• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5182 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ فروردين

بر اساس وعده مقام‌هاي بروكسل

اوكراين به زودي عضو اتحاديه اروپا مي‌شود

همزمان با سفر دو مقام ارشد اتحاديه اروپا به اوكراين، دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در كي‌يف بازگشايي و اعلام شد فرآيند پيوستن اوكراين به اتحاديه اروپا تنها چند هفته طول مي‌كشد. همزمان براساس اعلام كاخ سفيد، جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا قانون پايان دادن به واردات نفت روسيه كه به‌طور قانوني واردات محصولات نفتي از روسيه را ممنوع مي‌كند و قانون تعليق روابط تجاري عادي با روسيه و بلاروس كه روابط تجاري عادي با روسيه و بلاروس را به حالت تعليق در مي‌آورد، امضا كرد.
اورسلا فون درلاين، رييس كميسيون اروپا و جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا كه با قطار از خاك لهستان به اوكراين سفر كرده‌اند، وعده داده‌اند كه روند عضويت اوكراين در اتحاديه اروپا تسريع شده و ظرف هفته‌هاي آتي انجام شود. به گزارش ايسنا و به نقل از وب‌سايت روزنامه ديلي ميل، اورسلا فون درلاين، رييس كميسيون اروپا كه به اوكراين سفر كرده، در كنفرانس خبري مشترك با ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين، در اقدامي نمادين يك فرم عضويت اتحاديه اروپا را به زلنسكي داد. در حالت عادي، عضويت در اتحاديه اروپا چندين سال زمان برده و نيازمند چندين درخواست و مذاكره و همچنين تعيين صلاحيت است. كي‌يف نيز از مدت‌ها پيش خواستار عضويت در اين اتحاديه بوده است و وزير خارجه اين كشور در روز استقلال اوكراين در سال ۲۰۲۱ گفته بود كه بروكسل بايد از عضويت مولداوي، گرجستان و اوكراين در اتحاديه اروپا استقبال كند.
دفتر نمايندگي ديپلماتيك اتحاديه اروپا در اوكراين در كي‌يف بازگشايي شد
به گزارش ايلنا و به نقل از رويترز، دفتر نمايندگي ديپلماتيك اتحاديه اروپا در اوكراين در كي‌يف بازگشايي شد. اين دفتر پس از آغاز عمليات ويژه روسيه در اين كشور به‌طور موقت به شهر ژشوف لهستان منتقل شده بود. «جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جريان سفرش به اوكراين اعلام كرد كه فعاليت دفتر ديپلماتيك اتحاديه اروپا در اوكراين از كي‌يف هدايت خواهد شد. بورل در توييتي نوشت: «با اين سفر، اتحاديه اروپا به كي‌يف بازمي‌گردد. من به معناي واقعي كلمه اين را مي‌گويم: رييس دفتر ما به اينجا بازگشته است تا بتوانيم مستقيم‌تر و نزديك‌تر با مقامات اوكراين كار كنيم.» بورل گفت كه بازگشت دفتر اتحاديه اروپا به كي‌يف، «تعاملات بهتر با دولت و حمايت بيشتر از مردم اوكراين را تضمين خواهد كرد.»
زلنسكي: شواهد جنايات بوچا را به رهبران اروپايي مي‌دهيم
رييس‌جمهور اوكراين مي‌گويد يكي از مسوولان برجسته اروپايي از ما خواست كه شواهدي مبني بر اين امر ارايه دهيم كه رخدادها در بوچا از سوي كي‌يف سازماندهي نشده بود. به گزارش ايسنا، ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين در مصاحبه با روزنامه بيلد آلمان گفت كه يك سياستمدار اروپايي گفته است: به ما شواهدي مبني بر اين امر نشان دهيد كه اين يك نمايش مرحله به مرحله نيست. وي اما از ذكر نام اين مسوول خودداري كرد. زلنسكي از ممنوعيت واردات زغال‌سنگ روسيه در بسته تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا استقبال كرده، اما در عين حال گفت كه تحريم‌ها به قدر كافي نبود. وي افزود: كشورهايي از جمله آلمان مخالف تحريم نفت و گاز هستند. من خرسندم از اينكه بسته پنجم تحريم‌هاي اتحاديه اروپا شامل تحريم زغال‌سنگ و چوب مي‌شود. رييس‌جمهور اوكراين ‌بار ديگر خواهان حمايت بيشتر از كشورش شد. او همچنين دولت آلمان را به ترديد در سياست‌هايش درخصوص اوكراين و جنگ عليه روسيه متهم كرد و گفت: آلمان به صراحت در مورد عدم عضويت اوكراين در ناتو صحبت كرده است، اما اگر راستش را بخواهيم، گفتمان آلمان تغيير كرده است، آلمان در گام‌هايش محافظه‌كارانه عمل مي‌كند و داراي برخورد سردي شده، اما قطار به حركت افتاده است.
فرماندهي ارتش روسيه در جنگ اوكراين تغيير مي‌كند
منابع خبري از تغيير يك فرمانده ارشد ارتش روسيه در اوكراين خبر مي‌دهند. به گزارش ايلنا و به نقل از گاردين، منابع خبري از تغيير يك فرمانده ارشد ارتش روسيه در اوكراين خبر مي‌دهند. به گفته يك مقام غربي، روسيه فرماندهي عمليات خود در اوكراين را سازماندهي مجدد كرده و ژنرال جديدي را با تجربه بيشتر در عمليات در سوريه منصوب كرده است. اين منبع به بي‌بي‌سي گفته كه ژنرال «الكساندر دورنيكوف»، فرمانده ناحيه نظامي جنوبي روسيه، اكنون رهبري حمله به اوكراين را برعهده دارد. اين منبع كه نخواست نامش فاش شود، گفت: «اين فرمانده خاص تجربه زيادي از عمليات روسيه در سوريه دارد. بنابراين ما انتظار داريم كه فرماندهي و كنترل به‌طور كلي بهبود يابد.»
مسكو: ناتو درگير جنگ نيابتي عليه مسكو است
وزارت امور خارجه روسيه هشدار داد، ائتلاف ناتو با ارايه هر چه بيشتر تسليحات به اوكراين در «طولاني‌تر ساختن اين نزاع» ايفاي نقش مي‌كند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه روسيه در ضمن تداوم تشديد تنش‌ها بين كرملين و كي‌يف، روز جمعه بيان كرد ائتلاف ناتو با ارايه كمك‌هاي نظامي بيشتر به اوكراين به «طولاني‌تر كردن اين نزاع» كمك مي‌كند. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت: ناتو در اوكراين درگير يك «جنگ نيابتي» عليه مسكو شده است. به گزارش اسپوتنيك او تاكيد كرد: ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو هيچ بيانيه‌اي در قبال موضوع سوءاستفاده‌هاي نيروهاي اوكرايني عليه اسراي جنگي روس مطرح نكرد. به گفته زاخارووا، استولتنبرگ تنها گفت كه از اين موضوع اطلاع ندارد. علاوه بر اين، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه متذكر شد حتي با وجود اينكه ناتو به‌طور مستقيم در نزاع در اوكراين به‌طور علني شركت نداشته، اما براساس بيانيه وزارت خارجه روسيه اين ائتلاف «مدت زيادي است» همراه با آنها عليه روسيه مي‌جنگد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون