• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5188 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ فروردين

ويژه

«افزايش  قيمت  اينترنت»  قانوني  و  ناگزير  است

هر زمان صحبت از تغيير نرخ كالا و خدمات مي‌شود يكي از شاخص‌هاي ميزان، چرايي و چگونگي افزايش نرخ‌ها به مرور آمار كلي تورم در كشور باز مي‌گردد.
براساس آمار رسمي بانك مركزي عدد شاخص تورم از 105.5 در خرداد 96 به 327.4 در تير ماه 1400 رسيده و در اين 4 سال به ميزان 222 واحد افزايش داشته است. به عبارت ديگر، تورم اين 4 سال روي هم معادل 210درصد بوده و قيمت‌ها 3.1 برابر شده است.
بحث قيمت اينترنت اما در سال‌هاي اخير به واسطه برخي برنامه‌هاي دولتمردان قبل، به ورطه سياست كشيده شد و برخلاف تمام خدمات و كالاها كه گاه در هر ماه دچار افزايش مي‌شدند، از شاخص‌ها و واقعيت‌هاي موجود در اقتصاد و بازار تبعيت  نكرد.
به عبارت ديگر قيمت اينترنت با توجه به رشد انفجاري كاربري و مشتركان در اين بخش و همچنين وجود جمعيت بالاي جوان كه مصرف‌كنندگان اصلي اينترنت هستند، به ابزاري براي مانورهاي سياسي تبديل شد كه قربانيان آن در وهله نخست اپراتورها و شركت‌هاي اينترنتي بودند. اخبار و آمار اما نشان مي‌دهد كه حتي وزير ارتباطات سابق نيز بارها اعلام كرده بود كه به ويژه نرخ اينترنت موبايل در ايران بسيار  ارزان  است.
در اين ميان اگرچه اپراتورهاي موبايل و به ويژه همراه اول كه بار اصلي مصرف اينترنت كشور را به دوش دارد، تمام تلاش خود را براي توسعه زيرساخت‌هاي خود به عمل آوردند تا مشتركان با افت شديد كيفيت اينترنت مواجه نشوند، اما به هر تقدير آثار مخرب اين الگوي نادرست بر كيفيت كلي اينترنت كشور در حال پيدايش  است.
به عبارت ديگر نرخ اينترنت بايد هر سال و مطابق با بقيه خدمات و كالاها از الگوي تورم تبعيت مي‌كرد و به صورت پله‌كاني تغييرات اعمال مي‌شد، اتفاقي كه رخ نداد و وقوع كرونا و جهش كاربران اينترنت و وابستگي بي‌سابقه نظام آموزش، درمان و... به اينترنت كار را به جايي رساند كه مجلس براي كاهش هزينه مصرف‌كنندگان با مصوبه‌اي در سال 99 هرگونه افزايش قيمت اينترنت در سال 1400 را ممنوع  كرد.
پايين بودن نرخ اينترنت در ايران حتي توجه رسانه‌ها و مراجع آماري دنيا را هم به خود جلب كرده و كشور ما داراي ركورد و مقام جهاني در  اين عرصه  نيز  هست.
در يك نمونه و براساس گزارش سايت آماري استاتيستا، كشور ايران در پايان سال 2017 در جايگاه نخست دنيا از لحاظ ارزان‌ترين نرخ اينترنت قرار گرفت و پس از ايران نيز كشورهايي نظير اوكراين، روسيه، سوريه، مصر و قزاقستان  قرار  گرفتند.
نكته ديگر آنكه بيش از 4 سالي مي‌شود كه كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در دولت قبل، مصوبه‌اي متناسب با تغييرات نرخ اينترنت، واقعيات بازار و مشكلات آينده، نداشتند.
از جمله آخرين مصوبات اينترنتي اين كميسيون مي‌توان به مصوبه 237 سال 95 پرداخت كه از قضا در آن نرخ اينترنت كاهش هم داده شد! مصوبه ديگر نيز به شماره 266، در سال 96 تصويب شد كه در آن بر مصرف منصفانه اينترنت و رعايت اين موضوع از سوي اپراتورها و مشتركان تاكيد شده بود با ذكر اين نكته كه پس افزايش نرخ‌ اينترنت با توجه به جايگاه جهاني ما از نظر ارزان‌ترين‌هاي دنيا، افزايش مستمر تورم در كشور، جهش بي‌سابقه مصرف و مشتركان اينترنت در ايران، لزوم سرمايه‌گذاري و توسعه زيرساخت‌ها براي جلوگيري از اختلال گسترده در اينترنت كشور، گريز ناپذير بوده و از قضا تنها معطوف به ايران هم نيست، با توجه به جميع آنچه در پي آمد، مي‌توان دلايل و اهداف اصلي اقدام اپراتورها براي افزايش نرخ اينترنت، آن هم در محدوده تعيين شده از سوي قانون در سال‌ها قبل را در موارد  زير خلاصه  كرد: 
1-  نخست آنكه اصولا افزايش قيمت به معناي به تصويب جديد در كار نبوده و اپراتورها در چارچوب مصوبه ساليان قبل  رگولاتوري  اقدام  كرده‌اند.
2-  در واقع بسته‌هاي طراحي شده پيشين كه مربوط به سال‌هاي 97-96 بوده، سياست تشويق به مصرف داشته اما اكنون با شرايط اشباع شبكه‌اي امكان تداوم اين مدل وجود ندارد (در آن زمان اپراتورها روي خط كف نرخ‌هاي رگولاتوري حركت مي‌كردند). 
3- جلوي تداوم زيان و ورشكستگي و خروج اپراتورها و شركت‌ها  از  بازار اينترنت  كشور گرفته  شود.
4- با تغيير نرخ اينترنت، به نوعي محدوديت  فركانسي كه اپراتورها  با  آن مواجه  هستند، دور  زده  مي‌شود.
5- امكان سرمايه‌گذاري براي توسعه زيرساخت‌ها از سوي اپراتورهاي ثابت تسهيل مي‌شود.
6- جلوي افت‌هاي ناگهاني كيفيت اينترنت در آينده نزديك و با  افزايش توسعه  اپراتورها گرفته  مي‌شود.
7- و در نهايت اينكه با تغيير نرخ اينترنت طبعا شاهد اصلاح رفتار مشتريان نيز خواهيم بود. از آنجا كه اينترنت امروز به هيچ‌وجه ابزاري براي سرگرمي محسوب نمي‌شود، به اين ترتيب نحوه استفاده از اين امكان، در مقاصد كاربردي و توسعه كسب وكار، به مراتب بهتر، مديريت ‌شده و  منصفانه  خواهد  شد.


 همراه اول حامي بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم
بيست‌ونهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از روز شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ مصادف با شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) با حمايت همراه اول به‌ مدت ۱۴ روز تا ۹ ارديبهشت‌ ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. قرآن؛ كتاب اميد و آرامش، شعار بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم است كه در سه بخش «خدمات فروشگاهي»، «خدمات محتوايي» و «بخش ناشرين» و با حضور صدها غرفه در خدمت عموم مردم علاقه‌مند است. اين نمايشگاه كه امسال به دو شكل مجازي و حضوري برگزار مي‌شود، در بازه زماني مذكور، از ساعت 17:30 تا 23:30 ميزبان تمامي علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون