• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5185 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ فروردين

پز اجحاف

بابك زماني

صداوسيماي ما در برنامه‌اي كه احتمالا با حمايت برخي از ما بهتران بوده است آب پاكي را روي دست جامعه پزشكي ريخت و تعرفه‌هاي پايين درمان را به عنوان يكي از جاذبه‌هاي توريست درماني در ايران  اعلام  كرد.
 آشكارا گفته است اگر در امارات ويزيت پزشك متخصص حداقل يكصد دلار است در ايران فقط چهار دلار است بنابراين بشتابيد و از تسمه‌اي كه از گرده پزشكان هموطن خودمان كشيده‌ايم شما هم بهره‌مند شويد! اين ديگر باوركردني نبود. گمان مي‌كرديم، نمي‌دانند. تلاش مي‌كرديم به لطايف‌الحيل به سروران و مسوولان‌مان و لشكر كارشناسان گوش‌به‌فرمان ايشان تفهيم كنيم كه تعرفه ويزيت در كشور ما كيلومترها از تعرفه بين‌المللي عقب افتاده است. تلاش مي‌كرديم، بگوييم بدون ارزيابي هزينه و فايده، ويزيت يا آجر بناي سلامت اصلاح نمي‌شود. مي‌خواستيم بفهمانيم تا ويزيت اصلاح نشود مشكلات سلامت مرتفع نمي‌شود. نگو از همه‌چيز اطلاع دارند. نگو مي‌دانند دستمزد همكار اماراتي ما 20 برابر بيشتر از ماست و بازهم تمام برنامه‌هاي صداوسيما آكنده است از مطالبي راجع به سودجويي، ماليات‌گريزي، كارت‌خوان نداشتن پزشكان ايراني! نه‌تنها اين، حالا مي‌خواهند برده‌هاي خود را در معرض فروش هم بگذارند و از اين برده‌داري منتفع شوند. بشتابيد از بردگان ما منتفع شويد در جاهاي  ديگر  به  ما سود  برسانيد.
 تعديلي كه در ماليات‌هاي پزشكان نداده‌اند هيچ، تفاوتي هم بين نسخه‌نويسان (با ويزيت‌هاي چهار دلاري و بدون هرگونه اقدام درآمدزاي ديگر) و ساير مشاغل در پرداخت ماليات قائل نشده‌اند. انواع و اقسام اتهام‌هاي فرار مالياتي و نداشتن كارت‌خوان را هم حواله كرده‌اند. كوچك‌ترين كمكي (مانند وام‌هاي كم‌سود) براي خريد مطب و وسايل اختصاص نداده‌اند هيچ، هرروز لوايح تهديدآميز به مجلس مي‌برند كه ساختمان پزشكان بايد تجاري باشد. تصميم گرفتند با همين تعرفه چهار دلاري كار طاقت‌فرساي ثبت دارو با اينترنت صيانت شده! و حذف هزينه كاغذ را هم بر دوش پزشكان بگذارند هيچ، براي 10 هزار تومان اضافه پرداخت بر نرخ قهقرايي مصوب، درحالي كه كار پزشكي خود را به‌درستي و بادقت انجام داده‌ايد تنها به اتكاي شكايت يك بيمار (كه ممكن است صعوبت تشخيص او را رنجانده باشد) بارها و بارها شما را به كميسيون‌هاي مختلف مي‌كشانند. از طريق رسانه‌ها چنان جامعه مدني را عليه پزشكان تحريك كرده‌اند كه هيچ صدايي در هيچ شرايطي از مردم و تحصيلكردگان در حمايت از پزشكان حتي در برابر چنين وطن‌فروشي و بي‌عفتي‌اي هم بلند نمي‌شود هيچ، حالا خدماتي را كه با درد و رنج به هم‌وطنان خود از فقير و غني ارايه مي‌دهيد را به غريبه تعارف مي‌كنند تا  از آن ‌هم  سودي  ببرند.
 آيا هزينه‌هاي كشور ما براي زندگي و كار ده‌ها برابر كمتر از كشورهاي مجاور است؟ وقتي هزينه‌هاي كشور ما بيش از ساير كشورها نباشد كمتر نيست، وقتي حكومت هيچ امكان و تسهيلاتي براي پزشكان فراهم نكرده است و وقتي تمام قراردادها با پزشكان را يك‌سويه و تنها با نرخ پيشنهادي خريدار منعقد كرده‌اند و هيچ‌كس حق نفروختن كالاي خود، زندگي‌اش را نداشته! وقتي كوچك‌ترين حقي براي اعمال‌نظر سازمان‌ها و انجمن‌هاي پزشكي براي تعيين تعرفه قائل نيستند اين تبليغات اگر پز اجحاف كردن نيست، پس چيست؟ آيا قباحت اين كار در نظرگاه ايشان نيست؟ آيا لحظه‌اي درنگ نمي‌كنند كه چرا ويزيت متخصص در تمام كشورهاي اطراف ده‌ها  برابر  بيشتر  از كشور خودشان است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون