• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5182 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ فروردين

نگراني اروپا از پيروزي ويكتور اوربان در انتخابات مجارستان

محمود فاضلي

مردم مجارستان براي چهارمين‌بار متوالي حزب فيدس، به رهبري «ويكتور اوربان» را كه از سال 2010 در راس اين كشور قرار دارد، دوباره انتخاب كردند. پيروزي بزرگ‌تر از سال 2018 كه حتي رهبران فيدس (حزب نخست‌وزير) را شگفت‌زده كرد. اين پيروزي در شرايطي بود كه بيلبوردها عمدتا در دست حزب حاكم بوده و رسانه‌هاي خصوصي و تلويزيون عمومي تقريبا مخالفان را كه فرصت بسيار كمي ‌براي مبارزات انتخاباتي داشتند، كنار زدند تا آنجا كه سازمان امنيت و همكاري اروپا مدعي بود كمپين انتخاباتي كه از حملات شخصي تشكيل شده است، امكان انتخاب آگاهانه را به‌ ميزان قابل‌توجهي محدود كرد. پيروزي اوربان با توجه به سابقه اختلافاتش با اروپا بر سر آزادي رسانه‌ها و مهاجرت، از ادامه دردسر اروپا با اين عضو ناتو حكايت دارد.
 با پايان شمارش آرا انتخابات پارلماني مجارستان حزب فيدس با كسب 53.10 درصد آرا توانست 135 كرسي پارلمان از 199 كرسي (دو سوم) را به دست آورد. در اين انتخابات ائتلاف احزاب اپوزيسيون با كسب 35.04درصد آرا تنها توانست 56 صندلي به دست بياورد. مجارستاني‌ها به‌طور گسترده (69.49٪) در انتخابات شركت كرده و از رهبر كنوني خود حمايت كردند. رهبري كه به آنها قول داده است كه مجارستان در جنگ با همسايه بزرگ روسيه شركت نكند و تا حد امكان تاثير اين جنگ بر قيمت كالاهاي مصرفي روزمره را محدود كند. ثبات در قيمت‌ها در سبد معمول خانوارها كه در 12 ژانويه تصويب شد، بازگشت به‌ سطح قيمت‌هاي 15 اكتبر 2021 را ممكن كرد. حقوق پرستاران، معلمان، مددكاران اجتماعي، افسران پليس و سربازان افزايش يافت. 
ويكتور اوربان نخست‌وزير مجارستان پس از شمارش اكثريت آرا گفت: «ما چنان قدرتمندانه و عظيم به پيروزي رسيديم كه از ماه نيز قابل مشاهده است چه برسد به بروكسل.» او با تشكر از حاميان فيدس به‌ خاطر سهم‌شان در اين پيروزي بزرگ گفت: «از مجاري‌هاي خارج از كشور نيز به ‌دليل اينكه به ما فرصت خدمت دادند تشكر مي‌كنم. هراسي نداشته باشيد، سرزمين مادري در كنار خواهد ايستاد. اين پيروزي به يادماندني خواهد بود، چراكه جناح چپ، بروكرات‌هاي بروكسل، ليبرال‌ها، سازمان‌هاي مالي مرتبط با امپراتوري‌ها (اشاره به سازمان‌هاي حقوق بشري)، رسانه‌هاي خارجي و حتي رييس‌جمهور اوكراين نيز عليه آن گروه مشترك تشكيل دادند.»
به‌ باور او، يكي از نكات مهم انتخابات اين است كه مردم مجارستان خواهان صلح هستند و از كسي حمايت مي‌كنند كه صلح را تضمين نمايد. او به موفقيت اقتصادي كشورهايي مانند لهستان و مجارستان در اتحاديه، اهميت تقويت حوزه دفاعي مجارستان و همكاري با ناتو، تلاش مجارستان براي پايين نگه داشتن قيمت سوخت و انرژي مصرفي، اهميت برقراري هر چه سريع‌تر آتش‌بس و اينكه دليل پرهيز دولت از دخالت در امور جنگي اوكراين به‌ دليل خطر براي جان 200 هزار مجاري مقيم اوكراين است، اشاره كرد.
اوربان تنها رهبر اتحاديه اروپا است كه علنا از رييس‌جمهوري اوكراين انتقاد كرده و مدعي است: «زلنسكي تلاش مي‌كند در تباني با اپوزيسيون مجارستان پاي سربازان مجار را به جنگ با روسيه باز كند. مجارستان طرف صلح ايستاده و نمي‌تواند اجازه داد مجارستان به جنگ كشيده شود و با كمك به ديگران خود را در خطر نابودي قرار دهد.»
از نگاه او «جنگ روسيه و اوكراين در حال گسترش بود و كشيده شدن به آن مساله‌اي آسان بود، تاكيد ما بر بيرون بودن از مساله جنگ است. چيزي كه اكنون اهميت دارد آينده كشور است و آينده به صلح يا جنگ بستگي دارد. اين جنگ جنگ ما نيست، ما به صلح نياز داريم. جناح چپ مي‌خواهد زمين را به رييس‌جمهور اوكراين بدهد. ما حمله روسيه را محكوم مي‌كنيم، اما نمي‌توانيم با نابود كردن خود به اوكراين كمك كنيم!
وزارت امور خارجه اوكراين به سخنان اوربان پس از پيروزي در انتخابات كه رييس‌جمهور اوكراين را نيز در گروه مخالفين خود و فيدس قرار داده بود واكنش نشان داده و گفت: «ابتدا نه اوكراين نه رييس‌جمهور آن زلنسكي در كمپين انتخاباتي مجارستان مشاركت نداشته‌اند. ثانيا، اكنون رييس‌جمهور اوكراين درگير مسائل بسيار مهم‌تري مانند مبارزه با متجاوزين روسي است. نخست‌وزير مجارستان بايد نسبت به جلوگيري از شيوع جنگ به آن سوي مرزها از رييس‌جمهور اوكراين متشكر باشد.» 
زلنسكي، نخست‌وزير مجارستان را در آخرين نشست شوراي اروپا به چالش كشيد و از اوربان خواست تا تمديد تحريم‌هاي هيدروكربن‌هاي روسيه و ترانزيت تسليحات به اوكراين از طريق مجارستان را بپذيرد. او در پيام ويديويي خود در پارلمان دانمارك گفته بود: «همگان آگاه هستند كه در اتحاديه اروپا چه كسي با عقل سليم، منطق و انسانيت مخالفت مي‌كند و چه كسي در راستاي برقرار صلح در اوكراين هيچ كمكي نمي‌كند. اين غيرقابل قبول است كه شماري از كشورهاي اتحاديه اروپا در پي ايجاد تفرقه و تلاش براي كمك به روسيه هستند.»
پس از پيروزي حزب فيدس، رييس‌جمهور روسيه به اوربان تبريك گفت و بر اهميت تلاش در راستاي روابط دو كشور و بهره‌مندي از اين روابط تاكيد كرد. اوربان به روابط گرم و صميمانه با پوتين شهرت دارد، سهم بسزايي از نياز انرژي خود را از مسكو تامين مي‌كند و از ارسال سلاح به اوكراين يا استفاده ديگر كشورها از اين كشور به عنوان مسير حمل سلاح‌هاي خود جلوگيري كرده است. 
«مركي زاي» كانديداي نخست‌وزيري ليست مشترك اپوزيسيون پس از اعلام پيروزي فيدس ضمن پذيرش اين پيروزي گفت: «انتخابات عادلانه و با شرايط مساوي نبود، فيدس پيروزي خود را مديون دستگاه پروپاگاندا و شست و شوي مغزي (رسانه‌هاي وابسته به فيدس) است. من شوكه و ناراحت هستم. فيدس با كمپين دروغ و تنفر به ‌همراه خفقان عليه اپوزيسيون مجارستان در رسانه‌هاي دولتي به پيروزي رسيد. در پيروزي فيدس شرافت و صداقت وجود ندارد. باور نمي‌كرديم كه مردم اين‌گونه گمراه شوند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون