• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5184 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ فروردين

خبر

شهباز شريف نخست‌وزير پاكستان شد
محمد شهباز شريف، رييس حزب مسلم ليگ نواز و نامزد مشترك جنبش دموكراتيك پاكستان امروز از سوي نمايندگان مجلس ملي اين كشور به عنوان بيست و سومين نخست‌وزير پاكستان انتخاب شد. به گزارش ايرنا از صحن علني پارلمان پاكستان، نمايندگان مجلس در اسلام‌آباد با اكثريت آرا شهباز شريف فرد معرفي شده از سوي اعضاي جنبش دموكراتيك شامل حزب مردم، مسلم ليگ نواز، جمعيت علماي اسلام، حزب ملي عوام، حزب عوامي بلوچستان، حزب جمهوري وطن و جنبش متحده قومي را براي تصدي مقام نخست‌وزيري اين كشور انتخاب كردند. گفتني است نمايندگان حزب تحريك انصاف به رياست «عمران‌خان» جلسه راي‌گيري براي انتخاب نخست‌وزير جديد را تحريم و اعلام كردند كه همه نمايندگان حزب عمران‌خان قرار است از پارلمان ملي استعفا كنند. نمايندگان پارلمان ملي پاكستان در حالي نخست‌وزير جديد كشورشان را انتخاب كردند كه بامداد روز گذشته پس از راي ديوان عالي پاكستان در لغو انحلال پارلمان و دولت وقت جلسه راي‌گيري براي طرح عدم اعتماد عليه عمران‌خان نخست‌وزير سابق، برگزار شد و طي يك فرآيند پارلماني عمران‌خان به عنوان بيست و دومين نخست‌وزير از سمت خود بركنار شد. بر اين اساس، شهباز شريف برادر نواز شريف و سروزير سابق ايالت پنجاب، با كسب ۱۷۴ راي به سمت بيست و سومين نخست‌وزير پاكستان تعيين شد.
سفير ايران: منافقين به دنبال تيرگي روابط كابل- تهران هستند
سفير ايران در كابل با ساختگي خواندن تصاوير و ويديوهاي منتشر شده درباره وضعيت مهاجران افغانستاني در ايران تاكيد كرد كه بدرفتاري با مهاجران افغانستان سياست جمهوري اسلامي ايران نيست و اعضاي گروهك تروريستي منافقين سرگرم توليد اين‌گونه ويديوها هستند. بهادر امينيان در يك گفت‌وگوي ويژه با طلوع‌نيوز گفت كه اعضاي گروهك تروريستي منافقين هستند، به ‌صورت سيستماتيك سرگرم توليد اين‌گونه ويديوها هستند. وي هدف از اين كار را مختل ساختن روابط كابل و تهران خواند. سفير ايران در افغانستان گفت: «ما يك گروهي داريم به نام سازمان منافقين كه چند هزار نفر فقط كليپ توليد مي‌كنند، عليه جمهوري اسلامي ايران. اينها در افغانستان هم فعاليت مي‌كنند.» امينيان افزود كه بدرفتاري با مهاجران افغانستان سياست جمهوري اسلامي ايران نيست و تاكيد كرد كه در حال حاضر سفارت افغانستان در تهران در همكاري با حكومت سرپرست افغانستان فعاليت مي‌كند. از سوي ديگر سفير ايران در كابل بر آشتي ملي در افغانستان تاكيد كرد و گفت كه با اين كار جلوي مهاجرت‌هاي گسترده گرفته خواهد شد. امينيان در ادامه گفت: «اميدواريم كه مسائل افغانستان حل شوند، در اينجا يك آشتي ملي به وجود آيد و همه اقوام خودشان را در حكومت شريك بدانند.» سفير ايران در افغانستان همچنين افزود كه حكومت ايران حاضر است براي رسيدگي به بحران اقتصادي با افغانستان در بخش‌هاي گوناگون همكاري و افغانستان را براي رسيدن به خودكفايي كمك كند تا به گفته وي شهروندان افغانستان مجبور به ترك كشورشان نشوند.


افزايش سرعت توسعه برنامه تسليحات هسته‌اي چين
چين در حال افزايش سرعت ساخت بيش از ۱۰۰ سيلوي موشك است كه مي‌توانند تسليحات هسته‌اي را در خود جاي دهند، تسليحاتي كه توانايي رسيدن به خاك امريكا را دارند. به گزارش ايسنا و به نقل از وب‌سايت روزنامه ديلي ميل، گرچه چين در ماه‌هاي اخير سرعت گسترش تسليحات هسته‌اي خود را افزايش داده، اما دولت اين كشور ادعا مي‌كند كه قصد دارد زرادخانه‌هايش را تنها تا آنجا افزايش دهد كه براي تضمين امنيت منافع ملي چين كافي باشد. تخمين‌هاي تحليلگران اطلاعاتي و شركت‌هاي بخش خصوصي حاكي از آن است كه چين چند صد زرادخانه هسته‌اي دارد. اين درحالي است كه امريكا و روسيه هر يك به تنهايي بيش از ۴۰۰۰ زرادخانه دارند. مقامات پنتاگون مي‌گويند كه اگر چين با همين سرعت به توسعه تكنولوژي خود ادامه دهد، تا پايان ۲۰۳۰ بيش از ۱۰۰۰ كلاهك هسته‌اي خواهد داشت. به گفته وال‌استريت ژورنال، در حال حاضر، مقامات نظامي چين معتقد هستند كه تسليحات هسته‌اي آنها بيش از حد «قديمي» بوده و «بازدارندگي» كافي در برابر حمله امريكا را ندارند. يك منبع آگاه گفت: كمتر بودن توانايي هسته‌اي چين نسبت به امريكا تنها به افزايش فشار واشنگتن بر پكن منجر خواهد شد. افزايش سرعت چين در گسترش توانايي هسته‌اي خود، اين نگراني را ايجاد كرده كه پكن در فكر حمله هسته‌اي ناگهاني عليه امريكاست. اما مقامات چين همچنان مي‌گويند كه رهبري اين كشور از سلاح هسته‌اي در حمله پيشدستانه استفاده نخواهد كرد.


جهاد اسلامي:
جنين را تنها نمي‌گذاريم

دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين تاكيد كرد كه مقاومت به نيروهاي اسراييلي اجازه نخواهد داد اردوگاه جنين را جدا كنند. به گزارش ايلنا و به نقل از پايگاه خبري معا، «زياد النخاله»، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين تاكيد كرد كه مقاومت اجازه نخواهد داد كه نيروهاي اسراييلي اردوگاه جنين را جدا كنند، حال هزينه آن هر چه باشد. النخاله در نطق تلويزيوني گفت: «مقاومت در ماه رمضان در آستانه نبرد با دشمن است.» وي افزود: «ما به هيچ عنوان اجازه نخواهيم داد اسراييل شهر جنين را جدا كند. اسراييلي‌ها بايد بدانند كه دست ما در حمايت از ملت فلسطين در كرانه غربي و قدس بسته نيست.» النخاله با اشاره به اينكه توانمندي‌هاي مقاومت محدود است، اما پيامدهاي بزرگي براي رژيم اشغالگر دارد، تصريح كرد: «جنين شامل يك نيروي برجسته از گردان‌هاي قدس و گردان‌هاي الاقصي است و وحدت مقاومت در مقابله با دشمن ضروري و مهم است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون