• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5188 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ فروردين

سودجويان وارد بازار برنج شده‌اند

نرخ سه نوع برنج ايراني به ۱۰۰ هزار تومان رسيد

رييس اتحاديه برنج‌فروشان بابل گفته است: قيمت برنج كشت دوم طارم، هاشمي و امراللهي در بنكداري كيلويي ۹۰ هزار تومان است و اين نوع برنج‌ها در خرده‌فروشي بالاي ۱۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسند. حسن تقي‌زاده، رييس اتحاديه برنج‌فروشان بابل با تاييد خبر افزايش قيمت برنج داخلي، در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرده: قيمت برنج داخلي به صورت تدريجي در حال افزايش است. قيمت برنج طارم بودار نشده كه در بنكداري هفته گذشته كيلويي 71 هزار تومان به فروش مي‌رسيد با آغاز هفته جديد قيمت آن به كيلويي 80 هزار تومان رسيد. وي با اشاره به افزايش 3 تا 5 هزار توماني قيمت برنج‌هاي پرمحصول، خاطرنشان كرد: قيمت برنج شيرودي در بنكداري از كيلويي 45 هزار تومان به كيلويي 48 هزار تومان افزايش يافته است؛ همچنين قيمت برنج ندا از كيلويي 42 هزار تومان به كيلويي 45 هزار تومان رسيد. اين فعال اقتصادي تصريح كرد: قيمت‌گذاري دستوري كه پيش از آغاز نوروز بر نرخ برنج اعمال شد مانع افزايش نرخ اين محصول در بازار داخلي شد. قيمت‌گذاري دستوري باعث شد كه كشاورزان فروش بار را متوقف كنند از اين‌رو ميزان عرضه در حجم قابل توجهي كاهش پيدا كرد.

افزايش تقاضا براي خريد برنج ايراني
به گفته وي؛ برخي از سودجويان و فعالان در اين حوزه مي‌دانند با چه روش‌هايي مصوبه قيمت‌گذاري دستوري را دور بزنند و قيمت برنج هماني شود كه آنها مي‌خواهند.
تقي‌زاده با اشاره به افزايش تقاضا براي خريد برنج ايراني، افزود: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه پيش از عيد به دليل قيمت‌‌گذاري دستوري، خريد برنج را متوقف كرده بودند اين روزها در حال خريد برنج هستند و از آنجايي ‌كه ميزان عرضه اين محصول كم شده است شاهد افزايش نرخ برنج داخلي در بازار هستيم. رييس اتحاديه برنج‌فروشان بابل در پاسخ به اين پرسش كه آيا قيمت‌‌گذاري دستوري روي قيمت برنج ديگر اعمال نمي‌شود، گفت: خبري يا مصوبه‌اي مبني بر برداشته شدن قيمت‌‌گذاري دستوري روي نرخ برنج اعلام نشده است اما احتمال مي‌دهم شدت فشار آن كاسته شده كه شاهد خريد برنج از سوي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هستيم.

بي‌انصافي در حق مصرف‌‌كنندگان
وي فروش برنج داخلي بالاي 100 هزار تومان را بي‌انصافي در حق مصرف‌‌كنندگان دانست و خاطرنشان كرد: قيمت برنج كشت دوم طارم، هاشمي و امراللهي در بنكداري كيلويي 90 هزار تومان است و اين نوع برنج‌ها در خرده‌فروشي بالاي 100 هزار تومان به فروش مي‌رسند. تقي‌زاده پيش‌بيني توليد برنج در سال زراعي جديد را قابل توجه دانست و افزود: بعد از افزايش نرخ برنج در بازار داخلي تمايل كشاورزان براي كشت برنج دوچندان شد و حتي زودتر از موعد اقدام به آماده‌سازي شاليزارها كردند كه بتوانند به كشت دوم نيز برسند اگر روزهاي آفتابي بالاي 40 درجه زياد نباشد كشت برنج در مازندران قابل توجه خواهد شد. 
قيمت مصوب برنج طارم 65000 تومان بود
بنا به اظهارات اين فعال اقتصادي؛ ميزان بارندگي در مازندران قابل توجه است و كشاورزان مشكلي در زمينه كمبود آب كشاورزي ندارند. همچنين مسعود امرالهي، مديركل بازرسي و نظارت بر كالاهاي اساسي وزارت جهاد كشاورزي نيز در اين باره گفته است؛ متاسفانه پس از سال نو شاهد افزايش قيمت برنج بوديم اين در حالي است كه قيمت مصوب برنج طارم 65000 تومان بود اما با ورود سودجويان و دلالان و محتكران قيمت‌ها صعودي شده است. امرالهي با بيان اينكه نبايد قيمت برنج افزايش پيدا مي‌كرد، گفت: هدف سودجويان اين است كه با توجه به نزديكي كشت برنج قيمت پايه برنج را بالا ببرند تا قيمت سال آينده را هم به راحتي بتوانند افزايش دهند.

طي يك هفته آتي
 قيمت برنج را به نرخ قبلي برمي‌گردانيم
مديركل بازرسي و نظارت بر كالاهاي اساسي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه سعي ما اين است طي يك هفته آتي قيمت برنج را به نرخ قبل برگردانيم ادامه داد: از همين امروز تا پايان ماه رمضان به كليه بازرسين كشور اعلام كرده‌ايم تا با گران‌فروشي برنج بيش از نرخ مصوب برخورد كنند و محتكران انبارها را شناسايي كرده و با مراكز تامين‌كننده‌اي كه گرانفروشي مي‌كنند برخورد جدي شود ضمن آنكه از طريق سازمان تعزيرات حكومتي هم راي‌ها صادر خواهد شد. گفتني است؛ در بين انواع برنج، بيشترين افزايش قيمت در بهمن‌ماه سال گذشته مربوط به انواع برنج ايراني بود، به‌طوري‌كه قيمت هر كيلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمي درجه يك با ۱۰۷.۶ و ۱۰۶.۷ درصد افزايش، از حدود ۳۳ هزار تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، به ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان رسيد اين در حالي است كه در اسفندماه افزايش قيمت برنج ايراني در بازار شدت پيدا كرد و نرخ تا بيش از ۹۰ هزار توماني براي هر كيلو نيز اعلام شد كه در آمارهاي رسمي مركز آمار نيز افزايش قيمت برنج مشهود بود و در مقاطعي ركوردهاي تازه‌اي ثبت شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون