي مي‌گرفت. برخي از يادداشت‌ها قابل چاپ نبودند و برخي ديگر، نام ديگران و داستان آنها را در پي داشتند كه رضايت آنان را براي چاپ نداشتم. برخي مرحوم شده بودند و برخي خارج از دسترس. به‌ هر حال آنچه كه مطالعه فرموديد بخشي از يادداشت‌هاي بنده بود كه تقديم شد.
بنده در حال يادآوري و  نگارش اين مقالات، آن وقايع را مجدد زندگي كردم و لذت بردم. سعدي بزرگوار پس از نگارش گلستان فاخر، با علمي كه نسبت به افكار خود داشت،  فرمود:
«بماند سال‌ها اين نظم و ترتيب/ ز ما هر ذره خاك افتاده جايي/ غرض نقشي است كز ما بازماند/ كه هستي را نمي‌بينم بقايي/ مگر صاحبدلي روزي ز رحمت/ كند در حق درويشان دعايي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون