• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5185 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ فروردين

انسان، ارتباط لازم است!

منوچهر - محمد شميراني

و در اين روزگار بي‌مهري‌ها
تنها اشاره انگشتي كافي است 
كه خط رابطه را پاره كند
ولي ترديد آن انگشت لرزان
كه آهسته پيش مي‌رود
مي‌تواند فرداي تازه را رقم بزند
  «دايان امامي»
از همان ابتداي خلقت، انسان كه چشم به اين دنيا باز كرد خود را نيازمند برقراري ارتباط با ديگران و محيط اطراف خويش ديد. از همان ابتدا، انسان دريافت براي اينكه بتواند در اين كره خاكي دوام بياورد لازم است با انسان‌هاي ديگر ارتباط برقرار كند تا هم، بتواند راحت‌تر زندگي كند و هم، بتواند در مقابل خطراتي مانند حمله حيوانات و انسان‌هاي  ديگر، خود  را  حفظ  كند  و  زنده  بماند.

ارتباط  با  زبان  بدن
پيش از آنكه انسان، كلام را بياموزد و از گفتن، براي ارتباط استفاده كند يا از حروف الفبا براي نوشتن و انتقال منظور خويش بهره ببرد تا مدت‌ها از «زبان بدن» براي ارتباط و رساندن مفهوم و منظور خويش به ديگران استفاده مي‌كرد؛ دستانش را از هم باز مي‌كرد و لبخند مي‌زد تا بگويد براي دوستي آمده است و يا، دست‌هايش را مشت مي‌كرد و چين، بر ابرو مي‌انداخت تا به طرف مقابل، خشم و عصبانيت خود را منتقل كند و بفهماند كه آماده حمله كردن است. هنوز هم كه هنوز است «زبان بدن»، يكي از ابزارهاي مهم و تاثيرگذار انسان امروزي براي انتقال منظور خويش به مخاطب يا مخاطبان خويش -  رودررو يا  از  راه  دور-  است.

 شنيدن،  مقدم  بر گفتن
چه در گذشته‌هاي دور و چه در حال، مي‌بينيم انسان‌هايي كه توانسته‌اند ارتباط بهتري با ديگران برقرار كنند در انتقال پيام خويش، موفق‌تر بوده و بهتر توانسته‌اند پيشرفت كنند. اصلي‌ترين مهارت‌هاي ارتباطي موردنياز بشر، گفتن و شنيدن و خواندن و نوشتن است و هر كس كه اين مهارت‌ها را بهتر ياد گرفته باشد و به كار بندد  انسان موفق‌تري  به  شمار  مي‌رود؛ 
 اينكه بار معنايي و نيروي كلمات را بدانيم و بشناسيم كه چه احساسات و عواطفي در افراد برمي‌انگيزد و واژه‌ها را درست و در جاي مناسب استفاده كنيم عامل اصلي موفقيت  ما،  در كار  و  زندگي خواهد  بود.
فراموش نكنيم با وجود اينكه «گفتن»، فن و هنر تاثير‌گذاري است و بيشترين كاربرد را در زندگي روزمره انسان دارد ولي «شنيدن» و خوب گوش كردن، هنري است كه مجهز شدن به آن، شانس موفقيت ما را بسيار بيشتر مي‌كند. ريشه بسياري از مشكلات ريز و درشت انسان امروزي، عدم توجه به سخنان ديگران است. به اين دليل كه خيلي وقت‌ها، بدون اينكه بدانيم طرف مقابل چه نظري دارد و چه مي‌خواهد بگويد كلامي را بر زبان مي‌آوريم كه به قول شاعر، «سرچشمه سوءتفاهم» خواهد شد.  به همين دليل است كه بسياري از انديشمندان بر اين باور هستند كه: «دو بايد شنيد و يكي، بايد گفت.» پس شك نداشته باشيم كه بيشتر شنيدن و كمتر گفتن، رمز موفقيت بسياري از انسان‌هاي موفق است. خواندن و نوشتن هم ، از دیگر مهارت های ارتباطی لازم است که انسان،  از همان کودکی تلاش می کند بیاموزد تا بتواند دیگران را از آن چه در فکر و ذهنش می گذرد باخبر کند .
اختراع چاپ ، موجب شد علم و دانش و فن و هنری که انسان در زمینه های گوناگون به دست آورده از این طریق ، به انسان های دیگر برسد و گسترش یابد و تکمیل شود . یا نویسندگان ، با خلق و آفرینش شعر و داستان و مکنونات درونی خویش ، من و تو ، ما و شما را به دنیای خویش دعوت کنند تا با خواندن شعر و داستان آنان ، ما هم در دنیای خلق شده آنان شریک شویم و درچه های تازه ای به  روی‌مان  باز  شود .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون